پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          14 آذر 1392 - 05 December 2013


تحلیل توفیقی از تاثیرات مثبت توافقات ژنو در مجامع علمی دانشگاهی



مشاور عالی وزیر علوم با اشاره به توافقات هسته‌ای و نتایج مثبت مذاکرات ایران و 1+5 گفت: توافقات ژنو مسیر مبادلات و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را باز می‌کند و تردد اساتید و دانشمندان به خارج از کشور و حضور فعال‌تر دانشجویان در دوره‌های خارج از کشور می‌تواند از دستاوردهای این توافقات باشد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از :دکتر جعفر توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه برخی کشورهای غربی با گسترش تحریم‌ها به حوزه علم و فناوری دربحث پرونده هسته‌ای اشتباه بزرگی مرتکب شدند، اظهار کرد: در مواردی این تحریم‌ها محدودیت‌هایی برای همکاری بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بین داخل و خارج ایجاد کرد.

وی افزود: همچنین محدودیت‌هایی برای تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی کشورهای خارجی یا حتی چاپ مقالات در برخی مجلات ایجاد شد که عمدتا با اعتراضات جامعه علمی جهانی نیز همراه بود.

مشاور عالی وزیر علوم با بیان اینکه در دنیای روابط سیاسی بین کشورها تسری دادن اختلاف سیاسی به حوزه آکادمیک و علمی مرسوم نیست تصریح کرد: اما این اتفاقی بود که برخی کشورها به بهانه هسته‌ای تحریم‌ها را به آموزش عالی نیز گسترش دادند اما همین موضوع مزیت‌هایی را برای ما دربرداشت.

توفیقی با بیان اینکه دانشمندان، دانشگاهیان، پژوهشگران و صنعتگران ما نشان دادند که هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی تلاش و کوشش آنها را بگیرد گفت: این تحریم‌ها در مواردی باعث افزایش انگیزه و تلاش دانشمندان ما شد همانطور که در 10 تا 15 سال گذشته که اوج تحریم‌ها علیه کشور بود دستاوردهای علمی و فناوری بسیار سطح بالایی در کشور توسعه پیدا کرده و در مواردی نیز در رتبه‌های بالای منطقه و دنیا قرار گرفته.

وی همچنین با اشاره به توافقات اخیر ژنو میان ایران و 1+5 بود اظهار کرد: توافق‌های که حاصل شده مثبت است و می‌تواند اثر مثبتی روی همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها بگذارد.

مشاور عالی وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما اگر زمانی صرفا وارد کننده علم و فناوری بودیم، امروزه در برخی موارد صادرکننده علم و فناوری هستیم. یعنی امروزه ما درحدی از توان علمی هستیم که می‌توانیم مبادلات علمی انجام دهیم. به عبارتی دیگر هم از علم استفاده کنیم و هم به جامعه جهانی نفع برسانیم که این نفع دوطرفه است.

توفیقی با بیان اینکه توافقات ژنو مسیر این مبادلات را باز و تسهیل می‌کند، گفت: همکاری‌های بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین تردد دانشمندان به خارج از کشور و حضور فعال‌تر دانشجویان در دوره‌های خارج از کشور می‌تواند از دستاوردهای این توافقات باشد. اما به طور کلی تحریم‌هایی که علیه ایران در بحث علمی اعمال شد هرچند بعضا محدودیت‌هایی را ایجاد کرد اما باعث عقب‌ماندگی ما نشد. با این وجود توافقات را مثبت ارزیابی کرده و فکر می کنم که فصل جدیدی در ارتباطات آموزش عالی ایران با دنیا آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه افزایش این ارتباطات می تواند حضور ما را در مجامع جهانی پررنگ‌تر کند تصریح کرد: ما امروزه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و در صورتی که محدودیت‌ها برداشته شود قطعا می تواند نتیجه‌های مثبتی برای هر دو طرف داشته باشد.

تگ ها تحلیل توفیقی از تاثیرات مثبت تاثیرات مثبت هسته ایران

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی