پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          07 خرداد 1393 - 28 May 2014


اسامی همه بورسیه های تحصیلی را از ابتدای انقلاب تا امروز اعلام کنید



به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از دولت بهار : به نظر می رسد وزارت علوم حسن روحانی برای اثبات صداقت خود و عاری بودن نیتش از سیاسی کاری گزینه های زیادی در اختیار ندارد. تنها راه همین است که همه بورسیه ها از ابتدای انقلاب تا امروز با اسم و رسم به مردم معرفی شوند.
 

 بورس تحصیلی و رعایت عدالت و قانون در اعطای آن از جمله دغدغه های ثابت و همیشگی دانشجویان بوده است. روشن است که اعطای عادلانه و صحیح بورس به دانشجویان شایسته و واجد شرایط تا چه اندازه می تواند در اعتلای جنبش نرم افزاری و تولید علم در ایران موثر باشد. با این وجود همواره رعایت عدالت و قانون در اعزام دانشجویان به خارج از کشور با علامت سوال های بزرگی از جانب قشر دانشگاهی مواجه بوده است. حرف و حدیث در این باره همواره زیاد بوده و بخش از بزرگی از جامعه دانشگاهی از ابتدای انقلاب تا امروز همواره قائل به وجود تبعیض، رانت، سوء استفاده و سیاسی کاری در نحوه اعطای بورس بوده اند.

از جمله مهم ترین دلایل بوجود آمدن چنین ذهنیتی در فضای دانشگاهی کشور، اعطای پرشمار بورس های تحصیلی به شخصیت های سیاسی و آقازاده هایشان بوده است. معروف است که اکبر هاشمی در دوران سازندگی بسیاری از سیاسیونی را که مزاحم می دانست با اعطای بورس تحصیلی راهی خارج از کشور می کرد. برخی ها اما درباره اعزام بیش از 1200 چهره اصلاح طلب به خارج از کشور جهت تحصیل به خصوص در رشته های علوم انسانی توسط دولت سازندگی نظر دیگری داشتند. این عده معتقد بودند که هدف هاشمی رفسنجانی از این اعزام های سیاسی، تربیت چهره های به اصطلاح متجدد و افرادی است که برنامه توسعه او را در سال های آتی به پیش خواهند برد و گفتمان مورد نظر او را تئوریزه و بر کشور مسلط خواهند کرد. این در حالی بود که با توجه به وجود تعارض بین مبانی علوم انسانی انقلاب اسلامی با علوم انسانی غربی، و نیز مطابق نیاز کشور انتظار آن می رفت که بیشتر بورس های تحصیلی به رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی تعلق بگیرد. پس از فرارسیدن سال های دوم خرداد عناصر تجدید نظر طلبی که پس از دریافت مدرک دکترا در رشته های گوناگون علوم انسانی به کشور بازگشته بودند، با قوت تمام هجوم به مبانی دینی و اعتقادی مردم را در دستور کار قرار دادند. این وضعیت موجب شد تا عده ای هاشمی را ناکام بنامند و عده ای دیگر او را متهم کنند که برای پدید آمدن چنین شرایطی تعمد داشته است. وضعیت بورسیه های دولت اصلاحات هم چندان بهتر از دولت سازندگی نبود و ابوالفضل فاتح های بسیاری در آن دوران بورسیه شدند.

کامران دانشجو مهم نیست، دانشجویان را دریابید
درباره وضعیت بورس های اعطایی در دوره دولت های نهم و دهم مسئولان وزارت علوم و از جمله کامران دانشجو تا کنون گزارشی ارائه نکرده اند. همچنان که هرگز طی سال های پس از انقلاب هیچ گزارش شفافی در این باره منتشر نشده است. جست و جو فایده ای ندارد، هیچ فهرستی از افرادی که تا کنون بورس خارج از کشور دریافت کرده اند را نمی توان یافت. البته پاسخ به چرایی این اتفاق کار پیچیده ای نیست. طبیعی است که تمایلی به لو رفتن سیاسیون و آقازاده هایی که صرفا به دلیل برخورداری از رانت و نفوذ راهی خارج از کشور شده اند، وجود نداشته باشد. ظاهرا بندی در قانون بورسیه وجود دارد که بر اساس آن نخبگان علمی و فرهنگی علاوه بر دانشجویان ممتاز می توانند مشمول دریافت بورس شود. بندی که باعث می شود تقریبا هیچ بورسیه ای را نتوان غیر قانونی دانست؛ این بند اما نمی تواند معضل ظالمانه بودن بورسیه های رانتی و سیاسی را حل کند.

مسئولان وزارت علوم در ایران با انگیزه های گوناگونی تن به قائل شدن تبعیض و زیر پا گذاشتن شایسته سالاری داده اند. دولت های سازندگی و اصلاحات رفع مزاحمت های سیاسی و نمک گیر کردن مخالفان، تربیت عناصر تجدید نظر طلب و بسط بدنه اجتماعی شان در فضای دانشگاهی را مد نظر داشتند. انگیزه های کامران دانشجو هم روشن است. اگر وزرای علوم دولت های سازندگی و اصلاحات در هماهنگی کامل با هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی بودند، کامران دانشجو بیشتر دل در گرو اصولگرایان و مخالفان محمود احمدی نژاد داشت، تا جایی که به نامه رئیس جمهور سابق برای برکناری روسای دانشگاه های تربیت مدرس، تهران و علامه طباطبایی به دلیل ایجاد فضای امنیتی و از بین بردن نشاط دانشجویان وقعی ننهاد، او حتی به صراحت گفت که نظر دیگران را بر رئیس جمهور ترجیح می داده است. با این وجود صورت مساله تغییر نمی کند. مهم تر از نافرمانی های کامران دانشجو، از بین نرفتن تبعیض در اعطای بورس و ضایع شدن حق دانشجویان کشور است.

چرا اسامی بورسیه شدگان اعلام نمی شود؟
روز دوشنبه معاون وزیر علوم طی سخنانی که رسانه های حامی دولت حسن روحانی از آن تعبیر به افشاگری کردند، مدعی شد 3002 نفر از دانشجویان بدون آزمون به بورس داخل و خارج اعزام شده اند. مجتبی صدیقی گفت: «از میان این افراد معدل کارشناسی 228 نفر کمتر از 14 بوده که این رقم براساس آیین نامه‌ها می‌بایست بالای 14 باشد.» آقای صدیقی اما همچنان مانند اسلافش تمایلی به انتشار نام 3002 نفری که مدعی است بصورت غیر قانونی بورس شده اند ندارد. چرا مردم نباید آن ها را بشناسند؟ مگر نه این است که در صورت صحت این ادعا کامران دانشجو مرتکب پارتی بازی و اعمال تبعیض آمیز مقررات شده است؟ پس چه باک از افشای فهرست با اسم رسم؟ شاید پاسخ این سوال این باشد که ظاهرا از همه طرف ها بر سر این سفره نشسته اند و علاوه بر این ممکن است مطالبه انتشار فهرست بورسیه ها در دولت های سابق نیز شکل بگیرد. به راستی چه کسی است که نداند اگر حتی نام یک نفر از حامیان و وفاداران به رئیس دولت سابق که با نام «جریان انحرافی» شناخته می شوند، در فهرست مذکور جایی داشت، چه اتفاقی رخ می داد؟ و چه کسی است که نداند کامران دانشجو برای تامین آینده سیاسی اش وزارت علوم و دانشگاه های کشور را به بهشت اصولگرایان مخالف رئیس جمهور تبدیل کرد؟ بهشتی که در آن اصولگرایان مخالف احمدی نژاد می توانستند با اخذ بورس های دکترا و عضویت های فله ای در هیات علمی، توازن را در فضای دانشگاه به نفع خود تغییر دهند. این تخیل اصولگرایانی بود که می دانستند کمترین پایگاهی در دانشگاه ندارند و به مثابه یک آمپول توسط کامران دانشجو به دانشگاه تزریق می شدند. با این وجود امروز همه ناظران می بینند که فضای دانشگاه چگونه بورسیه های بعضا رانتی و اعضای هیات علمی غیر متخصصی که صرفا عنوان «ارزشی» و «حزب اللهی» را یدک می کشیدند، پس می زند.

دفاع نماد تبعیض از عدالت
اما از روز سه شنبه اکبر هاشمی رفسنجانی هم وارد میدان شده است. نماد تبعیض و شکاف طبقاتی این بار در انتقاد از رانت زبان گشود و گفت: «این تبعیض ها، روح استعداد را در کالبد جوان جامعه می کشد و جوانان را برای تلاش و کوشش نا امید می کند.» هاشمی این را گفت تا دانشجویان چندان دلخوش نباشند به این که فصل براندازی تبعیض در اعطای بورسیه فرا رسیده است. این بار هم خبری از اعطای عادلانه بورس نیست، باز هم ماجرا سیاسی است و هاشمی رفسنجانی صرفا سوژه ای تازه برای حمله به رقبای سیاسی اش پیدا کرده است. چه اینکه همه می دانند فرزندان او چگونه در دانشگاه تحصیل کرده اند و مهدی هاشمی در سرکشی از واحد های دانشگاه آزاد در لندن چه خدماتی عظیمی به قشر دانشگاهی ارائه کرده است.

حسن روحانی چگونه بورسیه انگلستان شد؟
به نظر می رسد وزارت علوم حسن روحانی برای اثبات صداقت خود و عاری بودن نیتش از سیاسی کاری گزینه های زیادی در اختیار ندارد. تنها راه همین است که همه بورسیه ها از ابتدای انقلاب تا امروز با اسم و رسم به مردم معرفی شوند. در این صورت مشخص خواهد بود که وزاری علوم هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی ظالمانه تر عمل کرده اند یا وزیر سرکش و نافرمان احمدی نژاد که خیلی دوست دارد با جلب نظر اصولگرایان روزی ردای ریاست جمهوری را بر تن کند. تا امروز مردم فقط از موارد نادری مطلع شده اند. مثلا شنیده اند که احمد توکلی در سال های نه چندان دور بدون داشتن مدرک فوق لیسانس در مقطع دکتری یک دانشگاه انگلیسی پذیرفته شده و علاوه بر دریافت کمک هزینه از وزارت علوم به طور همزمان از نهاد ریاست جمهوری نیز که در استخدام آن بوده، حقوق دریافت می کرده است. در آن فهرست چند احمد توکلی را می توان یافت؟ آیا تعدادشان آنقدر زیاد نیست که به یک رسوایی تبدیل شود؟

در همین زمینه مهدی کوچک زاده به گزارش اخیر معاون وزیر علوم، مبنی بر اعطای بورسیه‌‌ تحصیلی به سه هزار دانشجو در زمان دولت‌های نهم و دهم واکنش نشان داد و گفت: زمانی صداقت وزارت علوم در اعلام چنین تخلفاتی برای ما ثابت می‌شود که مشخص شود چگونه امثال آقای فاتح که به انگلستان اعزام شدند. وقتی چگونگی اعطای این بورسیه‌‌های تحصیلی در دولت‌های گذشته روشن شد،‌ ما هم انگیزه وزارت علوم در افشا و احقاق حق را باور می‌کنیم و الا تا قبل از آن، این گزارش‌ها سیاسی و بیشتر برای به انفعال کشاندن طرف مقابل است.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه مسئولان فعلی وزارت علوم در دولت‌های گذشته از بدنه وزارت علوم خارج نبوده‌اند،‌ گفت:‌ چرا در همان زمان اعطای بورسیه‌ها اعتراضی نکردند؟ از همه مهم‌تر باید روشن شود مقام ارشد دولتی چگونه در زمانی که نایب‌ رئیس مجلس و هم رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، بورسیه انگلستان شده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ هر زمان نحوه اعطای بورسیه‌‌های تحصیلی در دولت اصلاحات مشخص شد،‌ انگیزه مقامات کنونی وزارت علوم در مورد اعلام غیر قانونی بودن بورسیه‌‌های تحصیلی دولت گذشته را صادقانه برمی‌شمریم.

آزمون بورسیه در دولت اصلاحات حذف شد

معاون سابق بورس و دانشجویان خارج از کشور سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه برخی از آقازاده‌ها نتوانستند در فیلترهای گزینشی بورسیه قبول شوند گفت: فیلترهای در نظر گرفته شده برای بورسیه دانشجویی در سال‌های گذشته قانونی بوده است.

حسن مسلمی‌نائینی معاون سابق بورس و دانشجویان خارج از کشور سازمان امور دانشجویان با اشاره به روند پذیرش بورسیه دانشجویی در سال‌های اخیر گفت: افرادی که برای بورسیه دانشجویی پذیرفته می‌شدند علاوه بر واجد شرایط بودن از فیلتر دو مصاحبه نیز می‌گذشتند به این صورت که هم در وزارت علوم و هم در دانشگاه مربوطه مورد مصاحبه قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه در دوره اصلاحات برخی افراد به صورت غیرقانونی بورسیه شده‌اند، افزود: موارد بورسیه در سال‌های اخیر براساس قانون بوده است، اینکه برخی از آقازاده‌ها و منسوبان در بین افراد متقاضی بورس حضور داشتند درست است ولی این افراد نیز مانند افراد عادی از فیلترهای موجود می‌گذشتند و در مصاحبه‌ها این مسئله مورد نظر قرار نمی‌گرفت.

مسلمی‌نائینی ادامه داد: تا سال 81 برای پذیرش بورسیه کنکور برگزار می‌شد و پس از آن کنکور برگزار نشدو بعضی نیز تبدیل به داخل شدند که این موارد بر اساس استعلام از وزیر و مذاکره در شورای بورس انجام شد. در آن زمان به دلیل اینکه کنکور متمرکز برگزار نمی‌شد و هر دانشگاه به طور مستقل آزمون برگزار می‌کرد نمی‌توانستیم از طریق کنکور بورسیه پذیرش کنیم.  ولی فیلترهای صورت گرفته کاملا قانونی بوده است.

معاون سابق بورس و امور دانشجویان خارج از کشور سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور این موارد را بررسی  کردند و در رابطه با تک تک پرونده‌ها سوالاتی صورت گرفته است که ما جواب دادیم و آخرین پاسخگویی ما مربوط به 25 اسفند ماه سال 92 بوده است که به سازمان بازرسی در رابطه با بورسیه‌ها پاسخ دادیم.



تگ ها اعطای بورس تحصیلی

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی