پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          20 آذر 1392 - 11 December 2013


اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه‌ مدارس و پاسخ مسئولین در این مورد


مدارس نباید روزهای پنجشنبه تعطیل باشند، این پاسخ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به پرسش‌های همشهری است.

اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس که با اصرار وزیر سابق آموزش و پرورش و حمایت رئیس‌جمهور سابق اجرا شد از یک سو موجب فشار بیشتر بر دانش‌آموزان شده است و از سوی دیگر افت تحصیلی به‌دنبال دارد.این طرح ابتدا به بهانه یکسان‌سازی‌ ساعات کار معلمان دوره ابتدایی با معلمان سایر دوره‌های تحصیلی اجرا شد و با چراغ سبز وزیر سابق به سرعت به سایر دوره‌های تحصیلی تعمیم پیدا کرد و اکنون سومین سال پیایی است که عملا همه مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل هستند.



به هر روی اکنون مدارس پنجشنبه‌ها تعطیل هستند، حجم کتاب‌های درسی متناسب با ساعات آموزشی تغییر نکرده است و هیچ دوره، کلاس یا برنامه‌ای برای دانش‌آموزان و معلمان برگزار نمی‌شود. بحث تعطیلی پنجشنبه مدارس توسط کارشناسان در حال بررسی است و به گفته وزیر آموزش و پرورش نتایج بررسی مبنای تصمیم‌گیری در این‌باره است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری که آیا این تصمیم درست بوده و به درستی اجرا شده است گفت:‌ این طرح یکی از پژوهش‌هایی است که خود من انجام داده‌ام و در مقایسه‌ای که با سایر کشورها داشتیم، مشخص شد که تعطیلی پنجشنبه مدارس در کشور ما بدون برنامه‌ریزی و جایگزینی صورت گرفته است، به این معنا که روزهای پنجشنبه درهای مدارس بسته است، درحالی‌که باید کلاس‌ها تعطیل می‌شد، نه مدرسه.

مجید قدمی با اشاره به اینکه نتایج این بررسی نشان می‌دهد در سایر کشورها نیز روزهای آموزشی 5روز است اظهار کرد: ولی این تعطیلی به‌معنای تعطیلی کامل مدرسه نیست، بلکه در آن روز مدرسه محلی برای چکاپ پزشکی، خدمات مشاوره، کلاس‌های جبرانی، اردو و برگزاری المپیادهای ورزشی و دوره‌های آموزش ضمن خدمت برای دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هاست.

او در واکنش به اینکه عملا چنین چیزی در 2سال گذشته رخ نداده است، گفت: اشکالی که ‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم تعطیلی کامل روزهای پنجشنبه است. البته طبق نتایج تحقیقات ما والدین از این تعطیلی رضایتمندی عمومی دارند، رضایتمندی پدر و مادران شاغل و مدارس غیردولتی کمتر است و رضایتمندی دبیرستانی‌ها نسبت به ابتدایی‌ها بیشتر است که از گرایش دانش‌آموزان ابتدایی به مدرسه است. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه یک روز از روزهای مدرسه را تعطیل کرده‌ایم، باید در محتوای آموزشی نیز تجدیدنظر شود زیرا ساعات آموزش کاسته نشده است و اکنون فشار روی دانش‌آموزان زیاد است.

نقش معلمان در افت تحصیلی

افت تحصیلی یکی از مباحثی است که در چند سال اخیر مطرح است و آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد‌ و پژوهش جدیدی نیز در این‌باره انجام نشده است. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه آیا پژوهشی درباره افت تحصیلی انجام می‌شود یا نه، گفت: افت تحصیلی یکی از مباحث مهم است و هر سال تحقیقاتی در این‌باره انجام می‌شود و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد کیفیت کار معلم در افت تحصیلی تأثیر بسزایی دارد.

وی اذعان کرد: معلم با کیفیت، ضعف کتاب‌های درسی را پوشش می‌دهد و بسیاری از عوامل مخرب مؤثر در یادگیری را با نوع آموزشی خود تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین تأکید می‌کنم معلم نقش کلیدی و اساسی در امر یاددهی دارد. به گفته قدمی افزایش سوابق معلم منجر به کاهش میزان افت تحصیلی می‌شود، در حوزه‌هایی که کتاب را به مدرسه ارسال کرده‌ایم و معلمان در رابطه با این کتاب‌ها آموزش دیده‌اند وضعیت مناسبی داریم یعنی هر قدر سوابق معلم افزایش یابد میزان افت تحصیلی کاهش می‌یابد.

تگ ها تعطیلی مدارس تعطیلی مدرسه ها تعطیلی مدارس در روز های پنجشنبه تعطیلی مدارس روز پنجشنبه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی