پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          18 آذر 1392 - 09 December 2013


 پول؛ شاه کلید توسعه مشارکت های مردم در مدارس



وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته در دیدار با کارشناسان و مدیران معاونت آموزش متوسطه و همچنین شرکت در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲سیما مطالبی را بیان کرده که حاکی از شناسایی مشکلات آموزش و پرورش در چند سال اخیر است.

کمبود 24هزار معلم ابتدایی، شتابزدگی در تغییر ساختار به تبع آن تدوین عجولانه کتاب‌های درسی، تعطیلی روزهای پنجشنبه و مشکلات پایه ششم از موضوعات مهمی بود که علی‌اصغر فانی به آنها اشاره کرد.فانی که طی 4‌ماه اخیر بارها بر توسعه مشارکت‌های مردمی تأکید کرده است، در شبکه 2سیما گفت: توسعه مشارکت‌های مردمی و مدیریت منابع آموزش و پرورش از بحث‌های مهم است.همچنین او در دیدار کارشناسان آموزش متوسطه روی هوشمندسازی مدارس به‌عنوان یک موضوع چالش برانگیز انگشت گذاشته و گفته که ورود سخت افراز به مدرسه برای هوشمندسازی مشکلی را حل نمی‌کند و کشورهایی که از سخت افزار وارد بحث هوشمند‌سازی‌ شده‌اند، شکست خورده‌اند.

فانی اعلام کرده که متأسفانه در مقوله هوشمندسازی با به هم‌ریختگی مواجهیم و تجهیزاتی را وارد کردیم که نه تعریفی برای آن داریم و نه تمهید مقدماتی برای آن شده، اگر معلم نتواند از این سخت افزارها استفاده کند، ورود سخت افراز به مدرسه مشکلی را حل نمی‌کند. ما نیز همچون وزیر آموزش و پرورش این مشکلات را تأیید می‌کنیم و طی 4-3سال اخیر به گواه آنچه در روزنامه به چاپ رسیده، بارها آنها را بیان کرده‌ایم ولی شناسایی مشکلات آسان‌ترین بخش کار است و چاره‌اندیشی بسیار مهم‌تر است.
‌ابتدا باید تعریف دقیقی از مدرسه و انواع آن داشته باشیم چرا که وقتی‌هنوز تعریفی جامع از مدارس دولتی ارائه نشده است، تکلیف مردم مشخص نیست و نمی‌دانند آیا باید در مدارس دولتی عادی هم شهریه بپردازند یا نه؟

اگر از مردم بابت تحصیل فرزندان‌شان در مدارس دولتی‌عادی پول دریافت می‌شود حق آنهاست که بدانند بابت چه چیزی است، توسعه مشارکت‌ها یک مفهوم کلی است، عملکرد آموزش و پرورش در چند سال اخیر طوری بوده است که توسعه مشارکت‌های مردمی تنها یک مفهوم دارد؛ پول. مردم به لحاظ مالی طی چند سال اخیر به‌شدت در فشار هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست، ولی اینکه چرا بالاترین مقام اجرایی یک وزارتخانه اصرار بر مشارکت بیشتر مالی مردم دارد جای پرسش است.

نباید فراموش کرد براساس اصل 30قانون اساسی فراهم کردن تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه برای همه شهروندان بر عهده دولت است، اکنون به جرأت می‌توان گفت در همه مدارس کشور اعم از دولتی عادی، خاص و غیردولتی از مردم شهریه می‌گیرند و فقط مبالغ متفاوت است.

شاید هوشمندسازی مدارس نیز یکی از بهانه‌هایی است که با تمسک به آن از مردم پول می‌گیرند و مسئولان آموزش و پرورش در پاسخ به اعتراض مردم می‌گویند این تصمیم مدیران قبلی است و ما برای سال 93برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر به این قطعیت رسیده‌ایم که این کار اشتباه است پس چرا جلوی آن را نمی‌گیریم و منتظر رسیدن سال آینده هستیم.

ظاهرا مسئولان کنونی تعریفی از مدرسه دولتی عادی ندارند و نمی‌دانند طبق اصل 30قانون اساسی نباید از مردم در این مدارس پول بگیرند، اگر دولت توانایی تأمین حداقل‌ها را ندارد چرا از مردم که اغلب‌شان حقوق‌بگیر دولت هستند توقع دارد که در اداره مدارس دولتی بیش از پیش مشارکت داشته باشند.طی حدود 3سال اخیر تنها 50میلیارد تومان سرانه آن هم در ابتدای کار دولت یازدهم به‌حساب مدارس واریز شده است و مدارس با پول‌هایی که از مردم گرفته‌اند اداره شده است.

تگ ها مشارکت مردمی در مدارس کمک های مردمی در مدارس مشارکت مردم در هزینه های مدرسه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی