پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          05 آبان 1391 - 26 October 2012



نامه سرگشاده جنبش عدالتخواه دانشجویی به سران قوه قضاییه و مجریه


دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي پيرامون مباحث اخير بين دو تن از روساي قوا نامه‌اي سرگشاده را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاري آريا ، در اين نامه سرگشاده که با «بسم الله الرحمن الرحيم» خطاب به دکتر احمدي‌نژاد و آيت‌الله آملي لاريجاني روساي قوه مجريه و قوه قضاييه، نوشته شده، آمده است:
در چند روز گذشته، مساله‌ نامه‌نگاري بين شما دو بزرگوار، به خبر اول همه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري تبديل شده است.

هرچند اعتقاد بر اين است که مي‌شد يک بازديد رسمي يا غيررسمي از يک زندان انجام گرفته و به دور از اين حواشي، مساله خاتمه يابد اما اي کاش در اين بين باب نامه‌هاي سرگشاده آن هم بين دو تن از بالاترين مسوولين کشور باز نمي‌شد زيرا آن‌چيزي که در اين مواقع پر رنگتر مي‌گردد نه حل شدن دغدغه‌هاي ظاهري براي اجراي قانون اساسي بلکه انتقام گيري‌هاي سياسي است.
اما حال که ظاهرا بزرگواران به هر دليلي دغدغه اجراي قانون اساسي پيدا کرده‌اند بايد متذکر شد که اگر اجراي قانون اساسي و پاسداري از عهد ملت و حاکمان‌شان مطلوب است چرا در موارد ديگر اين دغدغه ديده نمي‌شود؟! براي مثال مي‌توان از اصول ديگر قانون اساسي که مورد بي‌مهري واقع شده است نام برد همچون:
اصل 3 : سياست‌هاي اخير وزارت علوم در مورد خصوصي‌سازي خوابگاه‌ها و امکانات رفاهي دانشگاه‌هاي دولتي، موجب افزايش هزينه تحصيلي دانشجويان مي‌شود که از نظر ما تبعيضي ناروا و برخلاف اصل 3 قانون اساسي مي‌باشد و نهايتا منجر به عدم تحصيل افراد مستعد و افزايش شکاف طبقاتي بين افراد دارا و ندار مي‌شود. چرا جلوي اين سياست‌ها که نااميدي در دانش‌آموزان مستعد محروم را در پي دارد گرفته نمي‌شود؟
اصل 8(اصل امر به معروف و نهي از منکر): اصل هشت قانون اساسي بيان مي‌دارد که «در جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ دعوت‏ به‏ خير، امر به‏ معروف‏ و نهي‏ از منکر وظيفه‏‌اي‏ است‏ همگاني‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ يکديگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرايط و حدود و کيفيت‏ آن‏ را قانون‏ معين‏ مي‏‌کند. «والمؤمنون‏ و المؤمنات‏ بعضهم‏ اولياء بعض‏ يأمرون‏ بالمعروف‏ و ينهون‏ عن‏ المنکر.» اما اين اصل براي عملياتي شدن سال‌هاست که منتظر طرح‌ها و لوايح مسوولين مانده است. به راستي تا کي آمران به معروف و ناهيان از منکر از جمله طلاب و دانشجويان عدالتخواه بايد تاوان کم‌کاري مسوولين را بپردازند؟!
اصل 30 قانون اساسي: در اين اصل آمده است «دولت‏ موظف‏ است‏ وسايل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رايگان‏ را براي‏ همه‏ ملت‏ تا پايان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد و وسايل‏ تحصيلات‏ عالي‏ را تا سر حد خودکفايي‏ کشور به‏ طور رايگان‏ گسترش‏ دهد.» اما چرا اين روزها هزينه امکانات رفاهي دانشجويان بر خلاف قانون اساسي(آموزش رايگان تا سر حد خودکفايي) و نيز بر خلاف ساير قوانين کشور(برنامه پنجم توسعه) شاهد رشد و افزايش چشمگيري است. چرا جلوي اين اتفاقات خلاف قانون اساسي گرفته نمي‌شود؟!
اصل 156 قانون اساسي:
- يکي از وظايف قوه قضاييه طبق قانون اساسي «رسيدگي‏ و صدور حکم‏ در مورد تظلمات‏، تعديات‏، شکايات‏، حل‏ و فصل‏ دعاوي‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصميم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبيه‏، که‏ قانون‏ معين‏ مي‏‌کند.» است. به راستي قوه قضا براي کاهش طول مدت رسيدگي و معضل اطاله دادرسي چه تمهيدي انديشيده‌ايد؟ براي مردمي که براي احقاق حقوق‌شان بايد مدت‌ها در راهروهاي دادگستري سرگردان باشند.
- از ديگر وظايف قوه‌ي قضا «اقدام‏ مناسب‏ براي‏ پيشگيري‏ از وقوع‏ جرم‏ و اصلاح‏ مجرمين‏» ‌مي‌باشد. براي پيشگيري از وقوع جرم چه کرده‌ايد؟ چرا تنها عملکرد قوه قضائيه به مجازات و نگاه پسيني به جرم محدود مانده است، در حالي که قانون اساسي کنش پيشيني را نيز براي جلوگيري از وقع جرم بر دوش قوه قضائيه گذاشته است. اين در حالي است که قوه‌ قضايي در اموري همچون بحث کاداستر که از بسياري مفاسد جلوگيري مي‌کند و بستري براي شفافيت اطلاعات در کشور است به شدت ضعيف عمل کرده است.
- «گسترش‏ عدل‏ و آزادي‌هاي‏ مشروع‏» از ديگر مواردي است که قانون اساسي آن را بر دوش قوه‌ قضا گذاشته است. خوب است مسوولين قوه‌ قضا پاسخ دهند که براي دفاع از آزادي‌هاي مشروع چه کرده‌اند؟ آيا شيوه‌هاي برخورد وبلاگ‌نويسان مبتني بر گسترش عدل و آزادي‌هاي مشروع بوده است؟
- براي تدوين لوايح و تمهيد براي تصويت قوانين مناسب چه کرده‌ايد؟ متاسفانه خاطره قانون مجازات اسلامي و پايان دوره اجراي آن و عدم تهيه قانون جديد همچنان در اذهان است و کم‌کاري اين قوه در اجراي اين وظيفه را به اذهان متبادر مي‌کند.
حال اگر هدف حل مشکلات و معضلات مردم و رسيدگي به احوال آنان است، بايد خدمت گراميان اشاره شود به کجا چنين شتابان؟! يا مردم و مشکلات و دغدغه‌هاي‌شان عوض شده‌اند، يا اين‌که… . قطعا همه مسائل و ناکارآمدي‌ها بايد حل شود، اما طبيعتا اولويت‌هايي هم وجود دارد که مي‌توان اصلي و فرعي کرد؟! آيا مواردي چون مشکلات اقتصادي، بيکاري، تورم، مسکن، کشاورزي، سياست خارجي و … از دستور کار خارج شده‌اند که چنين مسائلي ضريب گرفته‌اند؟! شايد بهتر باشد که از مردم بپرسيد.
در نهايت اين‌نکته را خاطر نشان مي‌کنيم که، قدر اين فرصت خدمت را بدانيد و آگاه‌باشيد که در دنيا و آخرت بايد پاسخ‌گوي اين فرصت باشيد. نکند که فرصت‌تان تبديل به مهنت شود! شما را به رسيدگي به حال مردم، خصوصا صاحبان اصلي اين انقلاب، که اين روزها سخت مي‌گذرانند.

والسلام

تگ ها جنبش عدالتخواه دانشجویی سران قوه قضاییه مجریه

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی