پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          01 بهمن 1391 - 20 January 2013








برنامه های مجلس در زمینه توسعه فناوری های نو در کشور و ارتباط صنعت و دانشگاه



رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ایجاد کارگروه ارتباط دانشگاه و صنعت خبر داد و گفت: با پیگیری هایی که این کمیسیون انجام داده موانع اجرای صندوق نوآوری و شکوفایی رفع شده و به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد مهدی زاهدی در اختتامیه دومین جشنواره زیست فناوری با اشاره به برخی تحریم های ناجوانمردانه در حوزه ارائه تجهیزات آزمایشگاهی مواد اولیه به کشور اظهار داشت: برغم این تحریم ها، ایران توانست در کمتر از 8 سال از جایگاه سی و ششمی جهانی در حوزه زیست فناوری به رتبه 13 در دنیا و رتبه اول در خاورمیانه دست یابد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار این دوره از جشنواره زیست فناوری اظهار داشت: "فناوری های زیستی در خدمت زندگی و سلامت انسان" شعار این دوره از جشنواره زیست و فناوری ذکر شده که این شعار نه تنها ایران بلکه می تواند سایر کشورهای دنیا را متحول کند.

وی از شورای حکام زیست فناوری سازمان ملل درخواست کرد که این شعار را در قالب بخشنامه ای به سایر کشورها ابلاغ کند و از آنها بخواهد تا فعالیت های زیست فناوری خود را در خدمت سلامت و زندگی انسانها ادامه دهند.



برنامه های مجلس در زمینه توسعه فناوری های نو در کشور

زاهدی همچنین با اشاره به رویکردهای مجلس شورای اسلامی در حوزه توسعه و تحول فناوری های نوین در کشور خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه تاکید فراوانی در زمینه علم و فناوری و بویژه درباره فعالیت شرکت های دانش بنیان شده که در یکی از بندهای این برنامه آمده است که اعضای هیات علمی دانشگاهها می توانند با موافقت هیات امنا شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری های نوین تاسیس کنند.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر طرح ممنوعیت دو شغله بودن در دستور کار مجلس قرار داشته است ادامه داد: این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ولی در آن استثنائاتی منظور شده است؛ که یکی از استثنائات آن مربوط به اعضای هیات علمی و افرادی است که در شرکت های دانش بنیان در حوزه های فناوری های نوین کار می کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه زیست فناوری یکی از حوزه های نوین علمی است اضافه کرد: دو شغله بودن اعضای هیات علمی در این شرکت ها جزء استثنائات این مصوبه است.



رفع موانع از ایجاد صندوق شکوفایی و نوآوری

به گزارش مهر، زاهدی با اشاره به مصوبه مجلس در زمینه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز گفت: در این راستا باید اقدام به ایجاد صندوق شکوفایی و نوآوری می شد که مشکلاتی برای اجرایی کردن این بند وجود داشت؛ اما در مجلس نهم با پیگیری هایی که کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه انجام داد توانستیم موانعی که بر سر راه ایجاد این صندوق بوده را تقریبا برطرف کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با رفع این موانع به زودی صندوق شکوفایی و نوآوری آغاز به کار کند و ادامه داد: سرمایه اولیه این صندوق حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می شود و قرار است سالانه بخشی از بودجه جاری کلیه دستگاهها به این صندوق وارد شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: با راه اندازی این صندوق و ایجاد زنجیره حمایتی، خواهیم توانست زودتر از چشم انداز 1404 به اهداف چشم انداز جمهوری اسلامی ایران دست یابیم.

حمایت از تشکل های فناوری مردمی

زاهدی با اشاره به برنامه های شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمینه نقشه جامع علمی کشور نیز تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد راهبردی نقشه جامع را ایجاد کرده که این ستاد فعالیتهایی در زمینه حمایت از حوزه های مختلف علم و فناوری و تشکل های مردمی که به دنبال ایجاد یک فناوری هستند در دستور کار دارد.

زاهدی ابراز امیدواری کرد که آئین نامه مربوط به تشکل های مردمی علم و فناوری هر چه زودتر تشکیل شود تا با حمایت معنوی از این تشکلها گامهای مهمی در حوزه علم و فناوری برداشته شود.




تشکیل کارگروه ارتباط دانشگاه و صنعت

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ایجاد کارگروه ارتباط دانشگاه و صنعت خبر داد و افزود: در کنار این برنامه ها در مجلس شورای اسلامی، کارگروهی با عنوان کارگروه صنعت و دانشگاه ایجاد شده که این کارگروه متشکل از نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات، هیات رئیسه مجلس، کمیسیون انرژی و صنعت و 10 وزارتخانه است و در آن به دنبال راهکارهایی برای ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان صنعت و دانشگاه هستیم.

زاهدی با تاکید بر اینکه ظرف 6 ماه گذشته توانستیم مشکلات عدم ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه و صنعت را استخراج کنیم ادامه داد: برخی از این مشکلات با همکاری دستگاههای اجرایی رفع شد ولی در برخی موارد نیاز است تا مجلس گامهایی بردارد.

وی  ارائه طرحی برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت را از جمله راهکارها ذکر کرد و اظهار داشت: علاوه بر این از همه اندیشمندان، صاحبان علم و فناوری و دست اندرکاران حوزه علم و فناوری درخواست می شود تا پیشنهادات خود را برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت به دفتر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه دهد.





تگ ها دانشگاه دانشگاه و صنعت صندوق شکوفایی و نوآوری

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی