پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          08 آبان 1392 - 30 October 2013


پیامدهای جداسازی دانشکده دندانپزشکی از مجموعه علوم‌پزشکی تهران

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این دانشکده قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه کشور به لحاظ قدمت و شرایط مطلوب است، گفت: حق دانشکده دندانپزشکی تهران آن است که بهترین دانشکده دندانپزشکی در کشور باشد و همچنین در منطقه نیز دانشکده مطرحی به حساب بیاید، اما متاسفانه به این استانداردها چندان توجهی نمی‌شود.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌دکتر بیات در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روش انتخاب خود به عنوان رییس این دانشکده، تصریح کرد: در انتخاب بنده هیچ اقدام پیش بینی شده‌ای صورت نگرفت. استفاده از چنین روش‌هایی جهت انتخاب روسای دانشکده‌ها اتفاق خوبی است و می‌تواند قدمی رو به جلو به حساب بیاید.

وی با بیان اینکه دانشکده دندانپزشکی همچون سایر دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران باید در سطح کشور بهترین دانشکده به حساب بیاید، تصریح کرد: جایگاه این دانشکده باید با توجه به شاخص‌هایی سنجیده شود، اما متاسفانه ما یا استانداردهای لازم را نداریم یا به این استانداردها توجه نمی‌کنیم، اما دانشکده دندانپزشکی با جایگاهی که برای آن متصور است، فاصله زیادی دارد.

بیات با اشاره به کمبود اهمیت این دانشکده در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطر نشان کرد:‌ آنچه امروز در سازمان پزشکی جهانی به عنوان یک بیماری مطرح می‌شود سندرم برادر کوچک است. جداسازی دانشکده دندانپزشکی از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، عارضه‌هایی برای این دانشکده داشته که باعث شده برخی معتقد باشند بهتر است شرایط به وضع قبلی خود بازگردد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این کم اهمیت داده شدن به دانشکده دندانپزشکی حاصل مشکلات درونی دانشکده است، اظهار کرد: بخشی از این مشکلات به خود استادان دانشکده باز می‌گردد که در حد توانایی خود به ارائه دروس نمی‌پردازند و از طرف دیگر نیز اطلاعات لازم درباره دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه وجود ندارد.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه این دانشکده در مقایسه با سطح جهانی آموزش دندانپزشکی، تصریح کرد: با وجود اینکه در حال حاضر سطح ارائه خدمات و آموزش‌ها در دانشکده دندانپزشکی تهران در سطح کشور مناسب است، باید در نظر داشت که در حال فاصله گرفتن از استانداردهای دنیا هستیم.

وی افزود: در حال حاضر دندانپزشکی در دنیا در حال حرکت به سمت دندانپزشکی دیجیتال است. این طور نیست که دانشکده دندانپزشکی تهران پیشرفتی نکرده باشد، اما در ازای هر یک قدمی که ما بر می‌داریم، دندانپزشکی در سطح جهان 10 قدم بر می‌دارد و این باعث عقب ماندن دانشگاه ما می‌شود.

بیات با اشاره به لزوم توانمند سازی نیروهای انسانی در دانشکده، اظهار کرد: اعتقاد قلبی من آن است که در درجه اول باید نیروهای انسانی از جمله اعضای هیات علمی، دانشجویان و دستیاران توانمند شوند. اگرچه مولفه‌های دیگری نیز چون مسائل مالی در پیشرفت دانشکده نقش دارد، اما در صورت بهبود وضعیت نیروی انسانی بقیه مسائل نیز حل می‌گردد. من از هیئت رئیسه دانشگاه می‌خواهم که تقویت دانشکده دندانپزشکی را در دستور کار خود قرار دهند تا این دانشکده به جایگاه طبیعی و به حق خود برسد.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم به رسمیت شناختن نظرات کارشناسی اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی، گفت: از هیات رئیسه دانشگاه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی درخواست می‌کنم هیچ امینی را نزدیک تر از مجموعه خود دانشگاه و هیچ کس را کارشناس تر از خود اساتید دانشکده به رسمیت نشناسد. اگر دانشگاه به وزارت بهداشت اعلام می‌کند که تنها ظرفیت پذیرش 30 دانشجو را دارد این تعداد نباید به 90 نفر برسد.

وی افزود: اگر روزی صلاحیت کارشناسی من به رسمیت شناخته نشد من از کار کنار می‌روم، اما دانشکده دندانپزشکی بالاترین صلاحیت را برای کارشناسی مسائل دارد.

بیات همچنین با اشاره به مسائل مالی در دانشکده دندانپزشکی، خاطر نشان کرد: زمانی که ظرفیت پذیرش دانشجو بدون در نظر گرفتن امکانات زیاد می‌شود،‌ باعث ایجاد گرفتاری‌هایی در زمینه کمبود بودجه می‌شود، در حال حاضر دانشکده موظف است از منبع درآمد اقتصادی خود بودجه خود را تامین کند که این باعث می‌شود رییس دانشکده مجبور باشد برای تامین این حوزه کارهایی از قبیل پذیرش دانشجوی تکمیلی را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر دانشکده دندانپزشکی یک مرکز آموزشی به حساب می‌آید، باید با در نظر گرفتن سرانه بودجه به ازای هر دانشجو بودجه متناسب پرداخت شود، ادامه داد: اما اینکه دانشکده دندانپزشکی به عنوان یک مرکز درمانی خودکفا شناخته می‌شود که باید بودجه خود را از طریق درمان کسب کند لازم است به عنوان یک مرکز درمانی نیز تعریف شود، در حالی که این دانشکده یک مرکز آموزشی است.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اینکه بیمه‌ها دانشکده دندانپزشکی را به عنوان مرکز درمانی به رسمیت می‌شناسند و با آن قرارداد دارند، اظهار کرد: اما مجموعه دانشگاه آن را به شکل یک مرکز درمانی به رسمیت نمی‌شناسد که این باعث می‌شود بخش درمانی حوزه اداری مستقل نداشته باشد.

وی افزود: اعتقاد من این است که اگر به دو امر کارشناسی دانشکده دندانپزشکی و تعیین سرانه مورد نیاز برای هر دانشگاه پرداخته شود در آینده شاهد عملکرد بهتری در دانشگاه خواهیم بود.

بیات همچنین با اشاره به اینکه دندانپزشکانی که در حال حاضر از دانشکده دندانپزشکی فارغ التحصیل می‌شوند به شدت رویکردهای درمان محور دارند، تصریح کرد: تعداد زیاد متخصص در هر زمینه مشکلات آن زمینه را کاهش نمی‌دهد.

به اعتقاد بنده دندانپزشکی که در دانشکده دندانپزشکی تهران تربیت می‌شود باید به دنبال این امر باشد که پوسیدگی و مشکل در دندان بیمار نباشد، در حالی که امروز چنین نیست و باید بر پیشگیری تاکید شود.

وی با تاکید بر رسالت ملی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشگیری از بیماری است، گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه نیز باید این ماموریت را به رسمیت بشناسد و در حوزه درمان و علاوه بر آن لازم است دانشکده در حوزه درمان از روشهای نوین از تکنولوژی درمان استفاده کند.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین در ادامه با برشمردن برنامه‌های خود در دوره ریاست دانشکده دندانپزشکی، خاطر نشان کرد: ارتقای اخلاق حرفه‌ای،‌ تبیین نظام بودجه و تعیین سرانه مورد نیاز، دست یافتن به جایگاه علمی در خاورمیانه و دست یافتن به مدارج بین‌المللی از برنامه‌های این دوره مدیریت است.

وی همچنین ایفای نقش در ارتقای سلامت، بها بخشیدن به نیروهای انسانی و ایجاد نشاط در هیات علمی، ایفای نقش در جهت نیازهای وزارت بهداشت، تاسیس رشته‌های فوق تخصصی و فلوشیپ، اصلاح درآمدزایی‌های نامناسب در دانشگاه، بها بخشیدن به فعالیت‌های آموزشی و اصلاح چارت‌های سازمانی متناسب با نیازهای روز را از دیگر اهداف خود در دوره ریاست دانشکده دندانپزشکی دانست.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر این دانشکده تنها به عنوان یک مرکز آموزشی شناسایی می‌شود، گفت: در صورتی که دانشکده دندانپزشکی به عنوان یک مرکز درمانی به حساب بیاید، تسهیلات و امکانات درمانی بیشتری را دریافت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه به رسمیت شناخته شدن دانشکده دندانپزشکی همچون سایر بیمارستان‌های آموزشی به عنوان یک مرکز درمانی می‌تواند به ارتقای سطح کیفی این دانشکده کمک کند، تصریح کرد: در عین حال فعالیت‌های آموزشی که در این دانشکده صورت می‌گیرد نیز با کنترل دقیق انجام شده و به رسمیت شناختن دانشکده دندانپزشکی به بحث آموزش لطمه نمی‌زند و در عین حال همچون بیمارستان‌های آموزشی باعث افزایش بودجه این دانشکده می‌شود.

بیات همچنین در رابطه با ظرفیت این دانشگاه جهت پذیرش دانشجو، خاطر نشان کرد: بدون داشتن ظرفیت مناسب، پذیرش تعداد زیاد دانشجو می‌تواند استانداردهای آموزشی را پایین بیاورد، این امری بدیهی است که در چند سال گذشته نیز شاهد کاهش کیفی آموزش در دانشکده دندانپزشکی بوده‌ایم.

تگ ها جداسازی دانشکده دندانپزشکی جداسازی دانشکده دندانپزشکی از دانشگاههای علوم پزشکی پیامد های جداسازی دانشکده دندانپزشکی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی