پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / معارف اسلامی          05 خرداد 1390 - 26 May 2011

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید با تاکید بر لزوم حفظ استقلال حوزه تصریح کرد: حوزه مستقل می‌تواند در مقابل دولتی که پایش را از خط اسلام و اهل بیت (ع) کنار می‌گذارد مقابله و آشکارا اعتراض کند.

به گزارش خبرنگارمهر، آیت الله مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در گردهمایی استادان سطوح عالی و خارج فقه حوزه علمیه اضافه کرد: حوزه همواره در طول تاریخ اسلام و تشیع مستقل بوده و باید مستقل بماند و دستش زیر سنگ هیچ دولتی نباشد.

وی ابرازداشت: امام خمینی (ره) در زمان حیاتشان اگر درباره حوزه نظر می‌دادند به عنوان یک مرجع و مجتهد نظر می‌دادند و امروز هم مقام معظم رهبری همین شیوه را دارند و این دخالت‌ها به عنوان رهبر نیست بلکه به عنوان مرجعیت است.

این مرجع تقلید اظهارداشت: حوزه به من افتخار استقلال داده است و این استقلال باید همواره حفظ شود و مردم نیز پشتیبان حوزه هستند.

مکارم شیرازی با اشاره به سنتهایی که حوزه را از دانشگاه متمایز می‌کند ادامه داد: در حوزه‌های علمیه درس دادن و درس خواندن بر خلاف دانشگاه که از دانشجو پول می‌گیرند از ابتدا رایگان بوده است و با شهریه اداره می‌شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه مادیات مهم نیست تاکیدکرد: استاد و شاگرد هدف از درس خواندن را رضایت خدا و انجام وظیفه می‌دانند.

این مرجع تقلید در بیان دیگر سنت حوزوی بیان داشت: حوزه‌های علمیه همواره نقشی فرا‌تر از مرزهای کشور داشته‌اند زیرا معارف اهل بیت (ع) برای همه جهانیان است و امروز هم چه در حوزه نجف و قم طلاب غیرایرانی مشغول درس خواندن است.

مکارم شیرازی مباحثه در علوم را دیگر سنت حوزوی دانست و گفت: متاسفانه این سنت حوزوی که همیشه بعد از دروس با حضور چند طلبه انجام می‌شد رو به کمرنگ شدن است و باید احیاء شود.

وی انتخاب آزاد دروس و استاد را از دیگر امتیازات حوزه برشمرد و خاطرنشان ساخت: این امتیاز سبب می‌شود که نخبگان و بهترین‌ها در حوزه پرورش پیدا کنند و از این رو باید همت کنیم تا این سنت خوب از حوزه حذف نشود.

این مرجع تقلید تأکید کرد: همه بزرگان، مراجع و علمای دین در همین دروس آزاد پرورش یافتند و از این رو باید این سنت حفظ شود.

این مرجع تقلید اخلاق محوری را از دیگر امتیازات تحصیل در حوزه دانست و افزود: اساتید حوزه باید به رشد اخلاقی طلاب توجه کنند و به هر بهانه‌ای نکات اخلاقی را در کنار مباحث آموزشی مطرح کنند.

این مرجع تقلید وحدت در حوزه به جای رقابت را ویژگی ممتاز در حوزه دانست و بیان کرد: مراجع به همه طلاب شهریه می‌دهند و منحصر به شاگردانشان نیست و این سنت باید حفظ شود؛ امروز دشمنان در داخل و خارج دندان تیز کرده‌اند تا نظام‌های حوزوی را با تفرقه از هم متلاشی کنند.

وی با بیان اینکه حوزه حافظ نظام است تاکید کرد: در هر زمانی عده‌ای از علمای اسلامی هستند که محوریت جامعه را تشکیل می‌دهند و جامعه اسلامی را در مقابل تهدیدات و تندبادهای مختلف حفظ می‌کنند.

وی اضافه کرد: این نهاد مقدس امروز دست ما رسیده است و از این رو باید بر عظمت حوزه‌ها و توسعه علوم اسلامی و بر کشف حقایق علوم اسلام ناب و سنت پیامبر، همت گماریم

پر بازدیدترین معارف اسلامی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی