پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / معارف اسلامی          24 آذر 1393 - 15 December 2014


مشکلات اساسی حوزه های علمیه آذربایجان غربی

ارومیه – حوزه های علمیه آذربایجان غربی با توجه به نقش غیرقابل انکار این مراکز درنظام تربیتی و مقابله با هجمه های فرهنگی از لحاظ زیرساختی، مالی، تجهیزات و امکانات دچار مشکلات و معضلات اساسی است.
 این مسایل در حالی است که آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور حساس خارجی ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان در راس و نوک هجمه های فرهنگی قرار دارد هجمه هایی که مقابله با آنها نیازمند تجهیز نسل جوان به آموزه های دینی و مذهبی است.

این استان همچنین به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان يكي از قطب هاي پذیرش طلاب خارجي مطرح است که لازمه اين امر، توسعه و گسترش به همراه تجهیز و تقویت حوزه هاي علميه در استان است.

به جای اینکه طلاب کشورهای همسایه برای یادگیری تعلیمات دینی به کشورهای عربی که القای تفکرات سلفی و تکفیری را در راس تعلیمات خود دارند، جذب شوند می توانند با حضور در این استان، با تفکرات صحیح دینی آشنا شوند و مبلغ اسلام ناب محمدی باشند.

این ضرورت در حالی است که هم اکنون حوزه های علمیه آذربایجان غربی با مشکلات عدیده مالی، زیرساختی و... مواجه است به گونه ای که توان تامین هزینه های جاری اعم از تغذیه طلبه های این مراکز را ندارند.

امروز مشکلات مالی حوزه های علمیه نه تنها در استان بلکه در کشور تا حدی است که با تزریق بودجه های اندک نمی توان از آنها انتظار مقابله با مشکلات بزرگ و جدی چون و اکسیناسیون مذهبی و معنوی نسل جوان را داشت.

ارتقای عملکرد دینی جامعه،‌ مقابله با جنگ نرم دشمنان و حفظ اعتقادات دینی مردم به ویژه جوانان از کارکردهای مهم حوزه است که تاکنون این نقش ها به دلیل بی توجهی به توسعه حوزه های علمیه آذربایجان غربی و کمبود شدید اعتبارات به خوبی عملیاتی نشده است.

آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

تمام حوزه های علمیه آذربایجان غربی با مشکلات زیرساختی مواجه هستند

مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی در خصوص مسایل و مشکلات حوزه های علمیه استان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر تمامی مراکز حوزوی استان با مشکلات زیادی از جمله کمبود تجهیزات، اعتبار و فضای مناسب دست و پنجه نرم می کنند.

حجت الاسلام محمد جواد قهرمانی نداشتن فضای مناسب برای طلبه ها، نبود سالن ورزشی در تمامی حوزه های علمیه، مشکل در تامین هزینه های جاری را از اهم مشکلات پیش روی حوزه های علمیه در استان عنوان کرد و افزود: این مشکلات ناشی از غفلت چندین ساله مسئولان نسبت به توسعه و تجهیز این مراکز دینی است.

هم اکنون حوزه های علمیه آذربایجان غربی با مشکلات عدیده مالی، زیرساختی و... مواجه هستندوی با بیان اینکه هم اکنون تمامی حوزه های علمیه استان در تامین نیازهای اولیه خود با مشکلات اساسی مواجه هستند، اظهارداشت: هم اکنون هشت حوزه علمیه برداران در سطح استان فعال است که در تامین تغذیه، فضای مناسب و تامین هزینه های جاری با مشکل روبه رو هستند.

حجت الاسلام قهرمانی از حوزه های علمیه به عنوان نهاد معنوی، دینی در جامعه نام برد و عنوان کرد: حوزه های علمیه از مراکز تاثیرگذاری هستند که نیازهای دینی و تعالی جامعه را تامین می کنند وبی توجهی به توسعه و تجهیز این مراکز قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه امروز در تمامی مراکز دینی و فرهنگی استان با کمبود روحانی مواجه هستیم گفت: هم اکنون تعداد طلبه هایی که در حوزه های علمیه استان مشغول تحصیل هستند کمتر از هزار نفر بوده و جوابگوی نیازهای استان نیست.

مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی بوجود آمده در جامعه ناشی از نبود آگاهی کافی ولازم است، اظهارداشت: این امر حضور روحانی در تمامی مراکز آموزشی، وزرشی، مساجد و... ضرروی می کند.

حجت الاسلام قهرمانی به فعالیت نزدیک ۵ هزار مدرسه، سه هزار مسجد در استان اشاره کرد و گفت: اگر فقط برای این دو بخش روحانی اعزام کنیم نیازمند تربیت هشت هزار روحانی هستیم ولی تنها هزار طلبه آن هم نه در سطحی که توانایی علمی و تخصصی لازم برای حضور در مجامع را ندارند در حوزه های علمیه مشغول تحصیل هستند.

وی همچنین ضرورت اعزام روحانی در هیئت های علمی، تیم های ورزشی و... به خارج از کشور نیز اشاره و عنوان کرد: اگر در کنار تیم های اعزامی علمی، ورزشی و... به خارج از کشور روحانی نیز حضور داشته باشد دیگر شاهد بروز برخی مشکلات نخواهیم بود.

آئین عمامه گذاری طلاب حوزه های علمیه قم

تربیت روحانیون آشنا به مسایل روز در کشور ضروری است

مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه در کنار تمام نیاز بخش های مختلف جامعه به روحانی باید در تربیت روحانیون زبان دان، آشنا به مسایل روز و متخصص نیز ضروری است اظهارداشت: متاسفانه در این خصوص با ضعف اساسی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه این ضعف ناشی از کمبود اعتبارات، نبود فضای مناسب و تجهیزات لازم نشات می گیرد گفت: هم اکنون تمامی حوزه های علمیه استان فرسوده و کهنه هستند و نبود تجهیزات از دیگر مشکلاتی است که حوزه های علمیه استان با آنها مواجه هستند.

حجت الاسلام قهرمانی با تاکید بر تقویت حوزه های علمیه آذربایجان غربی اعلام کرد: در حال حاضر دنیا به خصوص کشورهای همسایه تشنه اسلام ناب و اندیشه های امام راحل هستند و با تربیت روحانیون زبردست و کاردان می توان این نیازها را به خوبی پاسخ داد.

وی با انتقاد از غفلت و بی توجهی دولت های گذشته نسبت به توسعه حوزه های علمیه در آذربایجان غربی اظهارداشت: در گذشته دولت ها کمک بسیار اندکی به حوزه های علمیه کرده اند کمک هایی که آنقدر اندک بودند که حتی به چشم نمی آمد در این راستا از دولت یازدهم انتظار می رود این امر را مورد توجه قرار دهد.

حجت الاسلام قهرمانی از روحانیون به عنوان عملداران مکتب اسلام نام برد و عنوان کرد: نسل آینده و جوان امروز نیازمند آشنایی با آموزه های دینی است و این امر بر عهده روحانیون است و حوزه های علمیه نقش اساسی در این خصوص بر عهده دارند.

مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به اعلام نیاز کشورهای همسایه از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و... برای اعزام مبلغ گفت: وقتی حوزه های علمیه استان آذربایجان غربی در تامین نیازهای اولیه خود مانده دیگر توانی برای تامین نیاز کشورهای همسایه باقی نمی ماند.

در حال حاضر، ۱۱ حوزه علمیه خواهران و هشت حوزه علمیه برادران در شهرستانهای مختلف آذربایجان غربی فعالیت می کنند.



تگ ها حوزه های علمیه آذربایجان غربی حوزه های علمیه

پر بازدیدترین معارف اسلامی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی