پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          21 مهر 1392 - 13 October 2013

 ورزش دانش‌آموزی در انتظار عزم ملی و حاضر نشدن دانش آموزان در زنگ ورزش



آموزش > عمومی- گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:
ورزش دانش‌آموزی از حدود یک دهه پیش به کما رفته، مسکن‌های موضعی دولت‌ها، ارتقای جایگاه اداری و گماردن افراد ‌ هم نتوانسته‌اند این بیمار را احیا کنند و مسئولان کنونی هم برای شناخت آن «کمیته» تشکیل داده‌اند.

در دولت دهم وزیر سابق آموزش و پرورش، جایگاه تربیت بدنی را در این وزارتخانه از دفترکل به قائم‌مقامی وزیر و سپس معاونت وزیر ارتقا داد و کیومرث هاشمی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی را به این وزارتخانه آورد تا شاید ورزش مدارس را احیا کند.کیومرث هاشمی نیز پس از حدود 4سال بررسی و کار کارشناسی به این نتیجه رسید که رشته‌هایی چون پینگ‌پنگ، شنا، ژیمناستیک، طناورز و دو میدانی را در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی و دست آخر هم رشته بسکتبال را در پایه‌ هفتم(اول راهنمایی) اجباری کند.

البته در این بین هرگز به امکانات، فضا و تجهیزات ورزشی مدارس و معلم ورزش برای این هدف توجهی نشد و صرفا در ستاد تصمیم‌گیری و تصویب‌شده و مدارس نیز باید آن را اجرا می‌کردند. تنها در سال اول طرح سبا، آموزش شنا به دانش‌آموزان پایه سوم دبستان قدری با موفقیت همراه بود و در بقیه رشته‌ها توفیقی حاصل نشد و در سال‌های بعد طرح آموزش شنا نیز با کیفیت سال نخست اجرا نشد.
از طرح‌هایی مانند اجرای ورزش صبحگاهی با ضرباهنگ زورخانه‌ای نیز دیگر خبری نشد و تنها روی کاغذ ماند، حتی استخدام 15هزار معلم ورزش هم که با هیاهوی فراوان همراه بود تأثیری در احیای ورزش دانش‌آموزی نداشت.

اکنون به لحاظ تراکم و محدودیت فضای حیاط مدارس، ‌دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ به‌ویژه کلانشهرها نه‌تنها امکان اجرای رشته‌های ورزشی اجباری را ندارند، بلکه زنگ ورزش هم جدی تلقی نمی‌شود و به دروس دیگر اختصاص می‌یابد.

دیدگاه تکراری

افزون بر اینکه ورزش دانش‌آموزی جایگاهی در مدارس ندارد، سرانه‌ای نیز به آن تخصیص نمی‌یابد و اگر مدرسه‌ای هم معلم ورزش داشته‌باشد، پس از نرمش، دانش‌آموزان رها می‌شوند.سرپرست وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته در پاسخ به این پرسش همشهری که وضعیت ورزش دانش‌آموزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ‌اعلام کرد:‌ شرایط مطلوب ما نیست، تلاش می‌کنیم تا با بسیج همه امکانات، شرایط را بهتر کنیم.

علی‌اصغر فانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بحث اجباری‌شدن رشته‌های ورزشی در مدارس ادامه پیدا می‌کند؟ گفت: این موضوع را به معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش محول کرد‌ه‌ایم و آنها کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل داده‌اند و به هر نتیجه‌ای که کارشناسان برسند به آن عمل می‌شود و درباره تصمیماتی که دیگران گرفته‌اند نباید پاسخگو باشم.

معاون وزیر: مشکل مالی داریم

مهرزاد حمیدی که اخیرا از سوی فانی به‌عنوان معاون جدید تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش منصوب شده است نیز در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از وضعیت ورزش دانش‌آموزی چیست؟ گفت: به‌نظرم وضعیت کنونی ورزش مدارس از نظر امکانات و تجهیزات نسبت به زمانی که 19میلیون دانش‌آموز داشتیم رشد کرده است، ‌تعداد دانش‌آموزان کم شده و میزان بهره‌وری افراد و نرخ بهره‌وری از امکانات افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری فضاهای ورزشی خارج از آموزشگاه‌ها افزود: در خیلی از آموزشگاه‌های جدید‌الاحداث سالن‌های ورزشی پیش‌بینی شده است، همچنین از نظر نیروی انسانی 15هزار معلم ورزش در سال‌های اخیر جذب شده‌اند. حمیدی درباره نسبت معلم ورزش به دانش‌آموزان در مدارس گفت: آماری در این‌باره ندارم، ولی در کل آموزش و پرورش به نسبت هر 12دانش‌آموز یک نیروی فرهنگی وجود دارد! و اگر بخواهیم بگوییم وضعیت ورزش در مدارس چگونه است باید ببینیم در چه شاخص‌هایی رشد کرده‌ایم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون نسبت تعداد معلم ورزش به دانش‌آموز و امکانات ورزشی بهتر شده است، اظهار کرد: مدارس ابتدایی معلم نداشتند الان خیلی از آنها معلم ورزش دارند، به لحاظ محدودیت‌ها و مشکلات مالی برخی فعالیت‌های ورزشی مانند مسابقات دانش‌آموزی کمرنگ شده و ما نمی‌خواهیم بحث مسابقات کمرنگ شود. حمیدی افزود: ورزش در حیاط مدارس و کلاس‌های درس را با قوت بیشتری دنبال می‌کنیم، الان پایه‌های ما کتاب راهنما دارند که قبلا نداشتند این کتاب محتوا را مشخص و راهنمایی می‌کند، پس ما در کتاب راهنما پیشرفت داشته‌ایم در نسبت معلم به دانش‌آموز پیشرفت داشته‌ایم ولی در بحث منابع مالی مشکل داریم.

معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که به هر روی ورزش مدارس وضعیت مناسبی ندارد و قهرمانان کنونی از ورزش و مدارس به این جایگاه نرسیده‌اند بلکه در باشگاه‌های خارج از مدارس و زیرنظر مربیان دیگر به این پیشرفت دست پیدا کرده‌اند، گفت: اینطور نیست و اینها از طریق ورزش مدارس به این جایگاه رسیده‌اند. وی درباره اجباری شدن برخی رشته‌های ورزشی در مدارس بدون توجه به زیر ساخت‌ها، امکانات و تجهیزات اظهار کرد: در طرح‌های ملی بازنگری می‌شود.

88درصد دانش‌آموزان در زنگ ورزش حاضر نمی‌شوند

با آنکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش از وضعیت کنونی ورزش دانش‌آموزی ابراز رضایت می‌کنند، 2هفته پیش قائم‌مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت که تنها ۱۲ درصد دانش‌آموزان به‌طور منظم در زنگ ورزش حضور پیدا می‌کنند. مهدی شادنوش افزود: 42درصد مدارس ساعت‌های ورزش را جدی نمی‌گیرند که این رقم در مدارس روستایی و پسرانه بیشتر دیده می‌شود و تنها 12درصد دانش‌آموزان به‌طور منظم 3ساعت در هفته به‌صورت جدی در کلاس‌های ورزشی حضور می‌یابند. نتیجه بی‌توجهی به ورزش در مدارس بروز ناهنجار‌ی‌های جسمی و روانی، افت تحصیلی، کم‌تحرکی و بی‌انگیزگی در بین دانش‌آموزان است.

تگ ها زنگ ورزش اهمیت ورزش در مدارس توجه دانش آموزان به زنگ ورزش وضعیت ورزش در مدارس

خبرنامه - شبکه های اجتماعی