اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی 10 شهریور 1392 - 01 September 2013
آموزش اخلاق پزشکی در درس دو واحدی محقق نمیشود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به لزوم توجه ویژه به اخلاق پزشکی، گفت: ارائه درس دو واحدی اخلاق پزشکی به صورت تئوری دردی از جامعه پزشکی دوا نمیکند.
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از علیرضا استقامتی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه اخلاق پزشکی همراه با الگوسازی باید به شکل تم واقعی طولی در تمام مدت دوره آموزشی مد نظر قرار داده شود، اظهارکرد: مباحث اخلاق پزشکی مرتبا در طول دوره باید برای دانشجویان تکرار شود و به شکل مناسب در اختیار پزشکان جوان قرار گیرد تا به صورت موضوعی ذاتی در بیاید.
وی افزود: هر چقدر پزشکان با سواد و مطلع باشند اما اگر به آموزش اخلاق پزشکی به صورت جدی توجه نشود، در این حوزه پیشرفتی ایجاد نمیشود، بنابراین باید بیشتر از ارائه درس دو واحدی در دانشگاهها به این موضوع توجه شود.
استقاتی با بیان اینکه با متزلزل شدن اخلاق پزشکی در جامعه پزشکان و دانشجویان اخلاق پزشکی به تبع نزول مسائل اخلاقی در جامعه در پی خواهد داشت، گفت: پزشکان نیز انسان هستند و اگر اقتصاد سالم نباشد و اقتصاد درمان به درستی مورد توجه قرار نگیرد، این افراد تا زمان کوتاهی میتوانند مسائل اخلاقی را رعایت کنند و با مشاهده بی اخلاقیهای پیرامون خود از آن الگو میگیرند.
وی ادامه داد: افرادی که در کنار دانشجو هستند باید از لحاظ پزشکی افراد خود ساختهای باشند تا الگوی مناسبی برای دانشجویان باشند و اگر اعضای هیات علمی هیچگونه اصول اخلاقی را در رفتار خود با بیمار رعایت نکنند، همین مسئله به دانشجویان نیز منتقل خواهد شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارکرد: با الگو سازی، تقویت الگوها و برنامهریزی برای افزایش آنها میتوان این چالش مهم در جامعه پزشکی را تا حدودی اصلاح کرد که البته همه این موارد نیاز به برنامه عملیاتی منسجمی دارد که به اقتصاد درمان نیز وابسته است.
نمیتوان به مسائل اخلاق پزشکی به صورت انتزاعی نگاه کرد
وی با تاکید بر اینکه نمیتوان به مسائل اخلاق پزشکی به صورت انتزاعی نگاه کرد، افزود: جداسازی آموزش از دیگر حوزههای علوم پزشکی نظیر درمان، پژوهش و اقتصاد درمان امکانپذیر نیست، چرا که همه این حوزهها به یکدیگروابستهاند و نیاز دارند در یک بسته کامل دیده شوند.
استقامتی تصریح کرد: آموزش کلاسیک و تئوری اصول اخلاقی برای ارتقای آموزش اخلاق پزشکی به تنهایی کفایت نمیکند، بنابراین باید از طریق الگوی مناسب اخلاقی در جامعه پزشکی این اصول رواج یابد و دستیابی به این مسئله راهی ندارد جز اینکه مسئله اقتصاد درمان، نظارت بر امر درمان، خطاهای پزشکی و چالشهای آموزشی همه در کنار یکدیگر بررسی شود و در مجموعه منسجمی به شکل تم طولی آموزش داده شود.