پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          29 اردیبهشت 1391 - 18 May 2012



انتشار مقاله‌ای در دفاع از توهین اخیر، مجله دانشجویی دانشگاه تهران توقیف شد

در پی انتشار مقاله ای در دفاع از توهین اخیر انجام شده در نشریه دانشجویی "صبح فردا"، از نشریات دانشگاه تهران، شماری از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز سه شنبه در این دانشکده تجمع کرده و خشم خود را نسبت به این اقدام اعلام کردند و امروز هم این نشریه دانشجویی توقیف شد.


به گزارش بازتاب، این مقاله ضمن آوردن بندهایی از بیانیه حقوق بشر، بدون آوردن نام به صدور حکم علیه خواننده توهین کننده حمله کرده بود و همچنین به مدافعان آزادی بیان که آزادی بیان را متفاوت با آزادی توهین می دانند، تاخته و استدلال کرده بود اگر کسی به این نتیجه برسد که چیزی قابل توهین و تمسخر است، باید اجازه داد حرفش را بزند!

از بخشی از این مقاله نیز با توجه به فضای موجود، بی حرمتی به امام دهم برداشت می شد که همین موضوع، باعث اعتراض دانشجویان و توقیف نشریه شده است.

گفتنی است در پی اهانت اخیر یک خواننده به امام هادی(ع) ، گروه های مختلف با گرایشهای سیاسی مختلف از اقدام وی انتقاد کردند، اما در عین حال برخی طیف ها در شبکه های اجتماعی با برخی جملات بی مبنا نظیر "آزادی بیان و عقیده یعنی آزادی نقد و حتی مسخره کردن هر عقیده" به دفاع از اهانت پرداختند.

این در حالی است که هیچ متفکر برجسته ای از این دیدگاه دفاع نکرده و حتی در بسیاری از کشورهای غربی، از جمله آلمان که ترانه مذکور در آن خوانده شده، توهین به مذهب جرم است. در یکی از پرونده های خبرساز توهین به مذهب در آلمان در سالهای اخیر، مردی به دلیل چاپ نام «قرآن» بر روی کاغذ توالت، به یک سال زندان محکوم شد. دست برقضا در آن پرونده هم بعد از اینکه کار مرد آلمانی بازتاب رسانه ای پیدا کرد، با اعتراض سفارت ایران در آلمان، مساله در دادگاه پیگیری شد. به سادگی اگر این ترانه در دادگاهی در آلمان بررسی شود و هیات منصفه به این نتیجه برسد که ترانه توهین آمیز است، شاهین نجفی محکوم می شود.

طبق نوشته وبلاگ کیوان حسینی، در ادیان ابراهیمی، توهین به مذهب یا انکار حقانیت مذهب و یا وجود خدا، جرم است. یعنی در نگاه مذهبی، تفاوتی میان ادیان در این زمینه وجود ندارد. حکم این افراد در ادیان مسیحیت و یهودیت هیچ تفاوتی با اسلام ندارد. در بریتانیا در سال 1697 میلادی برای آخرین بار یک نفر به چنین جرمی اعدام شده است.

در همین حال مدیر مسوول این نشریه در متن کوتاهی با بیان این که قصد اهانت در میان نبوده، عذرخواهی کرد و نوشت:

هوالخبیر

"انَّ اللَّهَ عالِمُ غَیْبِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُور"ِ
یقیناً خدا داناى غیب آسمان‏ها و زمین است و بى‏تردید به نیّت‏ها و اسرار سینه‏ها آگاه است.
(سوره ی فاطر،آیه ی 38)

از آنجا که خدواند متعال از باطن دلهای آدمیان آگاه است، اینجانب مدیر مسئول روزنامه ی صبح فردا اذعان می دارم که چنانچه از سرمقاله دیروز اهانت به ائمه ی معصومین (ع) برداشت شده است، مراتب عذرخواهی خود و هیئت تحریریه ی روزنامه ی "صبح فردا" را نسبت به آن دسته از عزیزانی که احساس توهین کرده اند، اعلام می داریم و تأکید می کنیم که ما نیز دغدغه ی دین داریم و نه تنها توهین به معصومین (ع) بلکه نسبت داده شدن چنین نیتی را به خودمان، نمی پذیریم و آن را محکوم می کنیم.

“والعاقبه للمتقین”

بنا بر این گزارش، دکتر عبدالرضا سیف معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تایید خبر توقبف این نشریه موهن گفت: این نشریه توقیف شده و پرونده نشریه برای برخورد قانونی به کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی وکمیته انضباطی ارجاع وبا خاطیان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: پس ازتوزیع نشریه دراسرع وقت حکم توقیف نشریه موهن صادر شد.

دکتر سیف گفت: اصل حکم توقیف نشریه به انضمام نامه عذرخواهی مدیرمسئول و اعضای تحریریه نشریه متخلف ارسال گردیده‌است.

خبرنگار "بازتاب" می افزاید: همزمان با این نشریه، سایت منتسب به یکی از وزرای سابق دولت دهم تلاش کرد نشریه مذکور را وابسته به انجمن اسلامی دانشگاه تهران معرفی کند؛ امری که با تکذیب این انجمن مواجه شد.

انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای اعلام کرد:
به نام خدا

روز گذشته و پس از درج مطلبی در یکی از نشریات دانشکده علوم اجتماعی، گروهی از دانشجویان با سازماندهی تجمع نسبت به چاپ این مطلب اعتراض کردند. پس از آن برخی سایت ها اقدام به انتشار مطالبی با عنوان "حمایت نشریه منتسب به انجمن اسلامی از خواننده هتاک" نمودند.

جدا از اینکه مسئولان نشریه و نویسنده مطلب با حاضر شدن در جمع از دانشجویان، بابت سوءبرداشت‌های پیش‌آمده از نوشته مذکور عذرخواهی کردند، لازم به ذکر است که اخبار سایت‌های مذکور کذب محض بوده و نشریه مورد نظر متعلق به انجمن اسلامی دانشجویان نمی‌باشد. نشریات انجمن اسلامی دانشجویان به صاحب امتیازی این تشکل بوده و کاملا شناخته شده‌هستند. متاسفانه این سایت‌ها با زیرپا گذاشتن اخلاق رسانه‌ای به دنبال متشنج کردن فضای دانشگاه و گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی همواره بر رکن اسلامیت در فعالیت‌های خود تاکید داشته و توهین به مقدسات دینی را از جانب هر که باشد محکوم می کند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

تگ ها انتشار مقاله‌ای دفاع توهین مجله دانشجویی دانشگاه تهران

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی