پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          07 مهر 1392 - 29 September 2013


نکات قابل توجه در سلامت دانش آموزان


سلامت دانش‌آموزان در سرویس‌های مدارس با وضعیت کنونی در معرض خطر قراردارد؛ به همین دلیل کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و پرحوصله‌بودن ازجمله فاکتورهای مهم راننده سرویس مدارس است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از دکتر اصغر فرشاد، مدیرکل سابق دفتر محیط و کار وزارت بهداشت درباره ایمنی سرویس مدارس در گفت‌وگو با همشهری گفت: راننده‌های سرویس‌ مدارس باید بسیار باحوصله باشند، به‌طور کامل باید مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، در زمان پیاده و سوارکردن کودکان نیز باید دقت کنند که محل خروج دانش‌آموزان در سمت پیاده‌رو باشد و شرایط کاملا ایمن باشد.

این کارشناس بهداشت محیط با اشاره به اینکه باید تا جایی که امکان دارد از رانندگان مجرب تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌های مختص ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استفاده کرد، گفت: درصورت استفاده از خودروهای عمومی برای انتقال دانش‌آموزان باید خودروهای عمومی که به‌منظور انتقال دانش‌آموزان از منزل به مدرسه و برعکس درنظر گرفته می‌شوند از نظر فنی بازرسی شده و سالم باشند، در ضمن در پشت و جلوی این خودروها باید آرم یا تابلوهایی نصب شود که مشخص‌کننده آن باشد که این خودروها مختص انتقال دانش‌آموزان هستند.

نکته دومی که باید در این میان مورد توجه قرار گیرد این است که فرد راننده باید دارای سابقه کافی رانندگی و همچنین مهارت در رانندگی با مینی‌بوس باشد و گواهینامه ویژه‌ای جهت حمل‌ونقل دانش‌آموزان، مورد تأیید راهنمایی و رانندگی داشته باشد. همچنین راننده گواهی سوءپیشینه به مدارس ارائه دهد. رانندگان مینی‌بوس‌های مخصوص انتقال دانش‌آموزان باید دوره‌هایی را گذرانده باشند که در آن دوره‌ها به آنها نحوه رفتار با دانش‌آموزان و نیز نحوه پیاده و سوارکردن دانش‌آموزان از سرویس‌های مدارس توضیح داده شود.

به‌عنوان مثال رانندگان مینی‌بوس‌ها و خودروهای عمومی مخصوص انتقال دانش‌آموز باید نسبت به این مسئله آگاهی داشته باشند که حتما در زمان پیاده‌کردن دانش‌آموز در کنار خیابان به‌طور کامل توقف کرده و منتظر شوند که دانش‌آموز وارد مدرسه یا منزل خود شود و نباید پیش از اطمینان از ورود دانش‌آموز به مدرسه حرکت کنند، در عین حال این رانندگان به‌منظور حفظ امنیت دانش‌آموزان باید به‌طور کامل قوانین رانندگی را رعایت کرده و بین خطوط برانند تا احتمال بروز تصادف برای سرویس مدارس به حداقل کاهش یابد.

این متخصص بهداشت محیط درباره انتقال دانش‌آموزان توسط والدین گفت: والدین نیز هنگام بردن دانش‌آموز به مدرسه باید به مقررات راهنمایی و رانندگی توجه ویژه‌ای داشته باشند و نباید به‌دلیل عجله برای رسیدن به محل کار خویش با سرعت برانند چرا که امنیت فرزند آنها در اولویت است. برخی از دانش‌آموزان نیز به‌صورت پیاده رفت‌وآمد می‌کنند که بهتر است تا سن 10سالگی، یکی از والدین، آنها را همراهی کند و طی مسیر به آنها قواعد عبورومرور از خیابان و محل خط‌کشی شده مخصوص عبور عابر‌پیاده و گذر از چهارراه‌های عابر‌پیاده را بیاموزد و تأکید داشته باشد که هنگام عبور از عرض یک خیابان حتما با احتیاط گذر کند و به‌خودروهای عبوری نیز توجه داشته باشد.

دوچرخه نیز ازجمله وسایلی است که به کرات توسط دانش‌آموز برای انتقال به مدارس استفاده می‌شود. بهتر است که یکی از والدین تا سن 10سالگی دانش‌آموزی را که خواهان رفت‌وآمد به مدرسه با دوچرخه است، همراهی کرده و به وی توصیه کند که حتما از مسیرهایی که مخصوص عبور دوچرخه‌سواران در سطح شهر طراحی شده، عبور کند. درصورت نبود خط ویژه عبور دوچرخه نیز باید به دانش‌آموز توصیه شود که از منتهی‌الیه سمت راست مسیر حرکت کند و در زمان عبور از چهار‌راه‌ها و میدان‌ها و خیابان‌های شلوغ به نحوه عبور‌ومرور خودروها توجه کند و با سرعت مطمئن در معابر حرکت کند.

جهت رعایت بهتر و بیشتر مسائل ایمنی در زمان نقل و انتقال دانش‌آموزان از منزل به مدارس و برعکس بهتر است نهادهای مسئول در راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش با تعامل و همفکری ویژه تدابیری جهت یکدست کردن سرویس مدارس و اختصاص سرویس‌های ویژه با آرم مخصوص سرویس مدارس برای انتقال دانش‌آموزان اتخاذ کنند. به این معنا که مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در کشور ما نیز خطوط ویژه سرویس مدارس با مینی‌بوس‌ها و خودروهای ویژه و مختص انتقال دانش‌آموز تحت‌مدیریت یک شرکت دولتی تأسیس شود تا از بی‌نظمی در انتقال دانش‌آموزان در فصل مدارس جلوگیری شود چراکه اکنون در کشور ما انتقال دانش‌آموزان اغلب توسط خودروهای فرسوده یا مینی‌بوس‌های فرسوده‌ای انجام می‌گیرد که در دیگر ساعات روز به‌کار انتقال شهروندان عادی به نقاط شهر اشتغال دارند و کار انتقال دانش‌آموز به مدارس از کارهای جنبی یا شغل دوم آنها محسوب می‌شود.

تگ ها سرویس مدارس مشکلات استفاده از سرویس مدارس

خبرنامه - شبکه های اجتماعی