پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          02 شهریور 1395 - 23 August 2016


تامین بخشی از تجهیزات پزشکی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی



دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه 60 درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر شرکت‌هایی در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی ورود پیدا کرده‌اند که اکثر آن‌ها هنوز به مرحله تست و اخذ استانداردها وارد نشده‌اند.

رضا کمپانی روز دوشنبه، اول شهریور ماه در فستیوال نوآوری‌های تجهیزات پزشکی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به سابقه تاسیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی افزود: این اتحادیه از شش سال پیش تاسیس شد و در این مدت 25 شرکت بزرگ تولیدکننده تجهیزات پزشکی عضو آن هستند که 80 درصد صادرات تجهیزات پزشکی از طریق این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات ایرانی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد، ادامه داد: انتقال دانش فناوری و راه‌اندازی خطوط تولید در کشورهای مختلف با سرمایه‌گذاری نمایندگان محلی از جمله روش‌های صادرات محصولات در حوزه تجهیزات پزشکی است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، چک، آلمان، سوئد، مالزی، بلاروس و عراق را از جمله کشورهایی دانست که در آن خطوط تولید راه‌اندازی شده است و ادامه داد: صنعت تجهیزات پزشکی در کشور صنعتی جوان است و عمر آن به 20 سال می‌رسد. در گذشته تجهیزاتی مانند اتوکلاو و کوتر تولید می‌شد و از 15 سال قبل محققان کشور تلاش کردند تا گام‌هایی برای تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی بردارند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 30 تا 40 درصد تجهیزات پزشکی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، اظهار کرد: ارزش این میزان تجهیزات تولید شده 400 میلیون دلار است و در مقابل 60 تا 65 درصد تجهیزات پزشکی وارداتی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، 879 میلیون دلار واردات تجهیزات پزشکی داشتیم، اضافه کرد: این میزان نسبت به سال 93 که 1.2 میلیارد دلار بوده است، کاهش چشمگیری نشان می‌دهد؛ ولی در عین حال ایران وابستگی زیادی به واردات این تجهیزات دارد.

کمپانی، راهکار کاهش وابستگی را مدیریت تحقیقات و توسعه در پروژه‌ها دانست و یادآور شد: فستیوال برگزار شده در این زمینه نقش بسیار موثری در توسعه فناوری دارد؛ ولی ما در ابتدای راه هستیم و باید اقدامات زیادی صورت گیرد تا این فستیوال به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با تاکید بر اینکه اختراعات برای کشور به تنهایی نمی‌تواند درآمدزایی کند، اضافه کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برای تولید تجهیزات پیشرفته رشته‌ای با عنوان مدیریت تحقیق و توسعه ارائه می‌شود که این موضوع در کشور ما مطرح نشده است و این امر یکی از دلایل عدم توفیق ما در تجاری‌سازی تجهیزات پزشکی است.

کمپانی، استانداردسازی را از دیگر راهکارهای موفقیت مخترعان در تولید تجهیزات پزشکی دانست و ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از تجهیزات ساخته شده در داخل فاقد استاندارد است. علاوه بر آن نیاز است تا مخترعان رقبای خود را شناسایی کنند و بر اساس آن لیست مشخصات دستگاه فنی خود را ارائه دهند تا بتوانند بر اساس این لیست و مقایسه آن با سایر دستگاه‌ها اقدام به بازاریابی و تجاری‌سازی کالاهای خود کنند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه هیچ‌کدام از دستگاه‌های پزشکی ساخته شده به مرحله پیش‌تولید نرسیده است، خاطرنشان کرد: عملکرد معاونت علمی ریاست‌جمهوری نشان داده که در سال‌های اخیر حمایت‌های گسترده‌ای در زمینه انجام تست‌ها و ارائه استانداردها صورت گرفته است ولی ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

کمپانی یکی دیگر از چالش‌های موجود در کشور را نبود آزمایشگاه‌های مرجع مناسب برای تجهیزات پزشکی و دارو دانست و گفت: در حال حاضر در کنار برگزاری فستیوال‌های نوآوری، فرابورس نیز در این زمینه وارد شده است و ما شاهد بودیم شرکت‌هایی که دارای طرح‌های مهم بودند، مورد اقبال شرکت فرابورس قرار گرفته‌اند.


تگ ها تجهیزات پزشکی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی دبیر اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی