پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          07 آذر 1392 - 28 November 2013


جدول هزینه های تربیت دانشجوی پزشکی در 5 مقطع و تنها بودجه نیمی از دانشجویان را داریم

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بودجه حوزه آموزش پزشکی گفت: در حالی که تعداد دانشجویان در سه سال اخیر رشد داشته است اما بودجه به شدت نزولی بوده به طوری که بودجه حوزه معاونت آموزشی منفی 39 درصد است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از :دکتر انوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بودجه سال 92 معاونت آموزشی وزارت بهداشت به قدری وضعیت نامناسبی دارد که اکنون با منفی 39 درصد مواجه هستیم. در حالی که فعالیت هایی انجام شده است که تعطیل بردار نبوده و امکان متوقف کردن آن نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه سال 92 معاونت آموزشی وزارت بهداشت نسبت به بودجه سال 91 در مجموع کل فعالیت ها 39 درصد منفی است. در بخش کمک هزینه تخت های آموزشی 38 درصد منفی، قطب های علمی 24 درصد منفی، انجمن های علمی 20 درصد منفی و فعالیت های آموزشی و کمک آموزشی 41 درصد منفی است.

محسنی بندپی اظهار داشت: علت منفی شدن بودجه این است که در زمان تنظیم بودجه، آن را به صورت واقعی ندیده اند به طوریکه در بخش سنجش و پذیرش که یکی از ردیف های ما است و نمی توان آن را تعطیل کرد به این تنها 1.7 میلیارد تومان تخصیص داده شده است و حال که 8 ماه گذشته است دیگر پولی وجود ندارد که برای این بخش هزینه شود در حالی که این حوزه بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: در بخش اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان ایرانی و خارجی نیز اعتباری بالغ بر  4.9 میلیارد تومان دیده شده که این میزان اکنون به اتمام رسیده است.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: بودجه آموزشی نسبت به سنوات قبل هر سال کمتر شده است ضمن اینکه افزایش دانشجویان لحاظ نشده است. در حالیکه در دفترچه کنکور تعداد مشخصی دانشجوی علوم پزشکی ذکر می شود اما پس از آن به صورت عملی تعداد بیشتری دانشجو به دانشگاهها داده می شود و این افزایش در هیچ بخشی دیده نمی شود.

وی با اشاره به میزان هزینه برای تحصیل هر یک از دانشجویان علوم پزشکی در مقاطع مختلف گفت: تحصیل یک دانشجوی دکتری تخصصی (Ph.D) سالانه حدود 22 میلیون تومان هزینه دارد که در بودجه تنها 11 میلیون تومان برای آن دیده شده است. همچنین تحصیل یک دانشجوی دستیاری تخصصی بالینی سالانه حدود 23 میلیون تومان هزینه دارد که برای آن 12 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

محسنی بندپی اضافه کرد: تحصیل یک دانشجوی دکتری حرفه ای سالانه حدود 15 میلیون تومان هزینه دارد که در بودجه برای آن 9 میلیون تومان دیده شده است و برای تحصیل یک دانشجوی فوق تخصصی بالینی پزشکی سالانه حدود 25 میلیون تومان هزینه دارد که در بودجه تنها 12 میلیون تومان تخصیص داده شده است. ضمن اینکه تحصیل یک دانشجوی کارشناسی ارشد در گروه علوم پزشکی سالانه حدود 14 میلیون تومان هزینه دارد که برای آن 6 میلیون تومان تخصیص داده شده است.

مقطع تحصیلیمتوسط زمان تحصیلمیزان هزینه سالانهمیزان بودجه دیده شده در سال
92
دکتری تخصصی (Ph.D)پنج سال22 میلیون تومان11 میلیون تومان
دستیاری فوق تخصصی بالینیچهار یا پنج سال25 میلیون تومان12 میلیون تومان
دستیاری تخصصی بالینیچهار یا پنج سال23 میلیون تومان12 میلیون تومان
دکتری حرفه ای پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی7 سال15 میلیون تومان9 میلیون تومان
کارشناسی ارشد علوم پزشکیدو سال14 میلیون تومان6 میلیون تومان

 وی اضافه کرد: از سوی دیگر تعداد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در سالهای 90 تا 92 رشد داشته است به این ترتیب که در سال 90 تعداد دانشجویان بیش از  140 هزار نفر، در سال 91 تعداد دانشجویان بیش از 155 هزار و در سال 92 تعداد دانشجویان بیش از 173 هزار نفر بوده است

این مقام مسئول وزارت بهداشت اضافه کرد: با این وجود تورم بیشتر شده، هزینه تجهیزات آزمایشگاهی و رفاهی نیز بیشتر شده اما سرانه دانشجویی کمتر شده است.

وی از ارائه دو پیشنهاد به حوزه معاونت نظارت راهبردی برای تامین بودجه بخش آموزش پزشکی خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم که برای بخش سنجش و پذیرش که حدود 27 آزمون برگزار می شود درآمد ناشی از آزمون ها به سرجمع اعتبارات اضافه شود. در حال حاضر درآمد آزمون های وزارت بهداشت به خزانه می رود در حالیکه در وزارت علوم این درآمد به سرجمع اعتبارات آنها اضافه می شود.

محسنی بندپی اضافه کرد: پیشنهاد کرده ایم که افزایش دانشجو در بودجه سالانه دیده شود و همانطور که قانونگذار خودش میان تخت های درمانی عادی با تخت های بیمارستانی آموزشی تفاوت قایل شده است، سرانه تحصیل دانشجویان علوم پزشکی نیز تغییر کند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش سالیانه بودجه معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در سال 87 بودجه این بخش 32 میلیارد، در سال 88 این بودجه 33 میلیارد، در سال 89 این بودجه 23 میلیارد،در سال 90 این بودجه 34 میلیارد،در سال 91 این بودجه 37 میلیارد،در سال 92 این بودجه 21 میلیارد تومان بود که نشان می دهد با وجود ماموریت های متعدد برای اجرای برنامه پنجم توسعه این بودجه بسیار کاهش داشته است. این در حالی است که در حوزه دانشجویی نیز بودجه این بخش 40 درصد نسبت به سال 91 کاهش داشته است.

تگ ها جدول هزینه های دانشجوی پزشکی هزینه های دانشجوی پزشکی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی