پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
مجموعه  اخبار دانشگاهی کشور / مديريتارسال شده در   02 فروردین 1392 - 22 March 2013




قابل توجه مدیرانی که از خشنود کردن کارکنان خود فراری‌اند...


پرتال دانشگاهی به نقل از خبر آنلاین:

ارتقای میزان شادی، ‌رضایتمندی و سلامت کارکنان، در دنیای پر از رقابت امروز، باعث می‌شود که کارکنان نسبت به شرکتی که در آن کار می‌کنند،‌ احساس وفاداری و مسئولیت بیشتری داشته باشند و نیز، کارایی بالاتری در کار از خود نشان بدهند.

بهنوش خرم‌روز: برخی از مدیران و کارفرمایان، ‌از بحث راضی و خشنود کردن کارکنان خود فراری هستند، چون تصور می‌کنند برای خوشحال کردن کارکنان خود،‌ باید زیر بار پاداش‌های سنگین، ‌ارتقا و لابد مرخصی‌های طولانی بروند، اما مطالعات محققین نشان می‌دهد که اصلا لازم نیست روش‌هایی این‌قدر پرهزینه داشته باشند. برای شاد کردن کارکنان، روش‌هایی خیلی ساده‌تر و ارزان‌تر هم وجود دارد.
به گزارش لایوساینس، در واقع، با ارائه کمی امکانات و قدری انعطاف‌پذیری و خلاقیت، می‌توان به راهکارهایی برای شاد نگه داشتن کارکنان رسید. البته این شاد نگه داشتن با افزایش رضایت از کار و راندمان کاری هم همراه خواهد بود.


1. فضایی برای رشد بگذارید
اگر کارکنان برای همیشه شغلی داشته باشند که در آن امکان رشد و پیشرفتی نداشته باشند، به احتمال زیاد شاد نخواهند بود. مطالعه جدیدی نشان می‌دهند که کارکنانی که احساس می‌کنند شانسی برای پیشرفت در کار ندارند،‌ در شغل خود احساس شادی و رضایت ندارند. در نتیجه این کارکنان با احتمال بالاتری ممکن است به دنبال یک شغل جدید بگردند.
ماریا کریمر، از محققین این مطالعه می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که تامین حمایت از رشد و پیشرفت، مانند فرصت‌های آموزشی و ارتقای شغلی برای کارکنانی که معتقد بودند در محل کارشان، فرصت جذابی وجود ندارد، به آن‌ها کمک می‌کرد شرکت خود را ترک کنند.» همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که داشتن امکان پیشرفت کاری، باعث می‌شود کارکنان علاقه بیشتری به ماندن در محل کار خود داشته باشند و برای این پیشرفت تلاش کنند.


2. ارائه برنامه آموزشی خوب
کارفرمایان نباید تاثیر آموزش را بر کارکنان جدید و نیز شادی آن‌ها در آینده دست‌کم بگیرند. مطالعات جدید نشان می‌دهند که جلسات آموزشی آشنایی یا راهبری که توسط شرکت برگزار می‌شوند، باعث می‌شوند بین کارکنان ارتباط بهتری به وجود بیاید.
جیمی گرومان، استاد دانشگاه گوئلف واقع در اونتاریو در این‌باره می‌گوید: «وقتی کارکنان جدید را فوری سر کارشان بفرستیم،‌ باعث می‌شویم که جایگیری آن‌ها در ارتباطات اجتماعی بر پایه پیش‌فرض‌های قبلی باشد، نه این که بتواند به آن شکل بدهد. شرکت‌ها از تامین احساس سلامت کارکنانشان و این که به کارکنان جدید کمک کنند تا از پتانسیل‌های خود استفاده کنند، سود خواهند برد.»

3. پاداش‌های کوچک بدهید
ارائه پاداش یکی دیگر از راه‌های شاد نگه داشتن کارکنان است. 60 درصد از کارکنانی که در یک مطالعه جدید شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که اگر تنها به درآمد سالانه‌شان پاداش 25 دلاری (کمتر از 60 هزار تومان!) افزوده شود،‌ شادتر خواهند بود. آن‌ها گفته‌اند که دریافت پاداش، برایشان ‌بدین معنا است که آن‌ها باارزشند، ‌این کار وفاداری آن‌ها به یک شرکت را بالا می‌برد و باعث می‌شود سخت‌تر کار کنند.
جولی اسپاتیسوود، مدیر اجرایی پاراگو، یک شرکت مشاور که در این زمینه مطالعه‌ای نیز انجام داده، می‌گوید: «برای کارفرمایانی که با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند،‌ این خبر خوبی است، چون نشان می‌دهد که با روشی ساده می‌توانند کارکنان خود را حفظ کنند و تجارتی سودآور داشته باشند که با رقبا به رقابت بپردازد.»


4. قدری خودمختاری به کارکنان خود بدهید
به گفته مینارد بروسمن، روانشناس و مدیر اجرایی منابع کاری در سان‌فرانسیسکو که در این زمینه به مطالعه پرداخته، ‌مردم زمانی در کار خود شادترند که برای آن انگیزه هم داشته باشند. وی می‌گوید: «اگر کاری که افراد انجام می‌دهند،‌ از هسته درونی خودشان نشات بگیرد، آن‌ها عملکرد بهتری دارند،‌ بیشتر با کار درگیر می‌شوند و متحدتر هم عمل می‌کنند.»
اگر به کارکنان اجازه داده شود که کارهایی که از آن‌ها انتظار می‌رود را به شیوه خودشان انجام دهند، نه تنها خوشحال‌تر می‌شوند، بلکه به این دلیل که دیگر لازم نیست وقت خود را برای گرفتن تایید افرادی که در رتبه‌های بالاتر قرار دارند، تلف کنند، کارایی بالاتری هم خواهند داشت.


5. محیطی دلپذیر در محل کار به وجود بیاورید
اگر کارکنان محل کار خود را دوست داشته باشند،‌ شادتر خواهند بود. اقدامات ساده،‌ مانند کوتاه‌تر کردن طول جلسات یا اجازه پخش موسیقی در محل کار، روحیه کارکنان را بالا می‌برد. شرکت‌ها می‌توانند با کارهای متفاوتی مانند تامین غذا و خوراکی برای کارکنان در محل کار، کارکنان شادتری داشته باشند.
همچنین ارتباط برقرار کردن با کارکنان، ‌از نگرانی‌های احتمالی آن‌ها در مورد کارشان کم می‌کند و کمک می‌کند احساس شادی و امنیت بیشتری داشته باشند. این برقراری ارتباط می‌تواند حضوری، از طریق ای‌میل یا حتی با یادداشت‌های دست‌نویس باشد.


6. ارائه امکان کار کردن در خانه
با وجود این که تامین یک محیط کاری خوب، یکی از راه‌های شاد کردن کارکنان است،‌ اما باز برخی ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند. مطالعات نشان می‌دهند که افراد اگر بتوانند در خانه کار کنند، خرید، شکلات و گوشی‌های هوشمند را کنار می‌گذارند. در مقابل، برخی گفته‌اند که اگر در خانه کار کنند، ممکن است نتوانند برای خانواده خود به اندازه کافی وقت بگذارند و حتی به کارهای شخصی مانند دوش گرفتن هم نرسند!
هولگر فلگنر، مدیر عمومی تیم ویوئر که در این زمینه مطالعه‌ای را انجام داده می‌گوید: «نتایج این مطالعات جالب هستند و نشان می‌دهند که در آینده باید گزینه کار کردن از خانه را به حساب بیاوریم.»


7. به کارکنان اجازه دهید روی کار خود تمرکز کنند
اگر می‌خواهید کارکنانتان شادتر باشند و البته کاراتر هم کار کنند، به آن‌ها اجازه بدهید بدون این که دائم حواسشان پرت شود،‌ روی کار خود تمرکز داشته باشند. یکی از راه‌ها برای رسیدن به این هدف، حذف ای‌میل‌های بی‌مصرف است. مطالعه‌ای اخیرا تخمین زده است که کارکنان به طور متوسط سالانه 100 ساعت را صرف ای‌میل‌های بی‌محتوا و بی‌مصرف می‌کنند.
دیوید گروسمن، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی گروه گروسمن، انجمن مشاوری که در این زمینه به مطالعه پرداخته،‌ در این‌باره می‌گوید: «ما شرکت‌هایی در سراسر جهان دیده‌ایم که محدودیت‌هایی برای ای‌میل‌ها قایل شده بودند. مطالعه ما نشان می‌دهد که این راه، لزوما موثرترین راهکار نیست، با این حال می‌دانیم که وقتی کارکنان با اینباکس‌های پر از ای‌میل مواجه می‌شوند، دچار استرس می‌شوند. اما نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که این رفتار نادرست را می‌توان اصطلاح کرد.»
با حذف ای‌میل‌های غیرضروری، کارکنان می‌توانند توجه خود را تنها روی ای‌میل‌های مربوط به کار خود متمرکز کنند و وقتی لازم نباشد با ای‌میل‌های بی‌ربط و وقت‌گیر سر و کله بزنند، ‌شادتر خواهند بود.


8. به کارکنان تعادلی در زندگی بدهید
با این که ایجاد تعادل بین زندگی کاری و زندگی فردی و خانوادگی برای بسیاری از کارکنان چالشی بزرگ است، اما می تواند برای شرکت‌ها، فرصتی خوب برای شاد کردن کارکنانشان باشد. در واقع، شرکت‌هایی که در این کار موفق می‌شوند، می‌توانند کارکنان خود را در کار فعلی راضی‌تر نگه دارند.
دیوید بالارد، مدیر برنامه محل کار سالم از نظر روان‌شناختی انجمن روانشناسی آمریکا، که در این زمینه مطالعه کرده می‌گوید:‌ «امروزه دیگر تنها تمرکز روی سود، نیروی کار را کارآمد نگه نمی‌دارد. بلکه کارفرمایان بالادست بهتر است محیطی فراهم کنند که در آن، کارکنان احساس کنند با شرکت در ارتباط هستند و تجربه کاری مثبتی داشته باشند که بخشی از یک زندگی غنی باشد.»
در این مطالعه، 67 درصد از کارکنان اظهار داشتند که اگر شرکت، تعادلی برای زندگی‌ آن‌ها ارائه کند، در آن شرکت باقی خواهند ماند.

9. یک بسته منحصر به فرد به کارکنان خود ارائه کنید
به طور خاص، Care.com، راه‌کارهایی را برای شاد و کارآمد نگه داشتن کارکنان در محل کار ارائه می‌دهد. برخی از این خدمات شامل نگهداری از کودک و بزرگسالان و سالمندان، همچنین نگهداری از حیوانات خانگی است. به علاوه، تدریس خصوصی، رسیدگی به خانه و سرویس‌هایی که راحتی فردی را تامین می‌کنند، از جمله خدمات چنین شرکت‌هایی است. شرکت‌هایی که چنین خدماتی را در بسته‌ای که به کارکنان خود ارائه می‌کنند، جای می‌دهند،‌ شاهد رشد چشمگیری در کار خود هستند.
کریس دوشزنه، مدیر سابق بخش راهکارهایی برای محیط کار، در این زمینه می‌گوید: «بازخوردی که ما از مشتریانمان می‌گیریم، نشان می‌دهد که خدمات ما واقعا به آن‌ها کمک کرده تا بتوانند بین وظایف کاری و شخصی خود،‌ تعادلی به دست بیاورند. بدین ترتیب، هم کارکنان و هم سازمان یا شرکت مربوطه از افزایش کارآمدی و ساعت‌های کاری و نیز کاهش مرخصی و غیبت در محل کار سود می‌برند. همچنین با این خدمات، کارکنان احساس وفاداری بیشتری به سازمان و شرکت خود خواهند داشت.»


10. به کارکنان کمک کنید سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که کارکنانی که در شرکت‌هایی کار می‌کنند که برنامه‌هایی مانند غربالگری بیومتریک، ارزیابی خطرات سلامتی، کلینیک‌ها و داروخانه‌های در محل کار و نیز برنامه‌های کمک به کارکنان را ارائه می‌کنند،‌ شادترند.
وندی پویریر، مدیر سلامت و منافع گروهی تاورز واتسون در کانادا که این مطالعه را انجام داده در این‌باره می‌گوید: «ما شاهد افزایش تعداد کارفرمایانی هستیم که اهمیت برنامه‌های سلامت و کارآمدی و نقش آن‌ها در کنترل هزینه‌های درمانی و نیز کارآمد نگه داشتن نیروی کار را درمی‌یابند. با وجود این که هیچ نتیجه‌ای لزوما ضمانت‌شده نیست، اما شرکت‌هایی که از برنامه‌های حساب‌شده و چندوجهی موثر در این زمینه استفاه می‌کنند، شاهد بازگشت روشن سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه سلامت نیروی کار هستند.»
به طور خاص این مطالعه نشان می‌دهد که کارکنانی که در چنین برنامه‌هایی شرکت می‌کنند، استرس کم‌تری دارند و در محل کار خود شادتر و سالم‌ترند. با وجود این که بسیاری از چنین برنامه‌هایی هنوز نوپا به حساب می‌آیند، اما کارکنان به آن‌ها به عنوان گزینه‌ای جذاب برای حفظ سلامتی خود می‌نگرند.
پویریر در این‌باره می‌گوید: «شواهد زیادی نشان می‌دهند که شرکت‌هایی که از برنامه‌های موثر سلامت و کارآمدی استفاده می‌کنند، شاهد ارتقایی چشم‌گیر در خط پایه سودآوری خود هستند. امروزه هم روی کارکنان و هم روی کارفرمایان فشاری طاقت‌فرسا وجود دارد،‌ اما بالا بردن سطح سلامت کارکنان، فرصتی برای رسیدن به معنای واقعی به فرمول برنده- برنده است.»


11. برای فعالیت‌های کوچک وقت استراحتی بگذارید
مطالعات جدید نشان می‌دهند که اگر به کارکنان خود اجازه بدهید سری به اینترنت بزنند، نه تنها روی کارشان تاثیر منفی ندارد،‌ بلکه کارایی آن‌ها را بالاتر هم می‌برد. نتیجه جالب این مطالعه نشان می‌دهد که امکان چنین فرصتی، باعث می‌شود کارکنان بعد از ساعت‌ها کار، مجددا تمرکز خود روی کار را به دست بیاورند.
برنت کوکر، از دانشکده مدیریت و بازاریابی دانشگاه ملبورن استرالیا که این مطالعه را انجام داده، در این زمینه می‌گوید: «فرصت‌های استراحت کوتاه و ساده، مثل گشتی سریع در اینترنت، به ذهن اجازه می‌دهد استراحت کند و باعث تمرکز بیشتر در طول روز بر روی کار و در نتیجه کارایی بالاتر می‌شود.»
البته این فرصت‌ها نباید آن‌قدر طولانی شوند که کارکنان در آن‌ها غرق شوند. پیشنهاد این مطالعه، فرصت‌های 10 دقیقه‌ای است.

 



تگ ها قابل توجه مدیرانی خشنود کردن کارکنان
اخبار روزنامه ها

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت