پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          20 آذر 1392 - 11 December 2013


معاون پژوهش وفناوری وزیرعلوم :توقف برخی طرح‌های کلان ملی به دلیل عدم تخصیص بودجه

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به دلیل عدم تخصیص اعتبارات، چند طرح کلان ملی مصوب شورای عالی عتف در فاز مطالعاتی متوقف شد.



به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر وحید احمدی، روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری که از 23 آذر ماه با شعار «پژوهش و فناوری، کلید توسعه پایدار» برگزار می‌شود، ضمن اعلام برنامه‌های این هفته، بیان رویکردها و اولویت‌های پژوهشی و فناوری این معاونت، وضعیت بودجه پژوهشی وزارت علوم در سال آینده را نیز تشریح کرد.

وی در خصوص وضعیت بودجه پژوهشی سال آینده گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته به دلیل مشکلات موجود، بسیاری از ارقام بودجه پژوهشی سال آینده، تغییر نیافته و همچنین «اختصاص یک تا سه درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی به بخش پژوهش» در بودجه 93 لحاظ نشده است اما پیگیر هستیم که این موضوع به بودجه 93 برگردد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین با اشاره به جلسه برگزار شده میان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و برخی نمایندگان مجلس تصریح کرد: در این جلسه طبق توافق صورت گرفته قرار شد نیم درصد از 14.5 درصد اعتبارات ارزی وزارت نفت برای کمک به فعالیت‌های پژوهشی و کلان در بودجه سال 93 تخصیص یابد تا این رقم 500 میلیون دلاری صرف مباحثی همچون طرح‌های کلان و کمک به تجهیزات شود که متاسفانه این موضوع نیز در بودجه سال 93 لحاظ نشده است.

احمدی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته بودجه سال جاری نیز گفت: چهار رقم عمده پژوهشی در بودجه 92 پیش‌بینی شده بود که یکی از این موارد اختصاص 126 میلیون دلار ذیل بند «ه» از تحقق یک تا سه درصدی برنامه پنجم توسعه بود که متاسفانه این رقم تحقق نیافت.

وی افزود: همچنین 100 میلیون دلار در ردیف متفرقه برای طرح‌های کلان مصوب شورای عتف از محل فروش نفت نیز در بودجه 92 در نظر گرفته شده بود که تخصیص این موضوع نیز تاکنون صفر بوده است.

احمدی اضافه کرد: همچنین در بودجه سال 92 ردیف مستقل 42 میلیارد تومانی برای طرح‌های کلان ملی دیده شده است که این موضوع نیز محقق نشد و در این زمینه در حال توافق با معاونت برنامه‌ریزی هستیم.

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم سالانه 100 تا 500 میلیارد تومان به طرح‌های کلان باید کمک شود و این در حالی است که در سال 91 بودجه 46 میلیارد تومانی و در سال 92 نیز همین بودجه در نظر گرفته شده بود که تمامی بودجه های ذکر شده تخصیص نیافت و در بودجه سال 93 نیز برای طرح‌های کلان 46 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

احمدی درباره وضعیت بودجه پژوهشی سال جاری گفت: همچنین 46 میلیارد تومان برای فعالیت‌های اجتناب ناپذیر معاونت همچون برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها لحاظ شده بود که در 9 ماهه امسال تنها 62 درصد تخصیص یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه سخنانش در خصوص اولویت‌های معاونت گفت: از جمله برنامه‌های ما عملیاتی کردن قوانین بالادستی و همچنین ایجاد یک انسجام بین برنامه‌های موجود است.

احمدی با اشاره به 46 طرح کلان ملی مصوب شورای عالی عتف، اولویت اصلی را اجرای این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: همچنین بر اساس ضرورت طرح‌های جدید نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و در واقع هدفگذاری درست و جهت‌گیری مناسب طرح‌های کلان در سال‌های آتی مبنای کار خواهد بود.

وی با بیان اینکه اولویت‌ها و سیاست‌های پژوهشی باید مبنای پژوهش دانشگاه‌ها قرار گیرد گفت: در این زمینه اصلاح آیین‌نامه پژوهشی یکی از برنامه‌های این معاونت است.

تدوین طرح ارتباط دانشگاه با صنعت به مجلس

احمدی همچنین از برنامه تدوین طرح ارتباط دانشگاه با صنعت و ارائه آن به مجلس جهت تسریع در صورت ضرورت تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی کمیسیون‌های شورای عالی عتف، ارتباط با صنعت است که در این زمینه بحث تدوین ارتباط دانشگاه با صنعت در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و در صورتی که نیاز به قانون باشد این طرح به مجلس ارائه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به معافیت‌های مالیاتی پژوهشگاه‌ها گفت: این موارد هنوز اجرایی نشده است که یکی از اولویت‌های ما رفع این مشکلات است.

احمدی همچنین از برنامه ایجاد شبکه نرم‌افزاری هماهنگ برای به کارگیری مجموعه بدنه پژوهشگران دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها جهت جلوگیری از تمرکزگرایی خبر داد.

وی بازنگری وضعیت کیفیت و توسعه قطب‌های علمی را از دیگر برنامه‌های موجود عنوان کرد.

تگ ها تخصیص بودجه تخصیص بودجه آزمایشگاهی هزینه های طرح های ملی وزارت علومی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی