پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          28 امرداد 1392 - 19 August 2013


گفته های سرپرست جدید وزارت علوم راجع به دانشگاه ها


سرپرست جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه با زبان سیاسی صحبت نمی کنم گفت: از کارهای سیاسی دانشجویان تا جایی که به منافع علمی کشور لطمه ای وارد نکند، استقبال می کنم.



به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، جعفر توفیقی صبح امروز در مراسم معارفه خود در ساختمان وزارت علوم ضمن تشکر از مقام معظم رهبری اظهار داشت: از مقام معظم رهبری تشکر می کنم که علم و فناوری را گفتمان مسلط در کشور قرار دادند و دانشگاهیان را در جامعه عزیز کردند.

وی ادامه داد: امید است خداوند این توفیق را بدهد که راه گذشتگان را ادامه دهیم و از همه عزیزانی که در این سالها به عنوان دوستانمان در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی همکاری می کردند تشکر می کنم.

توفیقی با بیان اینکه چند جمله از مکالمات خصوصی خود و کامران دانشجو را تکرار می کنم، اظهار داشت: واقعیت این است که اگر سئوال شود برنامه ام در طول مدت تصدی گری ام در وزارت علوم چیست، باید بگویم واقعیت این است که برنامه جدیدی وجود ندارد و برنامه های فعلی را با قوت بر اساس نقشه جامع علمی کشور، اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه ادامه خواهم داد. از سویی دیگر تاکید می کنم بخش هایی از برنامه چهارم توسعه نیز باید ادامه داشته باشد.

سرپرست جدید وزارت علوم افزود: امروز بر کسی پوشیده نیست که ایران از نظر شاخص های علم و فناوری راه زیادی را طی کرده و راه زیادی را هم در پیش دارد.

از دستاوردهای30 ساله انقلاب حفاظت می کنم

وی با اشاره به مدت زمان سرپرستی اش در وزارت علوم اظهار داشت: من نمی دانم چه مدت در اینجا باشم فقط این را می دانم که این مسئولیت ها آمد و شد است و تا زمانی که در وزارت علوم هستم از دستاوردهای 30 ساله انقلاب اسلامی و دوران فعالیت های چهارساله کامران دانشجو در وزارت علوم حفاظت می کنم.

سرپرست جدید وزارت علوم با بیان اینکه هر چند ممکن است ما نقاط ضعفی داشته باشیم و کشور با محدودیت هایی مواجه است اما می توانیم این راه را با همکاری هم دنبال کنیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم. مهمترین ابزار حفاظت از جمهوری اسلامی ایران علم و فناوری است و آنقدر که ایران با این علم و فناوری نمود یافت با اقتصاد این اتفاق نیفتاد.

توفیقی در ادامه با بیان اینکه من سالهاست کامران دانشجو را می شناسم، گفت: از سالی که دانشجو از انگلیس برگشت در دانشگاه تربیت مدرس به همراه فرهاد دانشجو با یکدیگر کار می کردیم.

با دیگران با زبان سیاسی حرف نمی زنم

وی با اشاره به گرایش های سیاسی افراد و خودش گفت: بالاخره هر فردی گرایشی سیاسی دارد اما من به خودم اجازه نمی دهم با دیگران با زبان سیاسی حرف بزنم چون سیاسی صحبت کردن مثل حباب روی آب است و ارزش ندارد که ما با زبان سیاسی که موجب اختلاف می شود با یکدیگر تعامل داشته باشیم بلکه باید با زبان علم که زبان دوستی است، صحبت کنیم.

توفیقی درباره تاکیداتش به دانشجویان گفت: من به دانشجویان هم گفته ام که در دانشگاه از کارهای سیاسی آنان تا جایی که به منافع علمی کشور لطمه ای وارد نکند استقبال می کنم و دانشگاه جای کارهای سیاسی افراطی نیست و باید از چندقطبی شدن دانشگاه پرهیز کرد.

وی با اشاره به رواج زبان علمی در دانشگاهها گفت: زبان علم، زبان زیبایی است و باید آن را اصل قرار داد و به زبان سیاست تا جایی می توان اهمیت داد که رفاقت ها و دوستی ها پایمال نشود.

خود را وابسته به حزب و گروهی نمی دانم

توفیقی ادامه داد: هر چند من گرایش سیاسی دارم اما خودم را وابسته به هیچ حزب و گروهی نمی دانم و کشور باید در دست مردم باشد.

سرپرست جدید وزارت علوم از تمام کارمندان وزارت علوم تشکر کرد و از آنان خواست همان طور که با کامران دانشجویی همکاری کردند با وی نیز همکاری کنند.

توفیقی به یکی از تاکیدات کامران دانشجو در خصوص شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در شورای عطف وزارت علوم اقدامات بیشماری انجام شد و برای کاربردی کردن پژوهش لازم است که این دستاوردها در کشور گسترش یابد.

در پایان سخنان جعفر توفیقی، سرپرست جدید وزارت علوم به نمایندگی از کارکنان این وزارتخانه یک نسخه از قرآن مجید را به کامران دانشجو اعطا کرد. کامران دانشجو سپس از وزارت علوم خداحافظی کرد.

توفیقی در ادامه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران بعد از اتمام مراسم تودیع و معارفه به برخی از برنامه های خود در وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: امروز نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه را لازم است به همراه اجرایی کردن بخش هایی از برنامه چهارم توسعه همچنان در دستور کار قرار دهیم و پیاده سازی و عملیاتی کنیم. همچنین سندی برای اسلامی شدن دانشگاه ها تدوین شده که نشان می دهد نخبگان و برنامه ریزان کشور تلاش کرده اند که بتوانند کشور را به شکل برنامه ای اداره کنند.

مدیریت سیاسی آفتی برای دانشگاهها است

وی با بیان اینکه باید دانشگاه را با مدیریت علمی و کارشناسی پیش ببریم، اظهار داشت: لازم است از مدیریت سیاسی پرهیز کرد، زیرا مدیریت سیاسی آفتی برای دانشگاه ها است و آنها را تحلیل می برند. مدیریت علمی و کارشناسی وحدت آفرین است و وفاق و همدلی را ایجاد می کند.

توفیقی با اشاره به یکی از مهمترین اقداماتی که در دوران سرپرستی اش در وزارت علوم در دستور کار دارد، که برگرداندن اختیارات به دانشگاه ها است و همچنین با اشاره به ماده 49 برنامه چهارم توسعه و ماده بیست برنامه پنجم توسعه دانشگاه ها باید هیات امنایی اداره شوند و این قانون برجسته ترین دستاورد علمی کشور است. نظام با تصویب ماده 49 برنامه چهارم توسعه اعتماد خود را به دانشگاه ها نشان داده و در ماده 20 برنامه پنجم توسعه نیز بر آن تاکید کرده است.

سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این باره ادامه داد: اجرایی کردن این ماده در وزارت علوم صورت می‌گیرد و دانشگاه ها که مطالباتی از رئیس جمهور دارند، اختیاراتی خواهند داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رشد مقالات علمی ایران گفت: مقالات علمی ایران هم اکنون نقطه قوت کشورمان شده و باید در ادامه راه به نحو مناسبی از این مقالات استفاده و به آن توجه کرد، اما در ارجاعات این مقالات مشکلاتی ایجاد شده که این نقیصه را با کمک دانشگاهیان برطرف می کنیم.

جعفر توفیقی در ادامه با تاکید بر پژوهش های کاربردی یکی از اولویت های خود را رشد و توسعه این مقوله اعلام کرد.

وی در خصوص رویکرد وزارت علوم دولت یازدهم به حوزه علوم انسانی اظهار داشت: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه رویکرد ویژه ای به علوم انسانی شده و در همین زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه هایی داشته که آن را ادامه خواهیم داد. همچنین روش هایی را که وزارت علوم برای بازنگری و سرفصل های علوم انسانی درپیش گرفته به منظور رشد بیشتر بررسی خواهیم کرد و در این زمینه لازم است با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی همکاری کرد.

سرپرست وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند آمایش و آموزش عالی اقدامات صورت گرفته در این سند را مورد تقدیر قرار داد و بر دنبال کردن این سند تاکید کرد.

وی در ادامه بر تقویت همکاری میان وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: این واقعیت را بپذیریم که امروزه توسعه علم و فناوری حرکت و همکاری بیشتری را می طلبد.

توفیقی در خصوص اشتغال دانش آموختگان با بیان اینکه بخش هایی از این اشتغال به وزارت علوم مربوط می شود بر تاثیرگذاری بخش های صنعت اقتصاد کشور تاکید کرد.

توجه به خدمات علمی و آموزشی پیش روی وزارت علوم به ایثارگران دانشگاهی یکی دیگر از اهدافی بود که سرپرست وزارت علوم به آن اشاره کرد.

حضور دانشگاهیان را در تصمیم گیری حداکثری می شود

وی در خصوص مدیریت دانشگاه ها اظهار داشت: نظام مدیریت به گونه ای خواهد شد که حضور دانشگاهیان را در تصمیم گیری و برنامه ریزی به حداکثر می رساند و در همین زمینه باید اختیاراتی به دانشگاه ها وارد شود که از جنس نظام مدیریتی نیمه متمرکز است و می دانیم که امروزه بسیاری از دانشگاهیان از عدم حضورشان در برخی تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها گله‌مند هستند، بهرحال رئیس جمهورمان در دولت تدبیر و امید برنامه هایی ارائه داد که دانشگاهیان بر اساس همین مطالبات به او رای دادند و لازم است رضایتشان در این زمینه فراهم شود.

توفیقی تاکید کرد: اما دانشگاهیان در قبال اختیاراتی که دارند و استفاده ای که از بیت المال می کنند باید به مردم پاسخ دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین بر تعامل با مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: در کشور دو هزار و 500 موسسه آموزش عالی فعال هستند و از نمایندگان مجلس می خواهم هر گزارشی که از مشکلات موجود در آموزش عالی شهر و منطقه شان دریافت می کنند، بلافاصله به سمع و نظر ما در وزارت علوم برسانند.

سرپرست جدید وزارت علوم در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا وی صرفا به عنوان سرپرست وزارت علوم مطرح شده یا به زودی از سوی رئیس جمهور به عنوان گزینه وزیر علوم به مجلس معرفی می شود، اظهار داشت: من واقعا به این موضوع فکر نمی کنم و با چنین پیشرفتی به وزارت علوم نیامده ام برای من مهم خدمت به جامعه دانشگاهیان است و تا روزی که باید، در خدمت دانشگاهیان خواهم ماند و به این سمت حرکت می کنیم که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شوم.

تغییر مدیران در حد ضرورت است

وی در پاسخ پرسشی در خصوص تغییر روسای دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران گفت: تغییرات مدیران در حد ضرورت است و این یک اصل ثابت، دائمی و فراگیر نخواهد بود.

سرپرست جدید وزارت علوم در خصوص بهره گیری از تشکل های دانشجویی و گسترش فعالیت های این تشکل ها در دانشگاه ها گفت: اعتقاد دارم که فضای دانشگاه ها باید آرام و بدون تنش باشد و تشکل ها در فضای آرام دانشگاه ها با فعالیت دانشجویان گسترش بیشتری خواهند یافت.

توفیقی ادامه داد: فعالیت های سیاسی دانشجویان در عین آرامش فعلی دانشگاه ها تا جایی که لطمه ای به عرصه علم و دانش وارد نکند وجود خواهد داشت و تشکل ها در چارچوب قوانین به فعالیت خود می پردازند. همچنین کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه ها در عین تلاش و آرامش جدی خواهیم گرفت.

اینکه وزیر معاونانش را تغییر دهد طبیعی است

سرپرست وزارت علوم درباره جابجایی معاونت ها تاکید کرد: در این زمینه تنها به ضرورت ها اکتفا می کنم اما شنیده ام برخی از معاونان فعلی تمایلی به ادامه همکاری ندارند و می خواهند به دانشگاه خود برگردند؛ اینکه یک وزیر معاونان خود را تغییر دهد یک امر کاملا طبیعی است به این دلیل که با حضور وزیر جدید برخی سیاست ها و نوآوری ها باید دنبال شود که مستلزم برخی تغییرات است و جایگزین افرادی که می خواهند از وزارت علوم بروند، مشخص خواهد شد.

بازنشستگی نباید به یک ابزار سیاسی بدل شود

وی درباره تغییر برخی آیین نامه ها در پاسخ به پرسش خبرنگاری با اشاره به آیین نامه جنجالی بازنشستگی اظهار داشت: بازنشستگی استادان در دانشگاه ها در همه جای دنیا امری مرسوم، اما یک فرآیند اداری است. به نظر من اینکه باید مراقبت شود و به تجدید نظر نیاز دارد این است که بازنشستگی نباید تبدیل به یک ابزار سیاسی شود همانطور که وزارت علوم پیش از این هم اعلام کرد راه شکایت برای استادان بازنشسته به منظور بررسی مشکلاتشان باز است.

توفیقی همچنین درباره حفظ استقلال دانشگاه ها در دولت یازدهم اظهار داشت: استقلال دانشگاه ها بر اساس تعریفی که وجود دارد یعنی استقلال در مسائل اداری، مالی، تشکیلاتی، استخدامی و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی است که بدین معناست که دانشگاه ها با مصوبات هیات امنای خود اداره می شوند در حالیکه این تصور به اشتباه وجود دارد که منظور از استقلال، استقلال سیاسی یا استقلال از نظام است.

سرپرست وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه ها در عین استقلالی که براساس ماده 49 برنامه چهارم توسعه دارند، به قوانین و برنامه های موجود در کشور تعهد دارند و از ذیل سیاست های نظام حرکت می کنند.


تگ ها گفته های سرپرست وزارت علوم سرپرست وزارت علوم سرپرست جدید وزارت علوم

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی