پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          23 فروردین 1391 - 11 April 2012



سیگار در نخ دانشگاه رفته است!

رفتار ناهنجار کشیدن سیگار در بین گروهی از دانشجویان که روز به روز در حال افزایش است، از محیط خوابگاه‌ها به محیط خود دانشگاه‌ها و حتی به جمع دانشجویان دختر کشیده شده است!

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از جوان، مشاهده سیگار کشیدن برخی دانشجویان در فضای دانشگاه بیننده را با این سؤال روبه‌رو می‌کند که آیا اینجا واقعاً دانشگاه است ؟ با این حال علاوه بر افزایش گرایش مصرف دخانیات در سطح جامعه، در سال‌های اخیر تب مصرف دخانیات به خصوص در میان دانشجویان و افراد جوان رشد نگران‌کننده‌ای یافته است؛ به طوری که در فضاهای آموزشی و دانشگاهی، عده‌ای از پسران و دختران با زیر پا گذاشتن شأن علمی و تربیتی این محیط‌ها، سیگار می‌کشند.

این پدیده در شرایطی اتفاق می‌افتد که بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم، استعمال دخانیات حتی در خوابگاه‌های دانشجویی هم ممنوع است چه برسد به استعمال آن در فضای دانشگاهی! اما آمار و مشاهدات خبرنگارجوان از اوضاع و احوال این روزهای بسیاری از دانشگاه‌ها نشان از آن دارد که اگر قرار بر اخراج دانشجویان به علت سیگارکشی باشد باید روزانه ۵ تا ۱۰ دانشجو ـ و چه بسا بیشتر ـ از هر دانشگاهی اخراج شوند!

کشیدن سیگار مانند خوردن چای در دانشگاه‌ها!

پدیده سیگار کشیدن در حالی این روزها در جامعه دانشجویان مشاهده می‌شود که بسیاری از آنها این عمل را برای خود یک ژست یا به نوعی «کلاس » یا نشانه روشنفکری می‌دانند و این تلقین که دانشجو باید سیگار بکشد تا بسیاری باور کنند که او بزرگ شده است، بسیار رواج پیدا کرده است.

این پدیده در حالی رخ می‌دهد که در کمال تعجب مشاهده می‌شود تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه‌ها هم در شرایطی که باید خود الگویی برای دانشجو باشند، یا در مقابل دیدگان دانشجویان سیگار می‌کشند، یا فندک به دانشجویان می‌دهند یا فندک از دانشجویان می‌گیرند!

مثلث «خوابگاه، دانشگاه، کافی شاپ»

سیگار کشیدن در بین دانشجویان اگر تا پیش از این درون خوابگاه‌ها صورت می‌گرفت امروزه در گوشه و کنار و حتی رو در روی چشمان مأموران حراست دانشگاه‌ها هم بدون کوچکترین ابایی انجام می‌شود و کمتر کسی است که بتواند به این دانشجویان خرده بگیرد چه برسد به آنکه آنها را محروم یا حتی اخراج کند! در این میان، حتی به دفعات مشاهده می‌شود که بسیاری از همین دانشجویان پس از پایان کلاس‌ها یا در ساعات فراغت دسته جمعی به کافی شاپ‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی می‌روند و با ژست‌های آنچنانی به قول خودشان در آنجا هم دمی می‌گیرند تا مثلث «خوابگاه، دانشگاه، کافی شاپ» را در سیگارکشی ترسیم کرده باشند!

این روزها در دانشگاه‌ها به راحتی یک آب خوردن می‌توان سیگار یافت و در مواردی حتی در برخی از دانشگاه‌ها در بوفه آن سیگار فروخته می‌شود!

بهانه‌های بسیار برای کشیدن سیگار

تحریک، ژست، کسب آرامش، کاهش احساسات منفی، هوس و عادت از جمله عوامل فریبنده‌ای است که بسیاری از دانشجویان سیگاری آن را دلیل اصلی گرایش به سمت این ماده می‌دانند.

این در حالی است که در سال‌های گذشته در کمال تعجب بسیاری از دانشجویان این باور پوچ را که سیگار سبب می‌شود تا در شب امتحان خوابشان نبرد و سر درد نگیرند، عاملی برای کشیدن سیگار خود مطرح می‌کنند!

خدشه به شأن مراکز علمی با سیگار

کشیدن سیگار در دانشگاه‌ها آنهم توسط قشر نخبه جامعه که در آینده خود باید عنان کار را در بسیاری از امور به دست بگیرند در حالی رخ می‌دهد که از سوی بسیاری از دانشجویان، کمتر به شأن دانشجو و دانشگاه‌ها توجه می‌شود. شأن دانشگاه به اندازه‌ای مقدس و قابل احترام است که خدشه به این جایگاه، قابل چشم‌پوشی نیست و در صورتی این شأن، پاس داشته می‌شود که در وهله نخست، خود دانشجویان حرمت نگه دارند چراکه احترام امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد.

والدین بی‌خبر

بی تردید بی‌تفاوتی والدین و نظارت کمرنگ آنها در کشیده شدن دانشجو به سمت سیگار یک امر مهم و قابل توجه به حساب می‌آید. این در حالی است که هر سال قبل از کنکور دانشگا‌ه‌ها، شور و حال وصف نشدنی در میان دانش‌آموزان دوره‌های پیش دانشگاهی و والدین آنها به وجود می‌آید و به طور کلی تلاش‌های زیادی برای ورود به دانشگاه انجام می‌شود؛ تلاش‌هایی برای اعتبار، ارزش و جایگاهی که دانشجو و تحصیلات عالی برای آن فرد دارد. با قبولی در دانشگاه‌ها برخی از دانشجویان مجبورند به شهرهای دیگر بروند و در خوابگاه‌های دانشجویی مستقر شوند. والدین هم فرزند خود را تا دانشگاه بدرقه می‌کنند. آنها از اینکه فرزندشان سد کنکور را شکسته، احساس رضایت و خرسندی می‌کنند و فرزند خود را به دانشگاه می‌سپارند.

تصور آنها این است که او از هر نظر، مورد مراقبت و کنترل قرار می‌گیرد و برای همین، با خیالی آسوده به خانه بر می‌گردند. از طرفی دانشجویان نیز با ورود به محیط دانشگاه و خوابگاه، با مسائل و مشکلات خاصی رو به رو می‌شوند. دوری از خانواده، غم غربت، زندگی با افرادی که از لحاظ فرهنگی با او یکسان نیستند و بسیاری دیگر از این دست موارد. تمامی اینها می‌تواند در نهایت منجر به آن شود که با کوچکترین مشکلی دانشجوی تازه وارد به دانشگاه، به تعارفات دوستان خود دست رد نزند و به قول معروف پک اول سر آغازی می‌شود برای کشیدن سیگار در طول دوره دانشجویی که همان کافی است برای اعتیاد به سیگار.

دود سیگار به چشم…

با تمام این اوصاف بسیاری از کسانی که دانشگاه را محیطی پاک برای خود متصور می‌شوند این انتظار را از مسئولان دارند تا با توجه ویژه به دانشجویان و اعمال قانون‌هایی که تصویب کرده‌اند از گسترش این پدیده ناهنجار در فضاهای علمی کشور پیشگیری کنند تا دود سیگار در نهایت به چشم خود آنها هم نرود!


تگ ها سیگار در دانشگاه

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی