پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کارشناسی ارشد          27 اردیبهشت 1390 - 17 May 2011

رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به طراحی یک‌هزار رشته محل جدید در شش ماهه اول سال جاری،گفت: قرار است برای مهرماه، نخستین دوره کارشناسی ارشد در این دانشگاه راه اندازی شود.

 

به گزارش ایسنا، دکتر عبد الرسول پور عباس در چهارمین گردهمایی روسای واحدها و مراکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی که با حضور رییس جهاد دانشگاهی در پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار شد، با اشاره به دو بخش آموزش‌های نظری و آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در نظام جامع آموزش کشور، گفت: در تمام دنیا آموزش‌های ابتدایی با محوریت مهارت و آموزش‌های متوسطه با محوریت‌های مهارت و نظری پیش می‌رود.

وی افزود: در بیش از80 کشور دنیا آموزش بین30 تا40 درصد نظری و با هدف توسعه علم و تکنولوژی است. بیش از 70 درصد آموزش مهارتی با هدف تولید نیروی کار و تکنسین متخصص جهت فعالیت در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و غیره است.


سابقه فعالیت نظام مهارتی در ایران به 120 سال گذشته برمی‌گردد

پورعباس با بیان اینکه در ایران سابقه فعالیت نظام مهارتی به 120 سال گذشته برمی‌گردد، ادامه داد: در آن سال‌ها نظام شاگرد و استادی یک نظام آموزش مهارتی بود .در سال‌های اخیر به دلایل مختلف این نظام را از دست دادیم و اخیرا نظام شاگرد و استادی مدرن طراحی و به شکل پایلوت در پنج استان کشور در حال اجراست.

وی با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر توفیقاتی حاصل نشد تا بتوان ایران را جزو کشورهایی عنوان کرد که در مسیر نظام آموزش مهارتی گام‌های اساسی برداشته‌ است، اظهار کرد: آموزش مهارتی به شکل‌ها و تنوع‌های مختلف در ایران وجود دارد؛ اما به صورت جزایر جداگانه که از جمله آنان می‌توان به نظام آموزش پزشکی و آموزش خلبانی که کاملا مهارتی هستند اشاره کرد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به دیدار خود با فاطمه آجرلو نماینده مجلس شورای اسلامی که مکلف به پیگیری امور آموزشی خلبانان شده بود، عنوان کرد: نظر وی این بود که با خلبان‌های ما که توسط نظام مهارتی تربیت می‌شوند در کشورهای دیگر مانند آلمان، همانند یک پزشک متخصص برخورد می‌شود، اما در نظام آموزشی ایران این افراد به عنوان یک دیپلمه تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه این تفاوت‌ها به علت نبود یک نظام واحد است، گفت: دانشگاه علمی کاربردی پس از فعالیت خود طی سال‌های متمادی، عملا در حوزه کاردانی غوطه‌ور شده و همانجا مانده بود به نحوی که حدود 30 تا 40 درصد فعالیت خود را در دوره‌های نظری دنبال می‌کرد که این مساله منجر به انحلال برخی مراکز علمی کاربردی شد.

پورعباس گفت: دانشگاه علمی کاربردی همانند سایر دانشگاه‌های نظری به سمت آموزش‌های نظری پیش می‌رفت که در نتیجه آن یا باید مراکز علمی کاربردی جمع می‌شدند یا به مسیر اصلی خود بازمی‌گشتند، بنابراین در این راستا برخی از سازمان‌ها تابلوهای دانشگاه علمی کاربردی را پایین می‌آوردند که اگر قرار باشد منحل شوند، ضرری متوجه آنها نشود.

از سوی دیگر هم اقدامات وزارت آموزش و پرورش مورد استقبال خانواده‌ها واقع نشد، چون مسیر تحصیل دانشجویان ابتر بود و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش عملا در سطح زیر دیپلم و سیکل باقی ماند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال70 به بعد و تاکید این قوانین بر آموزش مهارتی در تمامی سطوح از پایین‌ترین تا عالی‌ترین مرتبه، عنوان کرد: آموزش مهارتی در تمامی سطوح امکانپذیر نبود؛ چرا که همیشه با وزارت علوم اختلاف نظر داشتیم و وزارت علوم دانشگاه‌ها را به سمت نظام نظری هدایت می‌کرد که نهایتا مقرر شد که نظامی بر سه محور آموزش، صلاحیت و اشتغال طراحی شود.


طراحی هزار رشته محل جدید در شش ماهه اول سال جاری

وی با اشاره به طراحی هزار رشته محل جدید در شش ماهه اول سال جاری در دانشگاه، عنوان کرد: قرار است تا پایان سال جاری تمامی محتواهای درسی بازنگری شوند و مسیر خود را به حرکت در محور شغل تغییر جهت دهیم، به طور مثال رشته حسابداری یک رشته نظری است؛ اما با این طرح جدید ممکن است در حسابداری مهارتی 20 رشته وجود داشته باشد.


تمام دستگاه‌های اجرایی ملزم به حرکت به سمت نظام مهارتی شده‌اند

پورعباس با بیان اینکه شورای عالی اداری تمام دستگاه‌های اجرایی را ملزم به تعدیل نظام نظری و حرکت به سمت نظام مهارتی کرده است، گفت: شورای گسترش مهارتی به صورت مستقل اولین جلسه خود را با حضور 13 نفر از مسئولین تشکیل داد و در این جلسه تمامی افراد معتقد بودند که باید در جهت توسعه آموزش مهارتی گام برداشت.

وی با بیان اینکه جلسه اول هیات ممیزه مستقل نیز برگزار خواهد شد، افزود: احکام این جلسات صادر شده است و در حال پیگیری جهت تشکیل شورای برنامه‌ریزی مستقل هستیم.


پورعباس اظهارکرد: در حال حاضر برای ایجاد مقطع دکتری چانه‌زنی نمی‌کنیم؛ بلکه برای مقطع پست‌دکتری که تجربه کاری است تلاش داریم و در این راستا نظام صلاحیت را از نظام مدارک دانشگاهی جدا کرده‌ایم به گونه‌ای که مدارک دانشگاهی در مسیر دیگری تعیین صلاحیت می‌شوند.

وی گفت: در این راستا در نظام اشتغال، مشخصه شغل و سطوح آن استخراج و سپس مشخصه‌های صلاحیت را تعیین می‌کنند و این صلاحیت‌ها یکی از شرایط مدارک دانشگاهی است.


راه‌اندازی نخستین دوره مقطع کارشناسی ارشد

رییس دانشگاه علمی کاربردی با اعلام راه‌اندازی نخستین دوره مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه برای مهر ماه و پیگیری جزئیات آن، افزود: جهاد دانشگاهی باید نیازها را شناسایی و در جهت رفع آنان تلاش کند.

پورعباس ادامه داد: تعامل با محیط کار موجود باید ایجاد شود و اگر جهاد دانشگاهی به سمت تخصصی‌شدن حرکت کند، می‌تواند آموزش مهارتی با محوریت خدمات توسعه دهد که در این صورت موسسات خدماتی کشور را به موسسات جهاد دانشگاهی واگذار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هر چه به سمت حوزه‌های نظری گام برداریم بیشتر تهدید می‌شویم، افزود: وزارت علوم امسال 20 درصد ظرفیت پذیرش در حوزه علوم انسانی را کاهش داد و ما از سوی دیگر موظف به گسترش ظرفیت دانشجویان هستیم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه در مهرماه گذشته شعار ایجاد دوره‌های کارشناسی مهارتی توسط دانشگاه علمی کاربردی ارائه شد، افزود: از آن به بعد ظرفیت‌های پذیرش دانشگاه به صورت فوق‌العاده‌ای تکان خورد.


تعاونی‌ها را به جهاد دانشگاهی واگذار می‌کنیم

وی با اشاره به جذب 83 درصدی فارغ‌التحصیلان از بخش کشاورزی در نظام نظری، گفت: در دانشگاه علمی کاربردی بیش از 85 درصد فارغ‌التحصیلان آن جذب محیط کار می‌شوند.

پورعباس ادامه داد: باید از حوزه پراکنده بودن و انرژی‌زا بودن دانشگاه‌ها دست بکشیم و اگر مراکز علمی کاربردی جهاد توانستند مجوز موسسه را اخذ کنند؛ ما نیز بخش تعاونی‌ها را به جهاد دانشگاهی واگذار می‌کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به پیشرفت کشور استرالیا در جهت استفاده از پیشنهاد شهید رجایی در آن سال‌ها مبنی بر راه‌اندازی نظام مهارتی، گفت: این کشور به گونه‌ای پیشرفت کرده است که در نظام آموزش مهارتی، قوی‌ترین کشور به حساب می‌آید.

تگ ها دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی

پر بازدیدترین کارشناسی ارشد

خبرنامه - شبکه های اجتماعی