پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          06 مهر 1392 - 28 September 2013


ادامه تبدیل مدارس دولتی عادی به خاص

یک‌بار دیگر بوی مهر در کشور پیچید و میلیون‌ها دانش‌آموز در کلاس‌های درس حاضر شدند، روستاها و شهرها رنگ و بوی دیگری پیدا کرد.

مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط مانند آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی تلاش‌های فراوانی برای کاهش بار مشکلات مهر‌ماه انجام دادند که قابل قدردانی است.با وجود تلاش‌های انجام شده ولی چند نکته قابل تامل است که سال‌های گذشته نیز دیده شده و هنوز رفع نشده است.

تراکم دانش‌آموزی: در برخی مدارس به‌ویژه در کلانشهرها، کلاس‌هایی با تراکم بالای 40نفر تشکیل شده است که در برخی مدارس کلاس وجود دارد ولی با کمبود معلم روبه‌رو هستند. در برخی مدارس دیگر معلم هست ولی با کمبود کلاس روبه‌رو هستند که عملا منجر به تشکیل کلاس‌هایی با تراکم بالا شده است.‌تراکم موجب می‌شود تا امر یاددهی و یادگیری به نحو مطلوب انجام نشود و معلم حتی وقت نکند به تکالیف و وضعیت درسی دانش‌آموزان رسیدگی کند.

از سوی دیگر دانش‌آموزان فضای کافی نداشته باشند که با توجه به سن آنها، به‌ویژه در دوره ابتدایی مشکلاتی بروز می‌کند. البته طی چند سال اخیر مسئولان برای انکار چنین موضوعی معمولا میانگین تراکم کلاسی در سطح مدارس کشور اعم از روستایی، عشایری و شهری را ملاک قرار می‌دهند و اعلام می‌کنند میانگین تراکم در هر کلاس برای مثال 20تا 25نفر است.

این مشکل سال‌های گذشته نیز بروز کرد که در پاسخ به اعتراض پدران و مادران دانش‌آموزان به آنها گفته فرزندتان را به مدرسه دیگری ببرید یا اینکه رضایت خود از این موضوع را کتبا اعلام کنید! برای رفع این مشکل حتی کتابخانه، اتاق معلمان، نمازخانه و آزمایشگاه مدارس تبدیل به کلاس درس شد.

تصمیم‌گیری جزیره‌ای و عملکرد سلیقه‌ای: در بسیاری از مناطق آموزش و پرورش، مدیرکل یا مدیر منطقه تصمیم‌گیرنده اصلی است و کاری به تصمیمات وزارتخانه ندارند و به صورت جزیره‌ای تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند، از مردم پول می‌گیرند، بخشنامه صادر می‌کنند تا دانش‌آموزان به اجبار به هنرستان‌ها بروند، یا اینکه وضعیت مدرسه از عادی دولتی به هیأت امنایی تغییر کند.

مدارس غیردولتی: برخی مدارس غیردولتی در چند سال اخیر یکه‌تازی کرده‌اند و نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد یا اینکه خیلی خفیف است و اینکه تافته‌ای جدا بافته هستند. برای مثال مدیر یک مجتمع آموزشی غیردولتی درمنطقه 2تهران، پس از مانور تبلیغاتی روی امکانات و فضای آموزشی وسیع، ثبت‌نام از دانش‌آموزان دوره ابتدایی و دبیرستان، تصمیم گرفته ساختمان دبیرستان دخترانه را به یک دبیرستان پسرانه اجاره بدهد و دبیرستان را به ساختمان دبستان که همجوار دبیرستان پسرانه است منتقل کند.

بدین‌ترتیب دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی با دانش‌آموز دبیرستانی در یک فضای آموزشی کنار هم قرار می‌گیرند و در عین حال پنجره مدرسه دخترانه به حیاط دبیرستان پسرانه باز می‌شود! به عواقب این تصمیم و اعتراض والدین دانش‌آموزان هم توجهی نشده است. برخی مدارس غیردولتی هم چند برابر شهریه مصوب دریافت می‌کنند ولی چون غیردولتی هستند طبیعی است. وزیر سابق آموزش و پرورش معتقد بود چون در غیردولتی بحث رقابت مطرح است، می‌توانند شهریه را براساس عرضه و تقاضا دریافت کنند.

ادامه تبدیل مدارس دولتی عادی به خاص

روند تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس خاص با وجود مخالفت تلویحی سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه دارد. گواه این سخن تبدیل دبیرستان دخترانه... در منطقه 5تهران است که یک شبه اتفاق افتاده و پس از نصب تابلوی دبیرستان هیأت امنایی... از خانواده‌ها درخواست 650هزار تومان پول کرده‌اند. این در حالی است که افزون بر مخالفت سرپرست وزارت آموزش و پرورش با این روند طبق اصل 30قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را نیز تا سر حد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.

همچنین از مردم بابت هوشمندسازی مدارس دولتی پول می‌گیرند و هیچ توجهی به رویکرد سرپرست وزارتخانه نمی‌شود. با توجه به روند امور در وزارت آموزش و پرورش به‌نظر می‌رسد ‌سیاست‌هایی که ‌ همچنان بر این مجموعه تأثیر‌گذار حاکم است ‌ با سیاست‌های دولت یازدهم سنخیتی ندارد و نارضایتی بیش از پیش مردم از آموزش و پرورش را به‌دنبال دارد. مردم توقع دارند در دولت جدید دست‌کم جلوی برخی تخلفات در مجموعه آموزش و پرورش در مهر و ابتدای سال تحصیلی گرفته شود، نه اینکه بر تخلفات چشم‌پوشید.

تگ ها اخبار مدارس اخبار روزانه مدارس تبدیل مدارس دولتی عادی به خاص

خبرنامه - شبکه های اجتماعی