تبلیغات انتخاب رشته بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده است
طهمورث شیری، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفتوگو با ایسنا، در خصوص انتخاب رشته کنکور بیان کرد: معیار انتخاب رشته کنکور با گذشته بسیار تفاوت دارد و دیگر از تب انتخاب رشتههای پزشکی و حقوق خبری نیست و با توجه به گسترش دانشگاهها، پردیسها و دانشگاههایی که بدون کنکور دانشجو میپذیرند معیار داوطلبین نیز گسترده و متنوع شده است.
وی شاغل شدن، مد اجتماعی دانشگاه رفتن، گرفتن مدرک و اسم و رسم پیدا کردن، اجتماعی شدن، سهلالوصول بودن رشته و گذراندن دورههای کمتر را معیارهای رایج انتخاب رشته کنکور در سال های اخیر خواند و گفت: با گسترش دانشگاهها و رشتهها و وجود دانشگاههایی مانند دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد، میتوان گفت سد کنکور شکسته شده است.
شیری همچنین در زمینه موقعیت جغرافیایی دانشگاهها گفت: در گذشته موقعیت جغرافیایی دانشگاه از اهمیت کمتری برخوردار بود و تمرکز داوطلبین بیشتر روی ورود به دانشگاه بود اما الان میبینیم به طور مثال دانشجویی که در غرب تهران ساکن است از دانشگاه خود در شرق تهران انصراف میدهد که نزدیک محل زندگی خود باشد و راحتتر این دوره را پشت سر بگذارد.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در پایان در خصوص انتخاب رشته کامپیوتری خاطرنشان کرد: این تستهای استعداد و انتخاب رشتههای کامپیوتری اگر مجوز رسمی داشته باشند و از طرف مراجع قانونی تایید شده باشند میتوانند تا حدودی به داوطلبین کمک کنند، ولی به طور کامل نمیتوان به آنها اکتفا کرد چرا که این روزها تبلیغات انتخاب رشته بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده است.