پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          25 آبان 1392 - 16 November 2013


 ضرورت تعامل در آموزش‌های بین رشته‌ای در رشته های پزشکی

دبیر بورد رشته تخصصی پزشکی قانونی با اشاره به اینکه پزشکی قانونی از جمله رشته‌هایی است که یک ارتباط قوی با سایر رشته‌های پزشکی و حقوقی دارد، گفت: برنامه‌های آموزشی در این زمینه به گونه‌ای تدوین شده است که با نیازهای جامعه مطابقت داشته باشد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از :
دکتر شیخ آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در دوره پزشکی عمومی آموزش‌های پزشکی قانونی به سه بخش پزشکی قانونی، حقوق پزشکی و اخلاق پزشکی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر دانشجویان در دوره پزشکی عمومی نیازمند کسب برخی مهارت‌ها هستند که این آموزش در دو واحد نظری و یک واحد عملی به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مباحث علوم تشریح،‌ پاتولوژی قانونی،‌ قوانین جاری در حیطه پزشکی، چگونگی پرداخت خسارت به صدمه دیدگان و مباحث مربوط به سم‌شناسی قانونی در قالب درس پزشکی قانونی تدریس می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: در دانشگاه تهران علاوه بر آموزش به دانشجویان پزشکی عمومی، دستیاران پزشکی قانونی نیز آموزش داده می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه پزشک عمومی قرار نیست به عنوان فردی باشد که بتواند یک بیمار مسموم را به طور کامل درمان کند، تصریح کرد: پزشک عمومی در حدی آموزش می‌بیند که بتواند خدمات در بیمارستان ارائه کند و بحث درمان افراد مسموم یک بحث تخصصی و خارج از آموزش‌هایی است که پزشکان در دوره عمومی کسب می‌کنند.

وی افزود: اقدامات اولیه تشخیص و درمان بر عهده پزشک عمومی است که بر این اساس به اعتقاد بنده آموزش‌هایی که به دانشجویان داده می‌شود، برای اقدامات مورد نظر کافی است و اگر پزشکی مایل باشد در این زمینه اطلاعات بیشتری را کسب کند، باید به شکل تخصصی وارد این رشته شود.

شیخ آزادی همچنین با بیان اینکه برنامه‌های درسی رشته‌های مختلف پزشکی در هر پنج سال لازم است یک بار بازبینی شود، اظهار کرد: بهتر است در بازنگری برنامه درسی پزشکی قانونی توجه بیشتری به درس مسمومیت‌ها شود تا توانایی دانشجویان در این زمینه افزایش یابد.

دبیر بورد رشته تخصصی پزشکی قانونی با اشاره به اینکه تدوین برنامه آموزشی پزشکی قانونی بر اساس نیازهای کشور انجام شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه درسی در رشته تخصصی پزشکی قانونی به گونه‌ای است که با نیازهای کشور و همچنین قوانین ایران مطابقت دارد.

وی افزود: برخی مباحث قانونی در ایران خاص کشور ماست و حتی در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی نیز تفاوت عمده‌ای وجود دارد، به همین منظور متخصصین رشته پزشکی قانونی به گونه‌ای آموزش فرا می‌گیرند که با توجه به نیازها و قوانین جاری بتوانند، خدمات مورد نیاز ارائه دهند.

شیخ آزادی با تاکید بر اینکه رشته تخصصی پزشکی قانونی در برنامه آموزشی دارای سه زیر مجموعه است، اظهار کرد: یکی از این زیرمجموعه‌ها بخش پزشکی قانونی بالینی است که خود دارای زیر مجموعه‌ها و محورهایی از جمله نزاع، تصادفات، تشخیص هویت، تعیین سن و مباحث روانپزشکی قانونی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از شاخه‌های پزشکی قانونی به پاتولوژی آسیب‌شناسی قانونی اختصاص دارد، گفت: این بخش به مرگ و میرهای ناگهانی و یا مرگ‌های ناشی از حوادث و جنایت و خودکشی می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش در بخش‌های پزشکی قانونی بالینی و پاتولوژی قانونی در هر سه دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ شهید بهشتی و ایران با کمک سازمان پزشکی قانونی انجام می‌شود،‌ تصریح کرد: بخشی از امکانات مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت آموزش این مباحث در سازمان پزشکی قانونی موجود است که خوشبختانه تعامل مناسبی بین این سه دانشگاه و سازمان پزشکی قانونی وجود دارد و از این ظرفیت سالن تشریح و معاینات پزشکی قانونی جهت تربیت متخصصان به خوبی استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اینکه سومین محور در آموزش پزشکی قانونی به تشخیص و درمان مسمومیت‌ها اختصاص دارد، تصریح کرد: تشخیص و درمان مسمومیت‌ها یکی از شاخه‌های مهم در پزشکی قانونی به حساب می‌آید که در دوره تخصصی بخش عمده‌ای از آموزش‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در هر یک از سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران یک بیمارستان به بحث ‌آموزش مسمومیت‌ها اختصاص داده شده است.

شیخ آزادی با بیان اینکه نمی‌توان رشته پزشکی قانونی را یک رشته بین رشته‌ای دانست، گفت: پزشکی قانونی در واقع یک رشته مستقل است که با این حال ارتباط بین رشته‌ای خوبی با رشته‌های حقوق و روان‌شناسی برقرار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پزشک قانونی باید با سایر پزشکان در رشته‌های مختلف ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: یکی از حیطه‌های کاری پزشکان قانونی ارائه مشاوره و نظارت کارشناسی در دانشگاه‌هاست.

دبیر بورد رشته تخصصی پزشکی قانونی به تعامل بین دانشکده‌ها در ارائه آموزش‌های بین رشته‌ای، رشته پزشکی قانونی اشاره کرد و افزود: برخی واحدهای درسی در رشته پزشکی قانونی با کمک استادانی از رشته‌های دیگر آموزش داده می‌شود، همچنین در اجرا نیز بین رشته پزشکی قانونی و سایر رشته‌ها ارتباط وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه درباره شرایط شغلی فارغ التحصیلان رشته پزشکی قانونی، تصریح کرد: در حال حاضر اختلاف درآمد بالایی بین رشته‌های تخصصی در زمینه پزشکی وجود دارد، در حالی که این اختلاف در اکثر کشورها از نظر کار، جایگاه اجتماعی و درآمد چندان نیست.

شیخ آزادی با اشاره به اینکه در مجموع دانشجویان در هر رشته با آگاهی به تمام جنبه‌های موقعیت مالی و شغلی وارد آن رشته می‌شوند، گفت: در هر حال باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود که این فاصله طبقاتی بین رشته‌ها و تخصص‌های مختلف کاهش یابد.

تگ ها تعامل بین رشته ای تعامل بین رشته های دانشگاهی تعامل بین رشته های پزشکی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی