پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          30 مهر 1391 - 21 October 2012



بحران مالی به دانشگاه های آمریکا رسید

کاهش بودجه آمریکا بعد از مدارس به دانشگاههای این کشور کشیده شده و متعاقب آن وام های دانشجویی، افراد بیشتری را بدهکار کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، موسسه «ملی دسترسی و موفقیت در دانشگاه» که در ایالت کالیفرنیای آمریکا مستقر است، در آماری که پنجشنبه منتشر کرد، ضمن بررسی چهارسال اخیر دانشگاه ها و موسسات دولتی و غیردولتی آمریکا اعلام کرد: دو سوم دانشجویانی که در سال 2011 میلادی از دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل شده اند، به طور میانگین بیست و شش هزار و ششصد دلار، به دلیل استفاده از وام دانشجویی بدهکار شده اند.
حدود یکسال است که رسانه های آمریکایی نیز اعلام کرده اند: بدهی مربوط به وام های دانشجویی از بدهی کارت های اعتباری موجود در این کشور نیز فراتر رفته و بیش از یک تریلیون دلار رسیده است.
«مایکل تد»، دانشجوی معماری دانشگاه دولتی نیویورک در این باره به خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک گفت: من مشکلات زیادی دارم، مجبورم از دولت پول قرض کنم چون از عهده مخارج سنگین دانشگاه بر نمی آیم و طبق محاسباتم تا ده سال بعد از فارغ التحصیلی هم باید اقساط وام های دانشجوئی را بپردازم و این اصلا خوب نیست.
این دانشجوی آمریکایی همچنین نیویورک را پس از کالیفرنیا دومین ایالتی نامید که بالاترین سطح شهریه و هزینه زندگی و دانشگاه را دارد.
بنا بر اعلام موسسه ملی دسترسی و موفقیت در دانشگاه، متوسط بدهی بیست و شش هزار و ششصد دلاری دانشجویان در سال گذشته، پنج درصد بیش از سال قبل از آن یعنی سال 2010 میلادی است.
این موسسه همچنین در بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که یک سوم از فارغ التحصیلان دانشگاه های آمریکا، مشاغلی نامرتبط با مدرک دانشگاهی خود دارند و صرفاً با هدف امکان بازپرداخت وام های دوران تحصیل، این مشاغل سطح پائین تر از مدرک خود را انتخاب کرده اند.
سود بازپرداخت وام های دانشجویی به حدی زیاد است که دانشجویان مجبورند ده ها سال پس از فارغ التحصیلی پرداخت وام های خود را ادامه دهند.
تازه ترین گزارش وزارت آموزش وپرورش آمریکا نیزحاکیست: بیشتر فارغ التحصیلان سال تحصیلی 2011 میلادی، در واقع پیش از رکود اقتصادی سال 2008 میلادی، تحصیلات عالیه خود را آغاز کرده بودند که با توجه به کاهش درآمدها، از دست رفتن فرصت های شغلی و افزایش شهریه دانشگاه ها، مجبور شده اند از وام های دانشجویی بیشتری استفاده کنند.
«لوک آلرد» ، دانشجوی رشته اقتصاد در دانشگاه دولتی نیویورک در این باره به خبرنگار ما گفت: هیچ آینده ای نیز برای کاهش شهریه ها وجود ندارد، چون مجبوریم به هر میزان که دانشگاه افزایش شهریه ها را اعلام کند، آن مبالغ را بپردازیم.
وی که اهل کانادا بود، هزینه تحصیل دانشگاهی در کشورش را بسیار ارزانتر از آمریکا دانست و گفت: در کانادا یارانه دولتی شامل تحصیلات عالیه نیز می شود ولی در آمریکا دانشگاه رفتن بسیار گرانتر است.
این دانشجوی رشته اقتصاد از سکوت توام با همراهی دانشجویان درباره افزایش سرسام آور شهریه ها نیز انتقاد کرد و گفت: اگر مردم همچنان همان مقدار شهریه ای را که دانشگاه ها درخواست می کنند، بپردازند، هر سال کلاس های دانشگاهها مانند قبل خواهد بود و هیچ نوآوری و برنامه خاصی برای آنان در نظر گرفته نمی شود.
این جوان کانادایی حجم بالای وام های دانشجویی را عامل رنج و مرارت زیادی برای مردم آمریکا دانست و گفت: این امر می تواند بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، به مسئله مهمی برای آینده این جامعه تبدیل شود.
«تری هارتل» ، رئیس بخش روابط دولتی و عمومی شورای آموزش و پرورش آمریکا که بر هزار وهشتصد دانشگاه و کالج این کشور نظارت دارد، قطع حمایت مالی کنگره و به تبع آن مجالس ایالتی از دانشگاه ها را اصلی ترین دلیل افزایش وام های دانشجویی خواند.
وی گفت: اکنون هشتاد درصد از دانشجویان، در موسسات دولتی تحصیل می کنند و ایالت ها به دلیل وضعیت وخیم اقتصادی و به اجبار، حمایت های خود را از موسسات عمومی قطع کرده اند.
هارتل که مخالفان کاهش بودجه عمومی و افزایش وام دانشجویی است، تاکید کرد: با کاهش بودجه دانشگاه ها، افراد کمتری به مراکز علمی کشور گرایش می یابند و این امر، نگرانی هایی را درباره توان رقابتی آمریکا در سطح جهان بوجود می آورد.
در دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نیز که سه شنبه هفته گذشته در نیویورک برگزار شد، میت رامنی فرماندار سابق ماساچوست و نامزد اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری شانزده آبان امسال، به گزارش هایی درباره وضعیت فارغ التحصیلی دانشجویان و بدهی های آنان اشاره کرد که وضعیت بدتری را نشان می دهند .
وی در آن مناظره گفت: برای نیمی از دانشجویان آمریکائی که در سال جاری تحصیلی فارغ التحصیل می شوند، شغلی در حد تحصیلاتشان، وجود ندارد.
نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری افزود: علاوه بر آنکه شغلی برای این افراد وجود ندارد، به دلیل دریافت وام های دانشجویی مبلغ زیادی هم بدهکار شده اند.
رامنی البته در ادامه تبلیغات حزبی خود برای غلبه بر اوباما وعده داد وضعیتی را ایجاد کند که دانشجویان آمریکائی به راحتی بتوانند تحصیل کنند و پس از فارغ التحصیلی، فرصت های شغلی مناسبی در اختیار داشته باشند.
نظرسنجی جدید مجله تایم و موسسه کارنگی آمریکا نیز مشخص کرد: هشتاد درصد فارغ التحصیلانی که مورد سئوال قرار گرفته اند، معتقدند بسیاری از دانشگاه های آمریکا ارزش این مقدار از شهریه های سنگین را ندارند.
هشتاد و نه درصد نیز گفته اند: تحصیلات عالی در آمریکا در شرایط بحرانی قرار دارد.
«اولیویا گونزالس»، دختر دانشجوی رشته فلسفه و تاریخ دانشگاه دولتی نیویورک در این باره به خبرنگار ما گفت: بدهی بسیار سنگین وام های دانشجوئی، ما را مجبور می کند مشاغلی را انتخاب کنیم که در واقع آنها را دوست نداریم و فقط برای اینکه بتوانیم بدهی های خود را بپردازیم، مجبوریم به آن کار تن دهیم.
وی افزود: من به شخصه دوستان بسیاری دارم که بدهی های زیادی به بانک ها دارند و پرداخت وام های آنان نیز بستگی به این دارد که در آینده چه شغلی به دست می آورند.
وی افزود: نمونه های بسیاری نیز وجود دارد که نشان می دهد شغل با درآمد کم، ده ها سال یک فرد را اسیر بازپرداخت وام های دانشجویی خود می کند.
نشریه اخبار تحصیلی آمریکا نیز مقاله اخیر خود درباره تاثیرات مخرب وام های دانشجویی را با این عنوان آغاز کرده است: بدهی وام های دانشجوئی، نسل های بعدی آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد.

تگ ها بحران مالی دانشگاه های آمریکا

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی