دکتر سید حسن هاشمی در نشست با دانشجویان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به منظور اصلاح فرهنگ در میان دانشجویان می توان اداره خوابگاههای دانشجویی را بر عهده دانشجو گذاشت.
وزیر بهداشت هدف از راه اندازی دانشگاه های خود گردان در نظام آموزشی را جلوگیری از مهاجرت افراد به منظور ادامه تحصیل در خارج از کشور بیان کرد.
وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر پذیرش دانشجو در دانشگاه های خودگردان تنها از طریق کنکور صورت می گیرد، افزود: ممکن است در گذشته و در برخی موارد پذیرش در این دانشگاه ها با رانت هایی همراه بود اما خوشبختانه این موضوع در حال حاضر در پذیرش این دانشجویان وجود ندارد و تاکید وزارت بهداشت بر توانایی های علمی دانشجو است.
وی با اشاره به گزارش امسال سازمان سنجش از رتبه های داوطلبان، گفت: پایین ترین رتبه قبول شده در دانشگاه خودگردان 2 هزار و 400 بوده است و رتبه های بالاتر از آن نتوانستند در این دانشگاه ها قبول شوند. بنابر این سطح علمی دانشجویان خودگردان با روزانه تفاوت چندانی ندارد.
وزیر بهداشت همچنین، بر متناسب سازی و یکسان سازی آموزش برای دانشجویان مختلف تاکید کرد و گفت: لازم است اساتید دانشگاه اقناع شوند و تفاوتی در تدریس خود برای این دو گروه دانشجو قائل نشوند.
دکتر هاشمی با تاکید بر عدم گسترش بی رویه دانشکده های پزشکی، افزود: گسترش بی رویه دانشکده های پزشکی باعث شد تا در تربیت و آموزش گروه پزشکی با مشکلاتی روبرو شویم.
وی افزود: همچنین عدم توجه و سرمایه گذاری در بخش درمان باعث شد تا بیمارستان های آموزشی به سمت بیمارستان های درمانی بروند که خود این مسئله باعث بروز مشکلاتی در آموزش گروه های مختلف پزشکی است.
وزیر بهداشت با اشاره به وجود 12 بیمارستان آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و 17 بیمارستان آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با توجه به کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی در شهر تهران، بیمارستان هایی که باید در حوزه آموزش فعال باشند برای درمان بیماران استفاده می شوند.
دکتر هاشمی در ادامه، یکی از معضلات حوزه آموزش در دانشگاه ها را دخالت برخی از مجموعه های غیر مرتبط دانست و گفت: متاسفانه اداره دانشگاه ها صرفا با دانشگاهیان نبوده و دخالت در امر آموزش موجب بروز مشکلات در این حوزه می شود.
وزیر بهداشت همچنین، یکی از مهمترین تصمیمات در حوزه آموزش را تصویب سند آمایش سرزمینی بیان کرد و گفت: این سند باعث می شود تا دانشگاه های علوم پزشکی براساس نیازهای خود و منطقه دانشجو بپذیرند.
وی افزود: همان گونه که از ابتدای مسئولیت خود تا به حال بر تقویت کیفیت آموزش و نه گسترش بی رویه مراکز آموزشی تاکید داشته و دارم، براساس این سند نیز اجازه نخواهیم داد حتی یک دانشکده پزشکی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها در کشور ایجاد شود.
به گفته دکتر هاشمی، وجود دانشکده های پزشکی در مناطقی که حتی بیمارستان ندارند به خاطر فشارهای سیاسی در سالیان گذشته بوده است.
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، به عدم سطحی نگری به مسائل جوانان تاکید کرد و گفت: به منظور اصلاح مسائل فرهنگی حتی می توان اداره خوابگاه های دانشجویی را به دست خود دانشجویان سپرد تا که خود دانشجویان برای اداره خوابگاه تصمیم بگیرند.
وی ضمن مثبت ارزیابی کردن تشکیل شورای صنفی دانشجویی گفت: لازم است در این نوع امور به دانشجو اعتماد شود و کارها را به عهده دانشجو بسپاریم. چرا که دانشجویان تاثیرگذار زیادی هستند که می توانند دانشجویان دیگر را در هر زمینه ای متقاعد کنند.
وزیر بهداشت همچنین، با بیان این که در حال حاضر دیگر علم به مفروضات متکی نیست، گفت: ضروری است تا دانشجویان ضمن آموختن مهارت و حرفه، همواره اخلاق حرفه ای را مدنظر داشته باشند.
بنابر این گزارش، دکتر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ابتدای نشست ضمن تقدیر از توجه ویژه وزیر بهداشت به دانشجویان، رهنمودها و تاکیدات ایشان؛ پیگیری و مشارکت دانشجویان را موجب شتاب و اثربخشی بیشتر اقدامات مسؤولان ذیربط توصیف کرد و از تدابیر و تلاش های دست اندرکاران در سه ماه گذشته تقدیر کرد .
دکتر پیوندی با اشاره به اعتراض دانشجویان پزشکی نسبت به روند ادغام پردیس خودگردان در دیدار با وزیر بهداشت در پنجم اردیبهشت ماه سال جاری، از تشکیل کمیته ویژه آموزشی با مسؤولیت معاون آموزشی دانشگاه و کمیته ویژه صنفی با مسؤولیت معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه برای بررسی مشکلات و راهکارهای رفع نگرانی ها دانشجویان تحت نظر هیات رییسه دانشگاه خبر داد و موفقیت در ریشه یابی مشکلات، یافتن راه حل ها و سرعت در اجرا را نتیجه کار گروهی، منسجم و فشرده کمیته های یاد شده و مشارکت ارزنده دانشجویان دانست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سابقه چند ساله راه اندازی دانشگاه خودگردان و پذیرش دانشجویان شهریهپرداز در این قالب، مشکلات مزمن و متعدد ناشی از این اقدام را یادآور شد و سیاست های وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید مبنی بر ادغام پردیس های خودگردان و روزانه، یکسان سازی آزمون ها، کاهش ظرفیت دانشجویان شهریه پرداز و اعمال حد نصاب رتبه کنکور برای داوطلبان شهریه پرداز را در راستای کاهش مشکلات و شبهات به ویژه در خصوص رعایت عدالت، تضمین کیفیت آموزش دانشجویان شهریه پرداز و حصول اطمینان از دانش و مهارت ایشان به عنوان صاحبان آینده حرفه های پزشکی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این خصوص برشمرد.
دکتر پیوندی با اشاره به محدودیت امکانات دانشکده پزشکی و نگرانی دانشجویان روزانه از تاثیر ادغام در کیفیت آموزش ایشان، رویکرد دانشگاه را رعایت اولویت دانشجویان روزانه در عین التزام دانشگاه به رعایت استاندارد کیفی و کمی آموزش برای همه دانشجویان پزشکی اعم از دانشجویان شهریهپرداز اعلام کرد و بر اهتمام مسؤولان دانشکده پزشکی به بسیج تمام امکانات برای رفع کاستیها تاکید کرد.
وی در خصوص شائبه های موجود در خصوص نحوه مصرف شهریه پرداختی دانشجویان خودگردان تصریح کرد: این بودجه صرفا جهت تامین هزینه های متنوع آموزشی همان دانشجویان استفاده میشود.
دکتر پیوندی رفع دغدغه های فرهنگی مطرح شده از سوی دانشجویان روزانه را نیازمند تعامل و همکاری متقابل دو گروه دانست و از تشکیل کمیته تدوین پوشش حرفه ای در دانشگاه خبر داد.
دکتر پیوندی ابراز امیدواری کرد: در نتیجه سیاست های وزارت بهداشت و برنامه ریزی های صورت گرفته دانشگاه در مسیر بین المللی شدن حقیقی گام های مؤثری بردارد.
دکتر پیوندی با اشاره به پیشینه طرح ریفرم که بر اساس راهبردهای پذیرفته شده جهانی برای اصلاحات محتوای آموزش پزشکی عمومی متناسب با نیاز های آموزشی از 10 سال قبل توسط دانشگاه پیشنهاد و با تصویب وزارت بهداشت در این دانشگاه به مرحله اجرا درآمده است از تشکیل کمیته راهبردی اصلاحات برای ارزیابی نحوه اجرا و میزان تحقق اهداف طرح و رفع مشکلات اجرایی خبر داد.
دکتر پیوندی همچنین، ضمن تقدیر از حمایتها و مساعدتهای وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد: با تلاش مدیران و کارکنان دانشگاه و زمینهسازی برای ارتباط نظاممند مدیران و سیاستگذاران با دانشجویان و مشارکت فعال ایشان در برنامه ریزی ها، در آینده نزدیک با ارتقای کیفی و کمی خدمات آموزشی و رفاهی، رضایتمندی دانشجویان افزایش یابد.