پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          26 دی 1395 - 15 January 2017


راه ایجاد دانشگاه خصوصی در علوم پزشکی باز شد/  مدرک دوگانه صادر میشود

راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت به‌منظور ایجاد زمینه لازم برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی تدوین و از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابلاغ شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت به‌منظور ایجاد زمینه لازم برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی و تحقق اهداف متعالی بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین و از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابلاغ شد.

برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، به‌عنوان نقشه راه حوزه آموزش علوم پزشکی کشور با هدف دستیابی به مرجعیت علمی در آموزش عالی سلامت و ارتقای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور تدوین‌ شده است.

ابلاغ راهبردها به دانشگاه های علوم پزشکی کشور

در این راهبردها آمده است، جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های بالقوه ای برای تبدیل شدن به قطب علمی در منطقه و جهان در حیطه های مختلف علوم پزشکی دارد و این مساله یکی از مهمترین تکالیف حوزه آموزش پزشکی کشور است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم است.

با توجه به پیشرفت‌های شگرف کشور در عرصه های دانش پزشکی و سلامت زمینه برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری در این بخش فراهم شده و در دوران پساتحریم نیز امکان توسعه مشارکت سرمایه‌گذاری در این بخش را بیش از پیش فراهم کرده است که توجه به این امر در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان یک محور مهم لحاظ شده است.

به منظور ایجاد زمینه لازم برای مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت و در جهت تحقق اهداف متعالی بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و با استناد به مصوبه ۲۵ مهر ۹۵ دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت تدوین‌ و ابلاغ شد.

در ماده یک این راهبردها بر تاسیس موسسات خصوصی آموزش عالی سلامت با تاکید بر جلب مشارکت دانشگاههای معتبر جهان تاکید شده است.

امکان تاسیس موسسات خصوصی آموزش عالی سلامت

در این ماده آمده است: بخش خصوصی در چارچوب ضوابط ذیل امکان تاسیس موسسات خصوصی آموزش عالی سلامت را خواهد داشت:

دارا بودن منابع لازم برای راه اندازی موسسه آموزش عالی خصوصی که میزان این منابع با توجه به ماهیت فعالیت از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تعیین خواهد شد و در آیین نامه اجرایی تاسیس موسسات آموزش عالی خصوصی آورده شده است.

دارا بودن ظرفیت جلب مشارکت دانشگاه های معتبر جهان که از سوی شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت و با در نظرگرفتن دانشگاه های برتر در نظام های رتبه بندی شانگهای، QS و ESI مورد تایید قرار گرفته اند.

بر اساس تبصره این ماده، شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور پس از ارائه مدارک مثبته توانمندی مالی برای تاسیس موسسه آموزش عالی خصوصی نسبت به صدور موافقت اصولی اقدام خواهد کرد.

بخش خصوصی پس از آماده سازی زیرساخت های لازم بر اساس مفاد اساسنامه های دانشکده های رشته های گروه پزشکی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و معیارهای ارزیابی دبیرخانه های مرتبط در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درخواست صدور مجوز راه اندازی رشته ها طبق ضوابط موجود در مورد سایر دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی را خواهد کرد.

همچنین بر اساس تبصره دیگر این ماده، متقاضیان راه اندازی موسسات خصوصی که به منظور تامین نیازهای اولویت دار کلان مناطق آمایشی، در یکی از مناطق اقدام به تاسیس موسسه کنند، از اولویت صدور مجوز برخوردار خواهند شد.

تبصره دیگر این ماده نیز تاکید کرده است که بر اساس مصوبه دویست و بیست و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاسیس موسسات آموزش عالی خصوصی در استان تهران، نیاز به مصوبه آن شورا دارد.

تعیین میزان مشارکت در ارائه خدمات آموزشی

در ماده دوم، مشارکت بخش خصوصی در ارائه بخشی از خدمات آموزشی تشریح شده است.

بر اساس این ماده، برخی مراکز خصوصی در کشور، ظرفیت های قابل توجهی برای آموزش های علوم پزشکی از قبیل آموزش های بالینی فراهم کرده اند که وزارت بهداشت می تواند از این ظرفیت ها برای بخشی از آموزش نیروهای مورد نیاز خود در چارچوب اصول اعلام شده استفاده کند.

از همین رو، مراکز خصوصی می توانند در قالب یک قرارداد روشن با دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مجری رشته مقاطع تحصیلی مختلف، برخی واحدهای درسی دانشجویان خصوصا در تحصیلات تکمیلی از قبیل دوره های کارآموزی، کارورزی، فلوشیپ، فوق تخصصی و ... را در عرصه خود ارائه دهند.

همچنین مراکز خصوصی که متقاضی چنین مشارکتی هستند ضمن رعایت استانداردهای اعتباربخشی آموزشی و درمانی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، لازم است شرایط لازم را برای برگزاری این آموزش ها بر اساس مفاد آیین نامه تاسیس موسسات آموزشی عالی خصوصی فراهم کنند.

ارزیابی اولیه و نظارت و ارزشیابی روند برگزاری دوره ها بر عهده دبیرخانه های مرتبط در معاونت آموزشی وزارت بهداشت خواهد بود.

صدور مدرک دانش آموختگی به صورت دوگانه از سوی مرکز خصوصی و دانشگاه مربوطه

تبصره این ماده تاکید می کند که مراکز درمانی خصوصی و غیردولتی که امکانات و ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم برای برگزاری مستقل یک یا چند دوره فلوشیپ را دارا هستند، می توانند در قالب یک قرارداد مشخص و با نظارت و تحت پوشش یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مجری آن دوره ها، به صورت برنامه های مشترک دوره فلوشیپ و فوق تخصصی مربوطه را برگزار کنند.

در این شرایط مدرک دانش آموختگی به صورت دوگانه از سوی مرکز خصوصی و دانشگاه مربوطه صادر خواهد شد.

ماده سه این راهبرد بر مشارکت بخش خصوصی در سایر فرآیندهای آموزشی اشاره دارد.

امکان مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای اعتباربخشی

بر اساس این ماده، بسیاری از فرآیندهای آموزشی دیگر مانند فرآیندهای اعتباربخشی، تدوین و بازنگری کوریکولوم ها، بخشی از فرآیندهای مدیریت آموزشی دانشگاه و یا دانشکده، استانداردسازی، خدمات آزمایشگاهی آموزشی و ... قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

در این راستا بخش خصوصی می تواند با راه اندازی شرکت های دانش بنیان و رعایت کلیه ضوابط و شرایط تاسیس و فعالیت این شرکتها، نسبت به مشارکت در ارائه خدمات آموزشی اقدام کند.

فرآیندهای قابل واسپاری در قالب دستور العمل های اجرایی جداگانه  و شفاف متعاقبا تدوین و ابلاغ خواهد شد.

اعلام جداگانه دستورالعمل موضوعات مالی مشارکت بخش خصوصی

در این راهبرد درباره مسائل مالی نیز تاکید شده است؛ تمامی مسائل مالی مرتبط با مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت، اعم از هزینه تمام شده خدمات، شهریه های دانشجویی، سود مشارکت احتمالی، هزینه های سرباری و ... در قالب دستورالعمل های اجرایی جداگانه به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

این راهبردها از سوی دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر ابلاغ شده است و دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت نیز در هامش این نامه تاکید کرده است : «اقدام بسیار مهم و ضروری است. امیدوارم حداکثر استفاده از ظرفیت ارزشمند بخش خصوصی در امر آموزش شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی