پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba


جلوگیری از خروج ارز کشور توسط پردیس های خودگردان دانشگاهی

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از:  ایرنا - معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پردیس های خودگردان دانشگاهی به عنوان کمک به دولت برای ظرفیت سازی دوره های تحصیلات تکمیلی آموزش عالی یاد کرد و گفت: فعالیت پردیس ها از خروج دانشجو و ارز از کشور جلوگیری می کند.


«محمد حسین امید» که سالها سابقه فعالیت و مدیریت در پردیس های دانشگاهی را داشته و پیش از این رییس پردیس ارس دانشگاه تهران بوده است، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، وجود پردیس های خودگردان را در شرایط فعلی، عین صلاح مملکت دانست.

وی در ابتدای سخنان خود مبنی براینکه پردیس های دانشگاهی، الان حوزه تخصصی وی نیست و همکارانش در حوزه های آموزشی و پژوهشی باید در این زمینه اظهار نظر کنند به بیان دیدگاه ها و تجربیات شخصی خود در این زمینه پرداخت.

امید مشکلات و تنگناهای مالی دولت در زمینه تامین بودجه جاری و عمرانی دانشگاه ها را یادآورشد و گفت:دولت اکنون برای همین تعداد دانشجوی روزانه کشور هم مشکل تامین اعتبار دارد و در دو سال اخیر نتوانسته بابت تکلیفی که به دانشگاه ها برای افزایش ظرفیت کرده است، بودجه های لازم و مصوب دانشگاهها را تامین و پرداخت کند.



**نقش پردیس های خودگردان در جلوگیری از خروج دانشجویان و ارز از کشور

معاون وزیر علوم از سوی دیگر به نیاز و تقاضای روزافزون جامعه برای ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و توضیح داد: این تقاضا سبب شده که جوانان ما برای ادامه تحصیل، راهی برخی کشورهای همجوار شوند که دانشگاه های آنها از حداقل کیفیت آموزشی و پژوهشی لازم برخوردار نیستند و فضای فرهنگی و اجتماعی آنها نیز برای جوانان ما اصلا مناسب نیست.

امید تاکید کرد که وقتی دانشگاه های کشور، ظرفیت کافی برای پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نداشته باشند، طبیعی است که متقاضیان تحصیل دراین دوره ها رهسپار کشورهای حاشیه دریای خزر یا خلیج فارس و دیگر کشورها می شوند.

رییس سابق پردیس ارس دانشگاه تهران با یادآوری اینکه موضوع ایجاد پردیس های خودگردان برای اولین بار در دانشگاه تهران مطرح شد،ادامه داد:مبنای تاسیس پردیس های خودگردان با ایجاد ظرفیت بیشتر در تحصیلات تکمیلی از محل کمک خود متقاضیان در داخل کشور بود.

معاون وزیر علوم یادآورشد که به این ترتیب، دانشگاه های معتبر و رده یک کشور وارد عمل شده و پردیس های خودگردانی ایجاد کردند که کیفیت آموزش در این مجموعه ها با آموزش در پردیس های اصلی و مادر این دانشگاه ها تفاوت چندانی نداشته و همان استادان، همان محتوی و کیفیت تحصیل و همان سخت گیری ها برای حفظ کیفیت لازم وجود دارد.

امید ادامه داد: اکنون عده ای که توان مالی ندارند در کنکور تحصیلات تکمیلی شرکت می کنند و بخش اندکی از آنها از همین طریق در دانشگاه پذیرفته می شوند و کسانی که دارای تمکن مالی هستند به جای اینکه فرزندانشان را با تحمل هزینه های هنگفت مالی و تبعات نامناسب فرهنگی به کشورهای خارجی بفرستند، هزینه تحصیل فرزندان خود را در دانشگاه های بزرگ و معتبر کشور تامین می کنند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم طرح برخی اظهارنظرها مبنی براینکه دانشگاه ها برای حل مشکلات مالی شان در پردیس های خودگردان،دانشجو می پذیرند را غیرمنصفانه خواند و گفت: این پردیس ها کاملا خودگردان هستند و دولت برای آنها هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند و در شرایطی که تمام هزینه های پردیس از محل شهریه دانشجویان تامین می شود دیگر درآمد قابل ملاحظه ای کسب نمی شود که دانشگاه ها بخواهند مشکلات مالی عظیم خود را از این راه برطرف کنند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: دانشگاه ها با درک مشکلات دولت و همچنین درک نیازهای جامعه در زمینه ورود به تحصیلات تکمیلی، خود پیشقدم شدند تا علاوه بر ارایه آموزش های رایگان دوره های روزانه، امکان و ظرفیت جدیدی برای افرادی که مایل به پرداخت هزینه های تحصیل خود باشند، ایجاد کنند.

**تجربه موفقیت آمیز فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاهی در دنیا

وی فعالیت پردیس های خودگردان دانشگاهی را عین صلاح مملکت دانست و گفت: این راهی است که بسیاری از دانشگاه های دنیا رفته و تجربه موفقی داشته اند.

امید درعین حال، مخالفت خود با افراط در زمینه ایجاد پردیس های خودگردان و پذیرش بی رویه دانشجو در این پردیس ها را اعلام کرد و گفت: فعالیت پردیس ها باید با ساز و کار و نظارت صحیح صورت گیرد چراکه افراط در این زمینه می تواند در آینده برای آموزش عالی کشور مشکل ایجاد کند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: اکثر پردیس ها ضوابط موجود در پذیرش دانشجو و استانداردهای آموزش عالی را رعایت کرده اند، اما مواردی هم از پذیرش بیش از حد مصوب گزارش شده که باید از طریق دفتر گسترش آموزش عالی و مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی به تخلفات آنها رسیدگی شود.

این مقام مسوول در وزارت علوم با بیان اینکه سونامی داوطلبان کنکور از مقطع کارشناسی به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری منتقل شده است، گفت: هرچند لازم است این فرهنگ نیز اصلاح شود که ضرورتی ندارد همه برای کار کردن و موفق بودن در جامعه مدرک دکتری داشته باشند، باید در نظر داشت که شرایط و استانداردهای دوره های کارشناسی ارشد و دکتری بگونه ای است که نمی توان همانند دوره کارشناسی، ظرفیت زیادی در دانشگاه های جدید و غیرانتفاعی ایجاد کرد.

وی بر حفظ کیفیت آموزش و پژوهش در دوره های تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و ادامه داد: معتقدم دانشگاه های معتبر و با سابقه طولانی در تحصیلات تکمیلی می توانند از طریق پردیس های خود گردان ظرفیت سازی کنند و به نیازهای جامعه پاسخ دهند.


جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

تگ ها ثبت نام پردیس دانشگاهی ثبت نام در پردیس دانشگاهی پردیس دانشگاهی پردیس های دانشگاهی پردیس خودگردان دانشگاهی

پر بازدیدترین دانشگاه بين المللی پردیس دانشگاهی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی