پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / کارشناسی ارشد          14 بهمن 1391 - 02 February 2013




رابطه حافظه، تمرکز فکری و حواس با کنکور کارشناسی ارشد




اکنون که در چند قدمی روزهای کنکور ارشد قرار داریم در ادامه مطالب بهتر دیدیم تا نکاتی را درباره نحوه یادگیری دروس ذکر کنیم، به همین دلیل به موضوع مهم علاقه، در رابطه با حافظه و تمرکز می‌پردازیم.



پرتال دانشگاهی به نقل از   گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، اکنون که در چند قدمی روزهای کنکور کارشناسی ارشد قرار داریم در ادامه مطالب بهتر دیدیم تا نکاتی را درباره نحوه یادگیری دروس ذکر کنیم، به همین دلیل به موضوع مهم علاقه، در رابطه با حافظه و تمرکز می‌پردازیم.

نکته بسیار مهمی که این جا باید بدان اشاره کرد، رابطه حافظه، تمرکز فکری و حواس است. اصولاً‌ محققان بر این باورند که در صورت تمرکز فکر و حواس، حافظه قادر به انجام فعالیت است یا به قولی این 2 لازم و ملزوم یکدیگرند.

برای ایجاد تمرکز لازم است که در فرد علاقه ایجاد شود. در زندگی روزمره شاهدیم که ما بر روی موضوعاتی متمرکز می‌شویم که نسبت به آن تعلق خاطر داریم و به همان میزان هرچه قدر که این علاقه شدت یابد، تمرکز بیشتری را به همراه خواهد داشت.

پس از علاقمندی و متمرکز شدن، ذهن بر روی آن مساله قفل می‌شود و قدرت گیرایی و کنکاش در آن موضوع افزایش می‌یابد، بنا بر این اصل، شما دروسی را که بیشتر دوست دارید، بهتر به خاطر می‌سپارید و آن درس یا موضوع سریع‌تر به یادتان می‌آید.

ممکن است که تعدادی از داوطلبان علاقه‌ای به برخی از دروس نداشته باشند، مثلا دروس ریاضیات، شیمی یا عربی و ...این افراد نمی‌دانند که برای ایجاد علاقه در خود باید چه کاری را انجام دهند.

اولین گام برای ایجاد علاقه اندیشیدن به هدفی است که داوطلب درصدد رسیدن به آن است. فکر کردن به موفقیت باعث می‌شود که فرد با پشتوانه‌ای قوی به یادگیری بپردازد که این خود باعث ایجاد دیدگاهی جدید در وی می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های ایجاد علاقه، اکتساب اطلاعات اولیه‌ درباره دروسی است که می‌خواهیم آن را مطالعه کنیم. هرچه قدر شما این اطلاعات را تقویت کنید میل به یادگیری نیز در شما افزایش می‌یابد. به خصوص اطلاعات جانبی و وابسته به دروسی که می‌خوانیم و دانستن تاثیرات اجتماعی آن و دست یابی به راهکارهایی که در زندگی پیش پایمان گذاشته می‌شود، به آهستگی کشش شما را به سمت درسی که می‌خوانید افزایش می‌دهد.

یکی از وی‍ژگی‌هایی که باید برای کسب اطلاعات اولیه مدنظر باشد، سادگی اطلاعاتی است که درباره یک موضوع یا درس به دست می‌آوریم. بدیهی است که اگر در ابتدا مطالب دشوار و مشکلی که هضم ذهنی آن نیاز به تمرین و ممارست دارد را پیگیری کنید و سعی در درک مطلب داشته باشید، بی‌گمان نتیجه‌ای عکس نصیبتان خواهد شد و چه بسا که به جای علاقمند شدن، از آن درس بیزار شوید. پس فراموش نکنید که اطلاعات اولیه باید ساده‌ترین مطالب باشند.

مساله دوم، تمرکز روی بهره‌هایی است که با خواندن آن درس یا موضوع در زندگی‌ نصیبتان می‌شود. به خصوص پرداختن به این مساله که این درس چه نقش مفیدی در اجتماع داشته و چه مشکلاتی را در روند زندگی تسهیل می‌کند، مثلاً دانستن درس زبان انگلیسی چه کمکی در ایجاد رابطه با بقیه ملیت‌ها می‎تواند به شما بکند.

نکته دیگر کم حجم بودن اطلاعات اولیه است. سعی کنید حجم وسیعی از اطلاعات را هرچند که ساده باشند، یک جا به ذهنتان تزریق نکنید. نکته مهم آن است که کسب تدریجی اطلاعات باعث ماندگاری بهتر شده و یکی از اصول مهم یادگیری است به همین خاطر است که معلمان، دروس را در طول سال تحصیلی و به شکلی تدریجی تدریس می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اطلاعات اولیه باید شکلی جذاب داشته باشد و داوطلب را به سوی خود بکشاند، در این صورت اشتیاق شما برای فراگیری بیشتر خواهد شد، این موضوع را می‌توان به معلمی همانند کرد که به روشی دوست داشتنی و با بیانی شیوا به انتقال و تدریس مطالب درس می‌پردازد و باعث ایجاد علاقه در دانش‌آموزان و دانشجویان می‌شود و آنان نسبت به آن درس تعلق خاطر می‌یابند.





تگ ها کارشناسی ارشد ارشد کنکور تمرکز فکری در کنکور ارشد

پر بازدیدترین کارشناسی ارشد

خبرنامه - شبکه های اجتماعی