پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          15 تیر 1390 - 06 July 2011

چرا جاسبی در دانشگاه آزاد ماندنی شد؟



شمال نیوز: با پیگیری های احمدی نژاد به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و پس از کش و قوس های فراوان، اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به تصویب رسید که البته رهبر انقلاب بعد از تصویب آن، خواستار تغییراتی در ساختار آن شدند.

به نظر می رسید که با تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد دغدغه مردم و جنبش های دانشجویی درباره ادامه ریاست جاسبی بر دانشگاه آزاد پایان یابد ولی با تعلل و فراموشی! شورای انقلاب فرهنگی در پیگیری این موضوع، هیات موسس دانشگاه، تصمیمات جدیدی را گرفته اند و امکان از بین رفتن تلاش ها برای شفاف شدن مناسبات این دانشگاه وجود دارد.

شنده های موثق خبرنگار مشرق حاکی است که هیات موسس دانشگاه،با توجه به کوتاه آمدن احمدی نژاد از این موضوع و عدم تغییرات لازم در اساسنامه تصمیم به ادامه ریاست عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد گرفته است.

چرا جاسبی ماندنی شد؟
آخرین اقدامی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته به حدود سه ماه قبل بر می گردد که دكتر فرهاد دانشجو، دكتر بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی به عنوان اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد معرفی شدند و رای لازم را كسب كردند.
19 اردیبهشت 89 هم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تكمیل تركیب هیئت امنای جدید دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این هیئت امنا باید به زودی تشكیل جلسه بدهد و رئیس پیشنهادی دانشگاه را در مدت یك ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب معرفی كند.

اما برای پاسخ به این سئوال که چرا یکباره تب دانشگاه آزاد فروکش کرد و چرا حکومت جاسبی همچنان ادامه دارد باید برخی حوادث گذشته را مرور کنیم. "آینده" در این زمینه می نویسد: این موضوع به مشی جدید عبدالله جاسبی بر می‌گردد كه اخیرا از معجزه حلقه وصل خود با حلقه تصمیم ساز بهره مند شده و از تیر بلا رسته است. هرچند، سال گذشته با وساطت هاشمی رفسنجانی نزد رهبر انقلاب، بخشی از اساسنامه دانشگاه آزاد از تغییر مد نظر دولت مصون ماند، اما ظاهرا جاسبی اكنون دریافته كه هجمه به دانشگاه آزاد، بیش از آن كه به خاطر مشكلات و نابسامانی‌های آن باشد، ناشی از انتساب به هاشمی رفسنجانی است و بر این اساس چنین پرسشی مطرح می شود كه آیا او قدر "ملك زاده" برای اتصال به حلقه مشایی را دانسته است؟
اگر پاسخ به این پرسش مثبت باشد، می‌توان علت عصبانیت برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را فهمید كه 3 ماه قبل به 3 عضو هیات امنای دانشگاه آزاد رای دادند، اما هنوز شاهد تغییر جاسبی نیستند. این در حالی است كه هرچند رای با اعضای این شوراست، اما دادن حكم از اختیارات احمدی‌نژاد، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و طبعا تا او اعضای جدید را منصوب نكند، تغییر رئیس دانشگاه آزاد محقق نخواهد شد.

دانشگاه آزاد كجای معادله بود؟
دانشگاه آزاد بی شك طی این سی سال توانسته است خود را به عنوان یك قطب علمی و آموزشی و البته تاثیر گذار بر معادلات سیاسی در ایران مطرح كند كه بزرگترین ویژگی آن غیردولتی بودن آن است. طی این سالها خصوصا از دهه 80 تاكنون و از زمان روی كار آمدن دولت نهم و دهم حاشیه های دانشگاه آزاد روز به روز افزایش یافت تا جایی كه دولت با دست گذاشتن بر روی اساسنامه این دانشگاه تلاش كرد با تغییر اساسنامه و همچنین تغییر مدیریت، كنترل دانشگاه آزاد را تحت كنترل خود دربیاورد.

ملك زاده و ایسكانیوز
فضای انتخاباتی سال 84 موجب شد تا رسانه ای تحت نام ایسكانیوز با حمایت دانشگاه آزاد تحت مدیرعاملی ملك زاده تاسیس شود. شاید ملك زاده بر این تصور بود كه پیروزی هاشمی می تواند وی را به پله های ترقی نزدیك كند، اما پیروزی محمود احمدی نژاد همه چیز را دستخوش تغییر كرد؛ در این شرایط ملك زاده توانسته بود در سیستم دانشگاه آزاد نامی برای خود دست و پا كند و به عنوان عضو علی البدل هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات انتظامی هیات علمی، مشاور جاسبی، مدیر مسوولی یك خبرگزاری و ماهنامه در كنار دیگر مناصب به فعالیت خود بپردازد.

اما دیری نپایید كه اسفندیار رحیم مشایی به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شد و محمدشریف ملك زاده یك باره سر از دولت ضد هاشمی درآورد و به سمت معاونت گردشگری این سازمان منصوب شد و عملا به یار و همراه مشایی تبدیل شد. حاشیه های بین دولت و دانشگاه آزاد همواره این دوگانگی را ایجاد كرده بود كه چگونه فردی همچون ملك زاده هم با دولت است و هم با دانشگاه آزاد؟! البته بعدها پاسخ این سوال مشخص شد.

به هر تقدیر شفاف شدن مواضع اسفندیار رحیم مشایی در دوره دوم فعالیت دولت احمدی نژاد موجب شد علاوه بر بالا رفتن حساسیت اصولگرایان به اقدامات رئیس جمهور در حمایت تمام قد از مشایی، تقابل بین جریان مشایی و اصولگرایان افزایش یابد.

تقویت شورای عالی ایرانیان خارج از كشور، در راس قراردادن مشایی بر آن و حضور محمدشریف ملك زاده در این شورا سبب شد تا این حاشیه ها رو به فزونی رود، برگزاری همایش شورای عالی ایرانیان خارج از كشور در تهران، دعوت از فردی جنجالی همچون هوشنگ امیر احمدی، صرف هزینه های هنگفت و... تا جایی پیش رفت كه مجلس طرح تحقیق و تفحص از این شورا را در دستور كار قرار داد و حتی در بررسی لایحه بودجه سال 90، ردیف بودجه شورای عالی ایرانیان خارج از كشور توسط نمایندگان حذف شود.

اما انتصاب ملك زاده به عنوان معاون مالی اداری وزارت امورخارجه نشان داد جریان انحرافی علی رغم هشدارها و توصیه ها همچنان در حال رشد و نمو در بدنه دولت است؛ این در حالیست كه پس از استعفای ملك زاده از سمتش در وزارت امور خارجه بلافاصله وی با تفهیم اتهام توسط مراجع قضایی دستگیر می شود.

پل ارتباطی
ملك زاده كه در پست های خود رئیس هیئت مدیره شركت نفت ایرانول را نیز یدك می كشد، طی چند سال اخیر به عنوان پل ارتباطی به خوبی عمل كرده است كه به نظر می رسد رایزنی های دو طرف برای آتش بس مدیریت عبدالله جاسبی بر دانشگاه آزاد نتیجه داده و طی چند ماه اخیر كمتر به موضوع تغییر مدیریت دانشگاه آزاد پرداخته می شود؛ از طرفی رسانه های طرف مقابل نیز به طور نامحسوس در پوشش اخبار ضدملك زاده، مشایی و به طور كل جریان انحرافی و دولت با دقت بیشتری عمل می‌كنند.


بازی تمام شد!
روند پیش آمده در سال جدید نشان می دهد موضوع بركناری و تغییر مدیریت دانشگاه آزاد به فراموشی سپرده شود و به نظر می رسد رضایت از جاسبی به وجود آمده است. شرایط جدید جاسبی را از سیبل حملات خارج ساخته است؛ آیا جاسبی در دو سال آینده نیز ماندنی خواهد شد و در دولت های بعد هم رئیس دانشگاه آزاد خواهد بود یا بازی تمام شده، از نیمه از سر گرفته خواهد شد؟

تگ ها چرا جاسبی دانشگاه آزاد ماندنی شد؟

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی