پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کنکور          11 آذر 1394 - 02 December 2015


قبولی یک روبات در کنکور ورودی دانشگاه‌های ژاپن

هوش مصنوعی به آرامی سعی می‌کند همانند انسان‌ها در محافل مختلف حضور پیدا کرده و به نوعی موجودیت ملموس خود را به ما نشان دهد. چند سالی است که هوش مصنوعی قید محصور بودن در کارخانجات و در قالب بازوی‌های رباتی را شکسته و در حوزه‌های مختلف انسانی حضور پیدا کرده است. ربات‌ها به آرامی در حال ورود به بخش‌هایی هستند که روزگاری تنها در تسلط انسان‌ها بود.

حضور در جلسه امتحان همواره استرس خاص خود را دارد. همین استرس باعث می‌شود نزدیک به بیست درصد شانس پاسخ‌گویی درست به سؤالات امتحانی کاهش پیدا کند. اما این ویژگی تنها در مورد انسان‌ها صدق می‌کند. به تازگی و برای اولین بار یک برنامه هوش مصنوعی با حضور در جلسه امتحان توانست به بسیاری از سؤالات آزمون به درستی پاسخ دهد. این موفقیت‌ تامل‌برانگیز را این‌گونه می‌توان توصیف کرده که هوش مصنوعی به درجه‌ای از هوشمندی رسیده است که شانس ورود به دانشگاه‌های ژاپن را دارد.


آن‌گونه که وال‌استریت ژورنال گزارش داده است به تازگی یک برنامه هوش مصنوعی که توسط مؤسسه انفورماتیک ژاپن طراحی شده موفق شده است به سؤالات استاندارد آزمون ورودی این کشور به درستی پاسخ دهد. تخمین‌ها نشان می‌دهند که این برنامه 80 درصد شانس ورود به دانشگاه ملی توکیو را خواهد داشت. محققان برای آن‌که بتوانند صحت و دقت این برنامه را به همگان نشان دهند، این برنامه را در پنج شاخه مورد آزمایش قرار دادند. ریاضی، فیزیک و انگلیسی از جمله مفاد این آزمون بودند. کل امتیاز این آزمون برابر با 911 بوده که برنامه هوش مصنوعی موفق به کسب امتیاز 511 شده است. (امتیاز طبیعی 416 است.) به عبارت دیگر ضریب موفقیت و شانس ورود این نرم‌افزار به مؤسسات آموزشی مختلف از 10، 8 اعلام شده است. به عبارت دیگر این برنامه شانس ورود به 441 مؤسسه خصوصی و 33 مؤسسه دولتی در ژاپن را دارد. پروژه ساخت این برنامه هوش مصنوعی در سال 2011 مصادف با برنده شدن برنامه هوش منصوعی واتسون در مسابقه Jeopardy آغاز شد. در آن رقابت، برنامه هوشمند شرکت آی بی ام موفق شد برند‌گان چند دوره قبل این مسابقات را شکست داده و جایزه بزرگ این مسابقه را نصیب خود کند. در سال 2011 میلادی زمانی که پروژه ساخت این برنامه هوش مصنوعی آغاز به کار کرد، شرکت فوجیستو اعلام کرد این برنامه روزی خواهد توانست از پس آزمون ورودی دانشگاه توکیو برآید. در آن سال شرکت فوجیستو به تیم مؤسسه انفورماتیک ژاپن برای تکمیل این پروژه پیوست. (متن کامل گزارشی که در سال 2011 منتشر شده بوده را در آدرس Can a Robot Get Into Japan’s Most Prestigious University  مشاهده کنید.)

 برنامه هوش مصنوعی ساخته شده در کشور ژاپن در ابتدای امر چندان موفق نبود، به‌طوری که در بسیاری از زمینه‌ها رتبه‌های پایینی به دست آورد، اما پژوش‌گران ژاپنی با تغییر الگوریتم‌ها و شبکه‌های عصبی مورد استفاده این برنامه موفق شدند، سطح هوشمندی این برنامه را به میزان قابل قبولی افزایش دهند تا بتواند به راحتی به سؤالات ریاضی و تاریخ پاسخ دهد. البته لازم به توضیح است که این برنامه هنوز کامل نبوده و نیازمند رسیدگی بیشتر است، به‌طور مثال این برنامه هنوز در زمینه حل سؤالات فیزیک با مشکلاتی روبه روست. البته ایده اصلی ساخت این برنامه هوشمند که Todai Robot Project نامیده می‌شود برای استفاده در ربات‌هاست. تیم تولید کننده این برنامه بر این باور است که میزان هوشمندی Todai Robot Project باید به اندازه‌ای باشد که در نهایت ربات‌ها در سال 2021 میلادی شانس ورود به دانشگاه‌های دولتی ژاپن را داشته باشند. این برنامه همچنین در اوایل سال جاری میلادی توانسته بود به سؤالات SAT در زمینه هندسه به درستی پاسخ دهد. آن‌گونه که سازندگان این برنامه اعلام کرده‌اند، این برنامه از ادراک‌پذیری خوبی برخوردار بوده، به طوری که توانایی درک عبارت پیچیده، ترکیب تصاویر، متن و تشخیص بهتر مفاهیم را دارد. همچنین این توانایی را دارد تا به سؤالات مختلفی پاسخ دهد. تلاش در زمینه توسعه هوش مصنوعی با هدف بالا بردن دقت و صحت تکنیک‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی از سوی سازمان‌های مختلف به شدت دنبال می‌شود. به‌طوری که پژوهش‌گران همواره به دنبال پیدا کردن راه‌هایی هستند تا مفهوم اندیشه انسانی را در هوش مصنوعی تعمیق دهند.


تگ ها قبولی یک روبات کنکور ورودی دانشگاه‌های ژاپن برنامه هوش مصنوعی

پر بازدیدترین کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی