تصويب دوره کارشناسي ارشد علم سنجي
مهراد در گفتگو با مهر:
دوره کارشناسي ارشد علم سنجي تصويب شد
سرپرست کميته برنامه ريزي کتابداري و اطلاع رساني وزارت علوم از طراحي و تصويب دوره کارشناسي ارشد علم سنجي خبر داد و گفت: تربيت نيروي متخصص که بتواند در راستاي سنجش علم و فناوري فعاليت کند يکي از اهداف طراحي اين برنامه است.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: برنامه دوره کارشناسي ارشد علم سنجي براي اولين بار در ايران توسط کميته برنامه ريزي کتابداري و اطلاع رساني تدوين شده و در 25 اسفند 1388به تصويب گروه برنامه ريزي علوم اجتماعي شوراي گسترش و برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رسيده است.
وي ادامه داد: توجه به علم و فناوري در سطح ملي به يک ضرورت اجتناب ناپذير تبديل شده و در جمهوري اسلامي ايران همواره اراده جمعي براي توسعه علم و فناوري و سنجش و ارزيابي آن وجود داشته است فعاليت گسترده پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) را ميتوان اين گونه فعاليتها در ايران به شمار آورد که با هدف مستقيم علم سنجي پا به عرصه وجود نهاد.
سرپرست کميته برنامه ريزي کتابداري و اطلاع رساني افزود: تامين نيروي انساني متخصص مورد نياز براي به اجرا درآوردن فرايند سنجش علم و فناوري همواره يکي از مشکلاتي است که در سازمانهاي درگير در علم سنجي مطرح بوده است.
وي تقويت مباني نظري و مفاهيم مرتبط با سنجش عمل و فناوري يکي ديگر از مواردي دانست که مستلزم در اختيار داشتن مقدمات وسيعتري است.
مهراد افزود: بر اين اساس تربيت نيروي انساني متخصص که بتواند در راستاي سنجش علم و فناوري و عملکرد پژوهشي فعاليت کرده و در عرصههاي آموزش و پژوهش آن را مورد توجه قرار دهد، يکي از مهمترين اهدافي است که در تدوين برنامه کارشناسي ارشد علم سنجي مورد توجه قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: بي ترديد وجود چنين برنامهاي ميتواند به عنوان شالوده نظري و بنياني زمينههاي لازم را براي درک بهتر سنجش علم و فناوري فراهم کند.
وي درباره ضرورت تدوين برنامه کارشناسي ارشد علم سنجي گفت: حرکت در راستاي کسب رتبه برتر علم و فناوري در منطقه و دستيابي به جايگاه مناسب در سطح جهان که در چشم انداز 20 ساله کشور در نظر گرفته شده است، مستلزم انجام تحقيقات مستمر به خصوص است که به طور مداوم وضعيت علم و فناوري در کشور را به تصوير بکشد و اطلاعات لازم را در اين خصوص در اختيار سياستگذاران و برنامه ريزان علمي و پژوهشي کشور قرار دهد.
وي اضافه کرد: بي ترديد انجام اين مهم نيز بدون در اختيار داشتن نيروي انساني متخصص که از مهارت و توانمنديهاي لازم براي به اجرا درآوردن فرايند سنجش علم و فناوري برخوردار باشد، ميسر نيست لذا برنامه کارشناسي ارشد علم سنجي مطابق با نيازهاي کشور و با توجه به فعاليتها و تلاشهايي که در اين خصوص در ايران و همچنين در سطح بينالمللي صورت گرفته تدوين شده است.
به گفته سرپرست کميته برنامه ريزي کتابداري و اطلاع رساني وزارت علوم متوسط طول اين دوره شامل 4 نيمسال (2 سال) بوده و حداکثر آن طبق ضوابط پيش بيني شده و در آيين نامه هاي مصوب وزارت علوم تعيين ميشود.
مهراد درباره توانمنديهاي فارغ التحصيلان رشته علم سنجي اظهار داشت: به طور کلي انتظار ميرود فارغ التحصيلان اين رشته از توانمنديهايي مانند تسلط بر مباني نظري علم سنجي و تبيين مفهوم سنجش علم و فناوري، توانايي سنجش و تحليل برون دادههاي علم و فناوري، شناسايي دستورالعمل ها و شاخصهاي بينالمللي سنجش و تحليل کارآيي و اثربخشي پژوهش در سطح ملي به منظور استفاده در برنامه ريزي تحقيقاتي، اجرايي امور پژوهشي در حوزه علم سنجي، اداره امور مراکز پژوهشي مستقل و وابسته به دانشگاهها و سازمانهاي تحقيقاتي و تحليل استنادي مدارک علمي و ترسيم نقشه علم برخوردار باشند.
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1057794