پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          02 خرداد 1390 - 23 May 2011

وزارت علوم نه‌تنها با تخلفات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی برخورد نمی‌کند، بلکه از آنها حمایت می‌کند و آنها را «یاور» خود می‌داند.

 

سیاست وزارت علوم تقویت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی است. بر این اساس آنها می‌‌توانند قانون را نادیده بگیرند، هیأت امنا نداشته باشند و به جای رئیس با سرپرست اداره شوند.هم‌اکنون 105مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی هیأت امنا ندارند. نبود هیأت امنا تخلف محسوب می‌شود اما وزارت علوم با این تخلف آشکار برخورد نکرده و تنها به بیان آن در یک همایش بسنده کرده‌است. آیا برخورد‌نکردن یک دستگاه با تخلفی که در آن مجموعه رخ داده، نشانه حمایت از تخلفات نیست.

اطلاع از تخلف و نادیده‌گرفتن آن نیز تخلف محسوب می‌شود که ناشی از نگاه مسئولان وزارت علوم به این مؤسسات است، گواه این ادعا اظهارات رئیس هیأت امنا و هیأت ممیزه مرکزی وزارت علوم در همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌هاست: نگاه وزارت علوم به مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی نگاه بسیار «مثبتی» است و این مؤسسات به‌عنوان یک «یاور» برای نظام آموزش عالی محسوب می‌شوند.مدارا و مماشات با تخلفات آشکار مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی زمانی نمایان‌تر می‌شود که به گفته مهدی ایرانمنش، وظیفه هیأت امنا، سیاستگذاری برای مؤسسات آموزش عالی است و هیأت امنای دانشگاه بالاترین رکن در دانشگاه و مرجع تصویب برنامه راهبردی دانشگاه است.

قانون‌شکنی دانشگاه‌ها

قانون‌شکنی دانشگاه‌ها نکته دیگری است که در همایش معاونین آموزشی دانشگاه‌ها مطرح شد و به گفته رئیس هیأت امنا و هیأت مرکزی ممیزه وزارت علوم، دانشگاه‌ها مجاز هستند قوانین کشور را رعایت نکنند.به گزارش مهر، ایرانمنش اظهار کرد: «دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با همه دستگاه‌ها متفاوت هستند، چون مأموریت و وظایفشان متفاوت است. به همین دلیل است که قانونگذار ظرفیت‌های خوبی برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته و الزام به رعایت هیچکدام از قوانین کشور را برایش ملزم ندانسته است.»

سرپرست یا رئیس

اداره دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی توسط سرپرست نیز ظاهرا امری طبیعی در این دانشگاه‌هاست، البته از دانشگاه‌ها و مراکزی که هیأت امنا ندارد، چگونه می‌توان توقع داشت که رئیس داشته باشند؟این تخلف تا جایی پیش رفته که ایرانمنش، مجبور به انتقاد از آن شد و گفت: یکی از تخلفات «اداره طولانی‌مدت این مؤسسات توسط سرپرست است. سرپرست یک مؤسسه قانونا 4 ماه و حداکثر تا 6 ماه می‌تواند سرپرست باشد اما مؤسسه‌ای 2سال است که یک سرپرست گذاشته که این قانونی نیست». این اظهارات نمونه دیگری از حمایت‌های وزارت علوم از تخلفات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی است.حمایت از تخلفات آشکار دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این شائبه را به ذهن متبادر می‌سازد که چرا وزارت علوم با تخلفات برخورد قانونی نمی‌کند، آیا مؤسسان و هیأت امنای این مؤسسات، افرادی هستند که وزارت علوم بنا به دلایلی تمایلی به برخورد با آنها ندارد.البته وزارت علوم حتی در این زمینه نیز نظارت مجلسیان را بر‌نمی‌تابد.

دم خروس یا...

ایرانمنش معتقد است: «بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی بسیار خوب عمل می‌کنند و کیفیت و مسائل آزمایشگاه‌های‌شان خیلی خوب است».با توجه به سخنان رئیس هیأت امنا و هیأت ممیزه مرکزی این وزارتخانه مشخص نیست چرا حدود 250هزار صندلی دانشگاه‌های «بسیار خوب و باکیفیت» غیردولتی غیرانتفاعی در کشور خالی مانده است.آهون‌‌منش، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی سال گذشته اعلام کرد: «60درصد صندلی‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی خالی مانده‌است».

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی