پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / گزارش روز          21 اردیبهشت 1394 - 11 May 2015


 دكتراهایی كه ديپلم جعلی دارند

«ديپلم‌‌هاي جعلي». اين‌بار هنوز بحث بورسيه‌هاي غيرقانوني دكترا نخوابيده است كه بحث از هزاران ديپلم جعلي پيش مي‌آيد. پنج نماينده مجلس با تقاضاي تحقيق و تفحص‌شان از وزارت آموزش و پرورش دو دولت سابق مي‌خواهند از يك تخلف ديگر پرده بردارند.

اين‌بار اين پنج نماينده از آنهايي مي‌گويند كه در آن هشت سال ديپلم جعلي از مراكز آموزش از راه دور گرفته‌اند، تا ليسانس و فوق ليسانس و دكترا جلو رفته‌اند و حتي مي‌خواستند عضو شوراي شهر هم شوند. ديپلمه‌هاي جعلي گويا رقم‌شان بسيار بالاتر از ٣٧٠٠ تاي بورسيه‌هاي غيرقانوني است.

بورسيه‌هايي كه هنوز هم تكيلف‌شان مشخص نيست و حالا نوبت وزارت آموزش و پرورش است. ديپلمه‌هاي جعلي تنها در يكي از شهرستان‌هاي استان تهران بالاي هزار نفر بوده‌اند و آن‌گونه كه ابراهيم نكو، نماينده رباط‌كريم مي‌گويد در محاكم قضايي هم پرونده دارند. نكو اما پرده از يك اتفاق مهم برمي‌دارد و مي‌گويد كه اگر ديپلمه‌هاي جعلي ثابت شود همه مدارك تحصيلي بعدي آنها باطل خواهد شد. متن گفت‌وگوي «اعتماد» با يكي از متقاضيان تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش در هشت سال دولت‌هاي سابق را در ادامه مي‌خوانيد:

 شما و چهار نفر براي تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش در حد فاصل سال‌هاي ٨٤ تا ٩٢ درخواست كرده‌ايد. ممكن است در اين مورد كمي توضيح دهيد؟
از مدت‌ها پيش در حوزه‌هاي انتخابيه من و ساير تقاضا‌كنندگان براي تحقيق و تفحص مسائلي در حوزه وزارت آموزش و پرورش به وجود آمد. اين تخلفات در قسمت آموزش از راه دور بوده است كه براي بسياري از آنها پرونده‌هاي قضايي هم تشكيل شده است.

 كمي بيشتر در مورد اين تخلف توضيح مي‌دهيد؟
ببينيد در برخي از مراكز آموزش از راه دور در اين هشت سال مدارك جعلي براي برخي افراد صادر شده است كه رقم آن بسيار بالا بوده است.

 دقيقا در چه مقطعي؟
در مقطع دبيرستان و مدرك ديپلم. اما متاسفانه شاهد بوده‌ايم كه اين افراد با همين مدارك جعلي ديپلم حتي به دانشگاه‌ها نيز راه پيدا كرده‌اند و از آنجايي كه رقم اين مدارك بسيار بالا و قابل توجه بوده است، مجبور شديم كه بررسي‌ها را در دستور كار قرار بدهيم.

 اين رقم قابل توجهي كه شما مي‌گوييد چقدر است؟
هزاران مدرك ديپلم جعلي صادر شده است.

 خب گستره اين «هزاران» خيلي زياد است. نمي‌خواهيد روشنگري كنيد؟
نه، ترجيح مي‌دهيم فعلا رقم اصلي را نگوييم.

 فراواني صدور اين مدارك جعلي بيشتر در چه سالي بوده است؟
ببينيد رقم بسيار بالا است و از سال ٨٤ تا ٩٢ اين تخلف در ارايه مدرك ديپلم جعلي بارها تكرار شده است يعني روندي بوده كه به تدريج اتفاق افتاده و نمي‌توان دقيق گفت كه در كدام سال بيشتر بوده است. البته باز هم تاكيد مي‌كنم كه پرونده‌هاي زيادي در قوه قضاييه در اين مورد تشكيل شده است و حجم اين پرونده‌ها نيز قابل توجه است. متاسفانه رقم در اندازه‌اي بالا بود كه اين نگراني براي نمايندگان شهرستان‌هاي استان تهران به وجود آمد.

 يعني مي‌خواهيد بگوييد اين اتفاق تنها در استان تهران افتاده است؟
نه، در كل كشور بوده است اما در استان تهران اين تخلفات بيشتر نمايان شده است. مشخصا در حوزه انتخابيه خودم هزاران مدرك ديپلم جعلي صادر شده كه پرونده‌هاي زيادي براي آنها در دستگاه قضايي تشكيل شده است.

 يعني تنها هزاران نفر در شهرستان رباط كريم مدرك ديپلم جعلي گرفته‌اند؟
بله، حتي در سومين دوره از انتخابات شوراي شهر تهران هم ما با حجم زيادي از كانديداهايي روبه‌رو بوديم كه مدرك ديپلم‌شان جعلي از آب درآمد اما متاسفانه در آن دوره بررسي در اين مورد صورت نگرفت. يعني افرادي كه در حد ابتدايي هم تحصيلات نداشتند ديپلم جعلي گرفته‌اند و حتي فوق‌ليسانس هم گرفته‌اند.

 يعني تا اين حد جلو رفته‌اند؟
بله، بسياري از اين افرادي كه ديپلم جعلي دارند به مقاطع ليسانس، فوق‌ليسانس و حتي دكترا هم راه پيدا كرده‌اند. بسياري از اين افراد در كشورهاي همسايه در حال تحصيل در مقطع دكترا هستند و چندي بعد با مدرك دكترا به ميدان مي‌آيند.

 يعني بورسيه هم گرفته‌اند؟
نه، به صورت غيرحضوري در حال گرفتن دكترا از كشورهاي همسايه هستند.

 الان يك سوال به وجود ميآيد و آن هم اين است كه اين افرادي كه در دولت سابق ديپلم جعلي گرفته‌اند تكليف ساير مقاطع تحصيلي‌شان چه مي‌شود؟ يعني اگر اين تحلف ثابت شود ليسانس، فوق‌ليسانس و دكتراي آنها چه شرايطي پيدا مي‌كند؟
از آنجايي كه من خودم معلم هستم اين نكته را مي‌دانم كه اگر اين تخلف ثابت شود همه مدارك بعدي كه اين افراد گرفته‌اند از درجه اعتبار ساقط مي‌شود. بدون شك شرط گرفتن ليسانس مدرك ديپلم است و اين روند اصلا قابل قبول نيست. بدون شك اگر اين تخلف ثابت شود در درجه اول كليه مدارك تحصيلي اين افراد لغو خواهد شد.

 در مورد اين تخلف با مسوولان وقت وزارت آموزش و پرورش صحبتي داشته‌ايد؟
نه، ما تنها با مسوولان فعلي اين وزارتخانه در اين مورد صحبت كرده‌ايم.

  نظر آنان چه بود؟
به هر حال مسوولان فعلي وزارت آموزش و پرورش معتقد هستند كه بايد اين موضوع روشن شود. البته ممكن است كه در برخي بررسي‌ها متوجه شويم تعدادي از اين افراد به صورت قانوني مدرك ديپلم گرفته‌اند اما بايد بررسي‌ها در اين مورد صورت گيرد.

 يعني با مسوولان سابق وزارت آموزش و پرورش صحبتي در اين مورد نداشته‌ايد؟
نه. متاسفانه اين موضوع از اتفاقات نادري است كه در هشت سال گذشته رخ داده است و مي‌طلبد كه برخورد جدي با آنها صورت بگيرد. البته برخي رسانه‌ها فكر مي‌كنند كه ما به عنوان نمايندگان حامي دولت به دنبال بحث‌هاي سياسي هستيم و هدف‌مان از مطرح كردن بحث ديپلم‌هاي جعلي هم سياسي است اما ما تنها به دنبال اين هستيم كه برخورد جدي با روند غيرقانوني كه در سال‌هاي گذشته در پيش گرفته شده بود، صورت بگيرد.

منبع: روزنامه اعتماد


تگ ها دكترا ديپلم جعلی مدرك ديپلم

پر بازدیدترین گزارش روز

خبرنامه - شبکه های اجتماعی