انتقاد از عدم رغبت دانشجويان به رشتههاي مهارتي
رييس دانشگاه جامع علمي کاربردي ايلام از عدم رغبت دانشجويان به رشتههاي مهارتي انتقاد کرد.به گزارش ايسنا، بهروز ناصري در يک نشست خبري، اظهار کرد : برگزيده شدن مرکز آموزش علمي کاربردي پارسيان (ايلام 1) تحت پوشش اين دانشگاه با کمتر از 5 سال سابقه فعاليت بعنوان نمونهترين مرکز علمي کاربردي کشور نشان از توان آموزشي اين دانشگاه در استان و نزديکي به اهداف تعيين شده براي اين دانشگاه است.
وي توجه جدي به رعايت استانداردهاي آموزشي را از دلايل اين موفقيت ذکر کرد و گفت: دستيابي به اهداف تعيين شده براي دانشگاهها و توسعه و پيشرفت کار و کسب در گرو رعايت اين استانداردهاست.ناصري مدرکگرايي را معضل جامعه امروز دانست و گفت: مدرکگرايي و تکيه بر تئوريها مو جب شده تا اکثر فارغالتحصيلان شرايط لازم براي تصدي شغل را نداشته باشند و دانشگاه علمي کاربردي سعي دارد به ازاي هر شغل يک رشته تحصيلي ايجاد کند تا جامعه از وجود چنين دانش آموختگاني برخوردار شود.
ريس دانشگاه جامع علمي کاربردي با بيان اينکه در رشتههاي فني استادکاران واجد شرايط و داراي مهارت با مدک ديپلم جذب ميشوند و از تجربه آنها در امر اموززش مهارتي استفاده خواهد شد، از عدم رغبت دانشجويان به رشتههاي مهارتي انتقاد کرد و گفت : دستگاههاي فرهنگي و رسانهها بايد در معرفي شغلهاي مهارتي و اهميت آنها تلاش بيشتري از خود نشان دهند.ناصري با بيان اينکه بيش از 13 مرکز علمي کاربردي با بيش از 132 کدرشته در زيرمجموعه اين دانشگاه فعال هستند، گفت: در اين مراکز بيش از 13 هزار دانشجو مشغول به تحصيل هستند که پيگيريها براي افزايش اين رشتهها ادامه دارد.
وي افزود: در نظام آموزشي علمي کاربردي آموزش مهارت ملاک است نه نمره، ابراز اميدواري کرد: اين دانشگاه با اين رويکرد ميتواند گامي مهم در جهت تربيت نيروهاي مهارتي بردارد.مهندس بهزاد خيري مدير پروژه ساختمان پارسيان نيز گفت: ساختمان جديد اين مرکز که با بيش از 10 هزار متر زير بنا در حال ساخت است و اسکلت آن به پايان رسيده است و حدود 70 کلاس درس مهارتي، کارگاهي و آزمايشگاهي براي آن پيش بيني شده است که در صورت حل برخي مشکلات موجود تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد.
در اين نشست دکتر فصيحي رييس مرکز علمي کاربردي پارسيان اظهار کرد: متاسفانه برخي از دانشگاهها به سمت اعطاي مدرک بدون دادن مهارت روي آوردهاند که آسيبي جدي است و وجه تمايز دانشگاه علمي کاربردي با ساير دانشگاهها در اين نکته است.وي اين روند را خطري بزرگ براي نظام آموزشي عنوان کرد و گفت: دانش آموخته ايدهآل دانشگاه علمي کاربردي دانش آموختهاي است که با فرا گرفتن مهارت براي خود کار ايجاد کند.