پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          14 امرداد 1393 - 05 August 2014


واکنش وزارت بهداشت به کاهش ظرفیت پزشکی


معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره تغییر ظرفیت رشته پزشکی گفت: ظرفیت رشته پزشکی کاهش نداشته است چرا که پس از اضافه شدن 10 تا 15 درصد رتبه های مشترک و همچنین ظرفیت های پردیس خودگردان و قرارداد جذب دانشجوی بومی برای پزشکی در مناطق محروم عملاً کاهشی رخ نداده است.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی افزود: 3 هزار و 200 نفر ظرفیت اصلی رشته پزشکی است و پس از اضافه شدن 10 تا 15 درصد رتبه های مشترک به میزان 400 نفر ، این عدد به 3 هزار و 600 نفر افزایش می یابد. از سوی دیگر ظرفیت پردیس های خودگردان هم کاهش نداشته است و همانند سال گذشته است.

وی افزود: ضمن اینکه قراردادی مبنی بر جذب دانشجوی بومی برای پزشکی در مناطق محروم در قالب برنامه پنجم توسعه منعقد شده است که اصلاحیه آن در دفترچه کنکور سراسری درج نشده است اما بسیاری از افراد واجد شرایط می توانند در مناطق بومی خود با تعهد خدمت تحصیل کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به این ترتیب عملاً کاهشی در ظرفیت رخ نداده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر به خاطر کمبود جدی اعتبارات در دانشگاه ها ما نمی توانیم کیفیت آموزش را فدا کمیت و تعداد بکنیم. همین الان به دلیل اینکه اعتبارات هم تنها کفاف آموزش تنها یک سوم دانشجویان موجود را می دهد، دانشجویان به ما اعتراض می کنند که به دلیل کلاس های شلوغ امکان آموزش مناسب ندارند. در نهایت هم آموزش نامناسب به خروجی ضعیف می انجامد.

ضیایی خاطرنشان کرد: کشور باید اعتبارات لازم را برای تربیت پزشکی ببیند. یک دانشجوی پزشکی علاوه بر کلاس درس به استاد، بیمارستان، آزمایشگاه و بیمار هم احتیاج دارد و نمی توانیم از اعتبارات بیمارستانی برای آموزش هزینه کنیم و درمان بیماران را در این میان فدا کنیم.

وی افزود: ظرفیت رشته پزشکی تابع شرایط دانشگاهها برای آموزش است و ما نمی توانیم در حالی که دانشگاه ها اعتباری ندارند به آنها دانشجو تحمیل کنیم و کلاس های 100 نفره تشکیل دهیم چرا که آموزش پزشکی با آموزش رشته های علوم انسانی یا فنی مهندسی تفاوت دارد و با جان انسان ها مرتبط است.

ضیایی اظهار داشت: از سوی دیگر همه ساله به دلیل اینکه رتبه های بسیاری از داوطلبان یکسان است همواره ظرفیتی بیشتر از ظرفیتی که وزارت بهداشت اعلام می کند به دانشگاه ها داده می شود که همین امر مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد. نمی توان آموزش را رها کرد و به دلیل اینکه تعداد بیشتری علاقمند هستند در این رشته شرکت کنند کیفیت را فدای کمیت کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این نکته که ظرفیت های دفترچه کنکور همیشه کمتر از ظرفیت نهایی پذیرش است، گفت: این اعداد، خام هستند و میزان پذیرش واقعی بیشتر از این تعداد است.



پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی