پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          30 امرداد 1392 - 21 August 2013


5 مدرسه در تهران در معرض تعطيلي هستند و تهران رکورددار مدارس فرسوده


ماجرای تلخ مدارس استیجاری همچنان ادامه دارد، در تهران ۴۰۰مدرسه استیجاری وجود دارد که در آستانه آغاز‌ماه مهر، حکم تخلیه و پلمب ۴۵مدرسه صادر شده است.

مسئولان طی 4سال اخیر به‌جای حل اساسی مشکل مدارس استیجاری تنها در اندیشه گذر از امسال به سال بعد بوده‌اند، حتی در مواقعی استاندار دخالت کرده است.آموزش و پرورش شهر تهران طی 2سال گذشته تنها به دادن وعده به مالکان مدارس استیجاری بسنده کرده است و هر سال تابستان اعلام کرده که چند مدرسه در آستانه پلمب هستند و از صاحبان زمین‌ها درخواست مهلت کرده است و نتیجه آن چیزی است که اکنون بر سر مدارس آمده است. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران که پیش از این هم درباره مشکل مدارس استیجاری سخن گفته بود دیروز به ایسنا اعلام کرد: هم‌اکنون400مدرسه استیجاری در شهر تهران وجود دارد، 45مدرسه در آستانه پلمب شدن است و تاکنون 10مدرسه پلمب شده است.

سیدعلی یزدیخواه افزود: احکام اجرایی این مدارس یا صادر شده یا در شرف اجراست که در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم با مذاکره تدابیری اتخاذ کنیم که برای مهرماه مشکلی ایجاد نشود.یزدیخواه خاطرنشان کرد: برای این کار مقرر شده از طریق تهاتر املاک مازاد آموزش و پرورش را در اختیار این افراد قرار دهیم تا در مهرماه مدارس با مشکل مواجه نشوند. به گفته وی، از 45واحد آموزشی دارای مشکل قلع و قمع، 23مورد متعلق به بنیاد شهید است که مقرر شده 2قطعه زمین بزرگ را در اختیار بنیاد شهید قرار دهیم تا این مدارس را از تملک آنها خارج کنیم. البته این نوع سخنان سال‌های پیش نیز بیان شده‌ ولی هیچ تأثیری در حل مشکل مدارس استیجاری نداشته است و فقط مصداق کار امروز را به فردا موکول کردن است.

از 88تا 92

در همین حال، وزیر سابق آموزش و پرورش اسفند 88در نشست تصمیم‌گیری درباره فضای آموزشی شهر تهران که در اردوگاه شهید باهنر با حضور تمدن استاندار تهران و چمران رئیس شورای شهر تهران برگزار شد،گفت: 222مدرسه شهر تهران با حدود 2هزار کلاس درس استیجاری هستند که از این تعداد یک‌ هزار و 500کلاس درس یعنی 161مدرسه تحت مالکیت آموزش و پرورش نیستند که صاحبان مدرسه حکم تخلیه مدرسه را گرفته‌اند یا در پی تخلیه مدرسه هستند.

حاجی‌بابایی افزود: 20تا 25درصد کلاس‌های شهر تهران نیاز به تخریب و بازسازی، 30درصد نیاز به مقاوم‌سازی دارند و 11درصد کلاس‌های درس استیجاری است و این آمارها نشان‌دهنده آن است که باید اقدامی صریح، روشن و دقیق در رابطه با بهسازی مدارس شهر تهران صورت بگیرد. البته در آن زمان یزدیخواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بوده است.
با مقایسه آمار ارائه شده از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش در سال 88با آمار ارائه شده از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به این نتیجه می‌رسیم که فعالیت‌های ارزنده آموزش و پرورش شهر تهران طی سال‌های 88تا 92موجب شده تا تعداد مدارس استیجاری از 222مدرسه به 400مدرسه برسد!

مشکل حل شد یا...

نگاه مسئولان به مشکل مدارس استیجاری مقطعی است و حل این مشکل چون نیاز به اعتبار زیادی دارد معمولا مسئولان سعی می‌کنند در دوره مسئولیت خود آن را به روش‌های مختلف کتمان کنند. برای مثال وقتی در سال89 مشکل دبیرستان شهید مطهری در منطقه 6تهران حاد شد مسئولان وارد عمل شدند و به صاحب ملک وعده‌های آنچنانی دادند.

وزیر سابق آموزش و پرورش سال89گفت: مشکل دانش‌آموزان دبیرستان شهید مطهری تهران تا یک سال آینده رفع شد! و با تلاش و پیگیری استاندار تهران به لطف خدا هیچ مشکلی در این‌باره وجود ندارد. وی با قدردانی از استاندار تهران به دانش‌آموزان این دبیرستان اطمینان داد با خیال آسوده سال تحصیلی جدید را در این مرکز آموزشی آغاز کنند. مرتضی تمدن استاندار تهران نیز در این مراسم حضور داشت که با تأیید این موضوع از رفع این مشکل خبر داد.

نمونه دیگر دبیرستان دخترانه مطهره در منطقه 5تهران است که مالک حکم تخلیه آن را از مراجع قانونی دریافت کرده و مسئولان مدرسه به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند باید فرزندان‌شان را به دبیرستان دیگری ببرند و این کار در منطقه 5که با کمبود فضای آموزشی دولتی عادی روبه‌روست، بسیار سخت است. پدر یکی از دانش‌آموزان به همشهری گفت: اکنون پیدا کردن مدرسه دولتی مشکل است زیرا با دستور وزیر سابق آموزش و پرورش اغلب مدارس دولتی در منطقه 5به مدرسه خاص شهریه‌ای تبدیل شده است و مسئولان هم می‌گویندبه ما ربطی ندارد.

وی افزود: انتظار می‌رفت در دوره‌ای که بودجه آموزش و پرورش چند برابر شده است مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران و استاندار محترم مشکل مدارس استیجاری را رفع می‌کردند نه اینکه از مراجع قضایی یا صاحبان املاک مهلت 3یا 6ماهه بگیرند، این مشکل مانند استخوان لای زخم است.

تهران رکورددار مدارس فرسوده

افزون بر مشکل مدارس استیجاری در پایتخت و کمبود فضای آموزشی، تهران رکورددار مدارس فرسوده در کشور است، به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در مجموع 4میلیون مترمربع از فضای آموزشی کشور تخریبی است که شهر و استان تهران دارای بیشترین مدارس فرسوده است.

مرتضی رئیسی افزود: سازمان نوسازی آمادگی دارد تاطی 2سال آینده همه مدارس تخریبی را بازسازی و مقاوم‌سازی کند، البته تحقق این امر منوط به تخصیص اعتبارات مربوط به قانون تخریب و بازسازی مدارس است. همچنین پایتخت، محروم‌ترین شهر کشور از نظر فضای آموزشی است.

تگ ها زمان بازگشایی مدارس بازگشایی مدارس آمار مدارس فرسوده در کشور آمار مدارس فرسوده درتهران

خبرنامه - شبکه های اجتماعی