پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          04 فروردین 1390 - 24 March 2011

نامه انتقادی اساتید حوزه و دانشگاه به ضرغامی

جمعی از کارشناسان حوزه مسائل فرهنگی و رسانه‌ای تاکید کردند: پخش این قبیل آثار از رسانه ملی مناسب نیست و پخش آن برای مخاطبین عمومی، تزلزل در باورها و بینش ها را به دنبال دارد.

به گزارس فارس جمعی از پژوهشگران، اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناسان حوزه مسائل فرهنگی و رسانه‌ای طی نامه‌ای خطاب به عزت الله ضرغامی ضمن انتقاد از برخی برنامه‌ها و فیلمهای در نظرگرفته شده برای ایام نوروز، تاکید کردند: پخش این قبیل آثار از رسانه ملی مناسب نیست و پخش آن برای مخاطبین عمومی، تزلزل در باورها و بینش ها را به دنبال دارد و موجب تعارض ارزش ها و سستی اعتقادی می شود.
* متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر عزت الله ضرغامی
رئیس محترم سازمان صدا و سیما
«امروز رسانه‏ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگى انسانها را القاء مى‏کنند.»
(مقام معظم رهبری. 26/2/85)
بی تردید رسانه ملی نقش برجسته ای در معرفت افزایی و جامعه پذیری دینی و سیاسی مردم دارد. گستره مخاطبان و قالب های تأثیرگذار انتقال پیام و بیشترین امکان استفاده از هنر، رسانه ملی را به یک معلم ملی تبدیل کرده است که همه شهروندان جامعه اسلامی ایران از آن می آموزند و بینش ها و ارزش ها و رفتارهای شان از آن اثر می پذیرد.
دیر زمانی است که رسانه های بزرگ با تولید آثار، برنامه ها و فیلم های تأثیر گذار در جهت راهبری فکری و معنوی جوامع انسانی قدم برداشته اند. رسانه مطلوب اسلامی و ملی در جمهوری اسلامی نیز باید در این مسیر حرکت کند. بی شک وظیفه صدا و سیما در کنار تولید آثار فاخر شناسایی و تحلیل جامع راهبردها و برنامه های رسانه های رقیب است و این موضوع هیچ تناقضی با روزآمدی و سرگرم سازی مخاطبان ندارد، بلکه این دو در کنار هم، کارکردهای مثبت رسانه را فزونی می بخشد و با پاسخ به نیازهای واقعی ساحت های فکری، عاطفی و معنوی، رضایتمندی و مقبولیت نزد مخاطبان را به دنبال دارد.
رسانه ملی تا کنون با برنامه های فاخر و عالمانه ای که به پخش، نقد و تحلیل فیلم های برجسته سینمای جهان پرداخته، کارکرد شایسته ای در جهت افزایش آگاهی های عمومی داشته است. گرچه در انتخاب کارشناسان خبره با دانش میان رشته ای و شناخت کافی از فرهنگ اسلامی، بهتر از این می توان عمل کرد.
خبر برنامه های نوروزی رسانه ملی برای پخش برخی از آثار سینمایی جهت دار و ایدئولوژیک برای عموم مخاطبان، تعجب و نگرانی بسیاری از کارشناسان فرهنگی و هنری را برانگیخته است؛ لازم است که صدا وسیما در انتخاب و پخش آثار خارجی دقت بیشتری به عمل آورد. به عنوان مثال، دو فیلم «Clash Of The Titans» و «My Name Is Khan» و تبلغات گسترده تلویزیون برای امثال این فیلم ها، نگرانی مضاعفی را به وجود آورده است.
فیلم « Clash Of The Titan» به وضوح یونان زدگی، ترویج ارزش های اومانیستی، شرک و تعدد خدایان، اسلام هراسی، ایران ستیزی و منجی گرایی مطابق با ایدئولوژی صهیونیستی – آمریکایی را به تصویر می کشد و با جذابیت بصری و جلوه های ویژه قوی، تأثیر عمیقی بر مخاطب می گذارد.
فیلم «My Name Is Khan» نیز در راستای ترویج «یورواسلام» (اسلام آمریکایی) و نفی جهاد و شهادت و تفسیر تک بعدی از اسلام و تحریف آموزه های دینی در جهت تحکیم شالوده های سلطه پذیری و تحقق پروژه «دین نوین جهانی» پیش می رود.
به نظر می رسد که پخش این قبیل آثار از رسانه ملی مناسب نیست و پخش آن برای مخاطبین عمومی، تزلزل در باورها و بینش ها را به دنبال دارد و موجب تعارض ارزش ها و سستی اعتقادی می شود. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم، شرح وظایف قانونی صدا و سیما و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر پرهیز از ترویج ارزش های ضد دینی، اومانیستی و سکولار پیش نهاد می شود که لااقل دربار? پخش این دو فیلم که در الحاد و ضدیت با اسلام ناب صریح ترند، تجدید نظر شود.
والسلام علیکم. با تشکر
رضا صادقیان، قائم مقام مدیر کل فرق و ادیان معاونت تبلیغ حوزه های علمیه
محمد حسین کیانی، دبیر کارگروه فرق نوظهور مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری
حمیدرضا مظاهری سیف، رئیس مؤسسه بهداشت معنوی
محمد حسین فرج نژاد، مدیر گروه پژوهشی شهید آوینی
داریوش عشقی، رئیس مؤسسه معنویت نوین
علی قهرمانی، مدیر گروه پژوهشی باور
رسول حسن زاده، مدیر گروه معارف ادعیه پژوهشکده باقرالعلوم سازمان تبلیغات
حمزه شریفی دوست، عضو گروه اخلاق و عرفان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
حسین عرب، مدیر گروه مطالعات فرهنگی طلوع
و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم:
سعید ارجمندفر، سید مجتبی سیدسلیمانی، محمد جواد عرب سالاری، محمد سعید قشقایی
رونوشت:
1. دفتر مقام معظم رهبری
2. معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه
3. شورای نظارت بر صدا و سیما
4. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
5. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
6. مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی