پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          23 شهریور 1391 - 13 September 2012



دانشگاه پیام نور با 20 ترم سنوات مشروطی ندارد ؛ زگهواره تا گور، دانشجو بمان !

فکرش را بکنید که از میان هر 3 نفر دانشجوی کل کشور، یکی پیام نوری است، بنابراین سهم این دانشگاه در آموزش عالی کشور آنقدری هست که به چشم بیاید و پرداختن به مسایل و دغدغه‌های مربوط به دانشجویان و وضعیت کلی آن بااهمیت باشد.



این دانشگاه که سابقه بیست و چند ساله دارد، سنگ بنایش آموزش از راه دور و مجازی بود، اما در این سالها چنان فراز و نشیبهایی را با تغییر مدیران و وزرای علوم تجربه کرد که گاه او را از اهدافش دور می‌کرد و گاه برخی را به اوضاع و سرنوشت آن امیدوار. حرفها و درددل‌های دانشجویانش هم در این سالها کم نبود و سنگ صبوری می‌خواست برای شنیدن. برای گرفتن پاسخ برخی از پرسشهای متوجه این دانشگاه، به سراغ دکتر عبدا... معتمدی، معاون آموزشی دانشگاه پیام نور کشور رفتیم که در ادامه بخشهایی از این گفت و گو را می‌خوانید.
بحثهایی در مورد مدرک معادل در دانشگاه پیام‌نور مطرح شده، در مورد کسانی که سه ترم مشروطی متوالی دارند یا معدلشان به حد نصاب نرسد؟
ـ ما اصلاً مدرک معادل نداریم. چند سالی است که دانشگاه‌ها از صدور هر نوع مدرک معادل، منع شده‌اند.
کسانی که سه یا چهار ترم متوالی در دانشگاه پیام نور مشروط شده‌اند، چه وضعیتی دارند؟
ـ دانشگاه پیام‌نور مشروطی ندارد. نظام آموزشی ما به لحاظ آموزشی، با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است، بنابراین اگر دانشجو، درسش را در یک ترم نتواند بگذراند در ترمهای آینده می‌تواند جبران کند. سنوات تحصیلی در دوره کارشناسی این دانشگاه حدود 20 ترم است.
اما در صفحه شخصی دانشجویان، وقتی معدل زیر 12 شود وضعیت ترم را مشروط ثبت می‌کنند؟
ـ قاعده‌ای هست آنها که معدلشان پایین‌تر از حد نصاب بوده، نوع دانشنامه‌ای که برایشان صادر می‌شود متفاوت است اما مشروطی به آن معنا که در دانشگاه‌های دولتی است یا مدرک معادل که در گذشته وجود داشته، الان نیست.
این تغییرات در دانشنامه‌ها چیست؟
ـ مصوبه‌ای هست که برای این افراد گواهی اتمام دوره تحصیلی صادر می‌شود.
ارزش این گواهی با مدرک دانش‌آموختگی چه تفاوتی دارد؟
ـ در واقع یک نوع تاییدیه تحصیلی است که حسب مورد از آن استفاده کنند.
این گواهی‌ها برای استخدامی و سایر موارد معتبر است؟
ـ خبر ندارم، اما فکر نمی‌کنم مشکلی داشته باشند؛ همین گواهی جانشین مدرک می‌شود و مدرک معادل هم نیست.
آمار دارید که هر ساله چه تعداد از دانش‌آموختگان پیام نور موفق به دریافت مدرک و چه تعدادی گواهی اتمام تحصیلی می‌گیرند.
ـ آمار دقیقی که الان بگویم، در ذهنم نیست.
دلیل حذف برخی از دوره‌ها در پیام نور چه بود؟ مثلا دوره آزمون‌محور که چند سالی است پذیرش ندارد.
ـ آزمون‌محور یک سیستم آموزشی بود که تجربه چند ساله‌ای داشت، اما الان این نظام آموزشی را نداریم. آموزشهای الکترونیکی چند سالی است که فعال شده و به جای آزمون محور، خدمات آموزشی الکترونیکی را ارایه می‌دهیم. اکنون این آموزشها ویژه دوره‌های ارشد آموزش‌محور است و تلاش داریم که برای دوره کارشناسی هم محتوای الکترونیکی را تهیه و روی سایت بارگذاری کنیم.
دلیل تغییر در شیوه‌های پذیرش چه بوده است؟
ـ خب برخی از این شیوه‌ها قدیمی شده بودند. پذیرشهای جدید هم در قالب سیاستهای وزارت علوم بود یعنی پذیرش به شیوه کنکور سراسری و دانشجوی رسمی و پذیرش به شکل فراگیر.
مسأله افزایش کیفی آموزش در پیام‌نور، ماجرایی است که همیشه مورد دغدغه و پرسش بوده، برای سال تحصیلی جدید چه برنامه‌هایی در این راستا دارید؟
ـ بحث کیفیت آموزشی در سه سال اخیر، شعار دانشگاه پیام‌نور بوده است. با توجه به محدودیت در پذیرش و ادغام برخی از واحدهای پیام نور، برنامه خاصی برای رشد کمی نداریم. جهت‌گیری دانشگاه روی ارتقای کیفیت آموزشی است. از جمله شاخصهای کیفی‌سازی این است که اولویت جذب هیأت علمی ، دکترای تخصصی باشند. شرایطی را ایجاد کردیم که هرم هیأت علمی ما اصلاح شود و تعداد استادیاران هم افزایش یابند. اکنون بیش از 400 نفر از مربیان ما در دوره دکتری مشغول به تحصیلند که بعد از دانش‌آموختگی هرم هیأت علمی ما را اصلاح می‌کنند. ساماندهی مسایل آموزشی دانشجویان از دیگر برنامه‌های ماست.
در بحث ساماندهی مسایل آموزشی دانشجویان همچنان برخی کاربران سامانه گلستان با مشکلاتی مواجهند؟
ـ ببینید! سیستم گلستان، سیستم یکپارچه‌ای هست که به بیش از یک میلیون دانشجو خدمات می‌دهد. آنها بدون اینکه در مراکز حضور پیدا کنند، انتخاب واحد می‌کنند و این سیستم خدمات خوبی را ارایه می‌دهد. در دوسال اخیر بحث آموزش الکترونیک را با ‌سرعت خوبی پیش برده‌ایم. مجوز 40 رشته دوره ارشد را از وزارت علوم گرفته‌ایم و برای منابع این 40 رشته، محتوای الکترونیکی آماده کرده ‌ایم تا دانشجویان در کلاسهای مجازی، حضور یافته و روی خط باشند. برای تمامی 100 رشته دوره کارشناسی ارشد، محتوای الکترونیکی تهیه شده و دانشجویان پذیرش عادی هم می‌توانند محتوای الکترونیکی داشته باشند، یعنی اگر تمایل به حضور در کلاس برای دروس نظری نداشته باشند، می‌توانند از طریق آموزش الکترونیکی خدمات آموزشی دریافت کنند. از سال گذشته، دانشجویان دوره ارشد پیام نور با دو گزینه برای انتخاب دروس در سیستم گلستان روبرو هستند، یکی اینکه به شکل عادی این درس را انتخاب می‌کنند و دیگری به شکل الکترونیکی، بنابراین دانشجوی ارشد اگر بومی یک منطقه نباشد، خدمات آموزش از راه دور در اختیارش قرار می‌گیرد. خدمت دیگر اینکه این دانشجویان برای دادن آزمون پایان ترم، نیازی نیست که حتماً در مرکز دانشگاهی که قبول شده‌اند، حضور یابند بلکه در هر واحدی که به محل سکونتشان نزدیک‌تر است، ثبت نام کنند، سؤالات آزمون را به آن مرکز می‌فرستیم تا دانشجو بدون دغدغه یافتن محل اسکان، بتواند در نزدیک‌ترین واحد پیام‌نور امتحان دهد.


قدس آنلاین - گروه فرهنگی- زهره کهندل

تگ ها دانشگاه پیام نور 20 ترم سنوات مشروطی زگهواره تا گور دانشجو بمان

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی