پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کنکور          21 خرداد 1396 - 11 June 2017


سالانه 500 هزار داوطلب کنکور به انتخاب رشته های پزشکی علاقه دارند

وزیر بهداشت با اشاره به این که سالانه حدود ۵۰۰ هزار داوطلب کنکور سراسری علاقه مند به انتخاب رشته های علوم پزشکی هستند، از برخی از غوغاسالاری ها در زمینه انتخاب این رشته ها انتقاد کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سیدحسن هاشمی در گردهمایی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاههای علوم پزشکی کشور، سرمایه اصلی هر نظامی را نیروی انسانی آن کشور دانست و افزود: نیروی انسانی متخصص، می تواند پرچمدار پیشرفت و توسعه هر جامعه باشد.

وی با انتقاد از برخی غوغاسالاری ها در  زمینه انتخاب رشته های علوم پزشکی از سوی داوطلبان گفت: غوغاسالاران مدعی هستند که داوطلبان به خاطر درآمد بالای رشته های پزشکی، تمایل بیشتری به این رشته ها دارند و این هم از دروغ هایی بود که در تریبون های مختلف گفته شد و تحلیل های مختلفی نیز برای آن کردند اما علاقه شخصی و حتی علاقه دوران کودکی، افراد را به سوی این رشته ها می کشاند.

وزیر بهداشت با بیان این که دانشگاه در تمام دنیا و از جمله ایران، منشا تحولات بزرگ است، گفت: برخی از کشورها این نکته را در حرف و برخی دیگر در عمل پذیرفته اند و کشورهایی که رهبران آنها نقش ممتازی را برای نیروی انسانی قائل بودند، مسیر پیشرفت و ترقی را با سرعت زیادی پیمودند.

وضعیت ممتاز ایران در حوزه علوم پزشکی در منطقه

هاشمی به پیشرفت های علمی ایران و کشورهای منطقه در طول ۴ دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این مدت، فقط ایران مسیر تحول و پیشرفت علمی را طی نکرده بلکه در برخی از حوزه ها و بخشها سرعت این کشورها، بیشتر از ما بوده است اما در حوزه علوم پزشکی، وضعیت ایران در منطقه، ممتاز است.

وزیر بهداشت یکی از دلایل پیشرفت علوم پزشکی در ایران را حضور و همراهی  بخش خصوصی در کنار بخش دولتی عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی حتی در برخی از بخش ها، قوی تر از دولت عمل کرده و به همین دلیل، فاصله علوم پزشکی ایران نسبت به دنیا، اندک است.

وی یادآور شد: در طول حدود ۴ دهه گذشته برخی اتفاقات مانند تحریم ها، جنگ تحمیلی و برخی موانع خودساخته در داخل کشور، مانع رشد بیشتر علوم در ایران شد و اگر این اتفاقات رخ نمی داد، ایران جایگاه بهتری در دنیا در حوزه علوم و دانش داشت. متاسفانه موانع خود ساخته، برخلاف سایه جنگ و تحریم که از بین رفت، هنوز هم وجود دارد البته هر روز سایه آن هم کمتر می شود.

لزوم توسعه علم و دانش و استفاده از تجارب بشری

هاشمی با تاکید بر لزوم توسعه علم و دانش و استفاده از تجارب بشری، خاطرنشان کرد: همه کشورها ناگزیرند برای پیشرفت، از مسیر علم، دانش، مهارت و تجربیات بشری عبور کنند البته علوم باید بومی سازی شود تا آسیبی به آنها وارد نشود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هر قدر که با شعار و احساس بخواهیم امورات کشور را پیش ببریم، توفیقات مان کمتر خواهد بود.

وی گفت: افتخار می کنیم که در جمهوری اسلامی ایران با  دارا بودن ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی، رتبه اول منطقه از نظر علوم پزشکی و تولید علم را داریم و از نظر تربیت نیروی انسانی و آموزش، سالهاست که دیگر نیازی به خارج از کشور نداریم و این موفقیت ها به برکت استعدادهایی به وجود آمده که برای دل خودشان و کشورشان فارغ از هر نوع نگاه سیاسی و اعتقادی، تلاش می کنند.

۱۸ هزار اعضای هیات علمی در کشور

وزیر بهداشت تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور را حدود ۱۸ هزار نفر عنوان کرد و افزود: این افراد، تربیت حدود ۲۰۰ هزار دانشجو را بر عهده دارند.

هاشمی با بیان اینکه در دولت یازدهم، اقدامات بسیار زیادی در حوزه سلامت انجام شد، تصریح کرد: اگر برخی نگاه های غرض آلود سیاسی وجود نداشت، می توانستیم دستاوردها و خدمات دولت در حوزه سلامت را از طریق مجاری که وظیفه اطلاع رسانی را دارند و از بیت المال  اداره می شوند، به آگاهی همه برسانیم  و در این صورت، امیدواری زیادی در جامعه ایجاد می شد.

از متن غافل نشویم

وزیر بهداشت یادآور شد: برخی از همکاران من و حتی بنده، ممکن است از بخشی از خدمات طرح تحول سلامت، اطلاع نداشته باشیم و البته بیشتر عدم آگاهی ها در سطح مدیران به دلیل درگیر شدن در حاشیه ها و غافل شدن از متن است و گویی این موضوع در مدیریت کشور، روال شده است در صورتی که متن اصلی، اداره امور کشور و امور مردم است.

هاشمی در ادامه از تحول در آموزش پزشکی به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت در دولت یازدهم یاد کرد و گفت: در دوره مدیریت دکتر لاریجانی، اقدامات بسیار خوبی در حوزه آموزش پزشکی در کشور انجام شد و جنب و جوش زیادی در دانشگاه های علوم پزشکی اتفاق افتاد البته هنوز تا رسیدن به نقطه مورد نظر، فاصله داریم اما در مسیر درستی قرار گرفته ایم و بخشی از موفقیت های این حوزه نیز به علاقه مندی افرادی بر می گردد که وارد رشته های علوم پزشکی می شوند و در آن تحصیل می کنند.

وی تاکید کرد: امروز اکثر ایرانیان، سنت نوعدوستی، انسان دوستی و علاقه مندی برای کمک به دیگران را حفظ کرده اند و در رشته های علوم پزشکی، این مسائل، نمود بیشتری دارد که این، بالاترین سرمایه برای یک کشور و نظام است و برخی از داوطلبان  نیز ، به اصرار والدین خود به رشته های علوم پزشکی وارد شده اند و علاقه آنها ممکن است مهندسی باشد اما نمی دانم چرا برخی غوغالاساران این موارد را نمی بینند.

از استعدادهای علاقه مند برای خدمت بیشتر به مردم استفاده کنیم

وزیر بهداشت یادآور شد: باید این توانمندی را در نظام آموزشی کشور ایجاد کنیم که از استعدادهای علاقه مند، برای خدمت بیشتر به مردم حداکثر استفاده را کنیم زیرا هدف در نهایت خدمت به مردم و پیشرفت کشور است.

هاشمی افزود: اگر از استقبال سالانه ۵۰۰ هزار نفر به رشته های علوم پزشکی، استفاده نکرده و آنها را توانمند نکنیم و برای آنها بازار کار ایجاد نکنیم، طبیعی است که به خارج از کشور مهاجرت می کنند.

اتخاذ بهترین تصمیم ها در طول ۳۰ سال گذشته

وزیر بهداشت با بیان اینکه معتقدم در حوزه پزشکی، بهترین تصمیم ها در طول ۳۰ سال گذشته در مورد عدم مهاجرت استعدادهای درخشان، اتخاذ شده است، افزود: هنر ما باید این باشد که بتوانیم دانشجویان ایرانی که در آمریکا تحصیل می کنند را به کشور برگردانیم و مهاجرت معکوس داشته باشیم و اعتقاد دارم که در حوزه پزشکی، توانسته ایم چنین کاری را انجام بدهیم.

هاشمی، طراحی نظام بهداشت و درمان کشور را یکی از دلایل عدم مهاجرت نیروی انسانی حوزه های پزشکی به خارج از کشور عنوان کرد و گفت: هر سال، تعداد زیادی پزشک و متخصص به کشور باز می گردد و مشغول فعالیت می شوند بنابراین هنر یک نظام این نیست که درهای کشور را ببندند و بگوید که نباید از کشور خارج شوید بلکه نیروهای انسانی باید به خارج از کشور بروند و دانش و مهارت کسب کنند.

وزیر بهداشت گفت:  دانشجویان کشورهای دیگر برای تحصیل به کشورهای پیشرفته می روند اما دوباره به کشور خود بر می گردند و فرزندان ایرانی هم باید بروند و دوباره به ایران بازگردند و  هنر ما باید این باشد که آنها را سراز پا نشناخته بر گردانیم تا با مراکز علمی دنیا رقابت کنند.

امکان تحصیل همزمان برای استعدادهای درخشان

هاشمی تحصیل همزمان دانشجویان استعدادهای درخشان در دو رشته علوم پزشکی را یکی از تصمیمات مهم معاونت آموزشی وزارت بهداشت در راستای حمایت از این دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای من این بود که در دوران تحصیل بتوانیم امکان تحصیل همزمان را داشته باشیم.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از معاونت آموزشی وزارت بهداشت به دلیل راه اندازی کمیته نخبگان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اظهار داشت: ارتباط بین نخبگان و سیاستگذاران برای گرفتن تصمیمات منطقی، بسیار مهم و ضروری است و در تدوین برنامه های آموزشی می توانیم از نظرات استعدادهای درخشان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دلیل پیوند آموزش عالی به وزارت بهداری سابق این بود که معتقد بودند دانشجویان باید در محیط، حضور داشته باشند و به طور عملی و از نزدیک آموزش ببینند که البته این اتفاق نیفتاد ولی می توانیم آن را در حوزه دندانپزشکی اجرا کنیم به نحوی که تعداد مشخصی از خانوارها را به دانشجوی دندانپزشکی واگذار کنیم و پس از چند سال و پایان دوره تحصیل، میزان پوسیدگی یا دیگر شاخص های دندانهای این خانوارها را به عنوان مهمترین بخش نمره او قرار دهیم.

ساخت ۵۰۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت و پایگاه سلامت در دولت یازدهم

وزیر بهداشت به ساخت ۲۵۰۰ خانه بهداشت و حدود ۵۰۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت و پایگاه سلامت در دولت یازدهم اشاره کرد و آن را زیرساخت مناسبی برای بردن دانشجویان علوم پزشکی به فیلد بهداشتی و درمانی دانست.

هاشمی گفت: با وجود پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی، نیاز به محفوظات در مقایسه با دوران گذشته، کمتر احساس می شود و آنچه می ماند مهارت است که از دانش برگرفته می شود اما دانشجویان باید در مردم رفتارسازی کنند و این هدف در معاونت آموزشی وزارت بهداشت وجود دارد.

برخی افراد، رشد خود را در متوقف کردن دیگران می بینند

وزیر بهداشت به وجود برخی از  مشکلات در حوزه آموزش پزشکی، اشاره کرد و گفت: برخی افراد، رشد خود را در متوقف کردن دیگران می بینند که انصاف نیست. وقتی برخی از کاریکاتورها را می بینیم و فرهنگ خود را با دیگران مقایسه می کنیم، متوجه می شویم که آنها به صعود فکر می کنند و ما به سقوط و  پایین کشیدن همدیگر فکر می کنیم و متاسفانه این شرایط در برخی از رشته های دانشگاهی ما وجود دارد به عنوان نمونه برخی معتقدند نباید رشته هوشبری ارتقا پیدا کند زیرا ممکن است در آینده ادعای تخصص بیهوشی داشته باشند.

از رفتارهای عده ای فرهیخته متعجب می شوم

هاشمی در خصوص برخی اعتراضات اخیر در حوزه آموزش پزشکی نیز گفت: در حال حاضر شاهد برخی لشکرکشی های خیابانی هستیم و انسان از رفتار عده ای فرهیخته که چنین اعتراضاتی می کنند، متعجب می شود البته چون تب آن بالا است، سرایت می کند و همه را مبتلا می کند و برخی رسانه ها و فضای مجازی نیز آتش بیار معرکه شده اند.

وزیر بهداشت برگزاری سالانه سه گردهمایی در مورد استعدادهای درخشان را اقدامی خوب دانست و در عین حال یادآور شد: همه ما دوست داریم دیده شویم و خداوند این خصلت را در نهاد بشر قرار داده اما برخی افراد از آن، استفاده نادرست می کنند و به قدری خودشیفته می شوند که دست به برخی اقداماتی می زنند که نباید انجام بدهند.

وی افزود: برخی از سیاستمداران دوست دارند که همیشه دیده شوند که مناسب نیست و گاهی اوقات، باعث افراط در این زمینه می شوند اما بخشی که غریزی است، باید همراه با تقوی باشد و به اندازه نگه داشته شود.

تلاش کنید که تواضع، تا آخر عمر همراهتان باشد

وزیر بهداشت خطاب به استعدادهای درخشان توصیه کرد: احساس نکنید تافته جدا بافته اید. هر قدر پربارتر باشید، باید فرو افتاده تر باشید. تلاش کنید که تواضع، تا آخر عمر همراهتان باشد که در این صورت باعث پیشرفت و محبوبیت بیشتر در محیط کار و در بین مردم می شود. به استعداد درخشان بودن افتخار کنید و افتخار این است که خدا را شکر کنید و مردم را مورد احترام قرار دهید.

در پایان این مراسم که با ضیافت افطاری همراه بود، از برگزیدگان چهل و چهارمین آزمون دستیاری پزشکی، تقدیر شد.


پر بازدیدترین کنکور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی