پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مسابقات المپياد          23 فروردین 1391 - 11 April 2012


برگزاری مسابقات روبوکاپ با هدف ساخت روبات‌های پایه متحرک

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری فارس: رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: موجی برای توسعه روباتیک و ساخت روبات‌های پایه متحرک در جهان ایجاد شده است که این موج، هدف اصلی تشکیل مسابقات روبوکاپ در دنیا است.
مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران در قزوین با اشاره به تلاش پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و همچنین حمایت‌های کمیته ملی روبوکاپ ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری هفتمین دوره مسابقات آزاد روبوکاپ، اظهار کرد: در سال‌های اخیر موجی برای توسعه و ترویج روباتیک به ویژه ساخت روبات‌های پایه متحرک در جهان صورت گرفته است که این موج هدف اصلی تشکیل مسابقات روبوکاپ در دنیا و کشور است.

وی افزود: روبات‌های پایه متحرک با دانشی که در زمینه نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کنترل و دیگر زمینه‌ها موجود دارند، می‌توانند وارد زندگی انسان شده و در عرصه پزشکی، تولیدی و خدماتی به انسان کمک کنند.

رئیس هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران خاطرنشان کرد: در این دوره از مسابقات در حدود هزار و 300 تیم از ایران ثبت‌نام کردند که این موضوع نشان دهنده آن است که در کشور هزار و 300 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی و دانش‌آموزی در حال تحقیق روی دانش روباتیک هستند و نیز برای به کارگیری این دانش به سمت پیشرفت در صنایع حرکت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به فلسفه برگزاری مسابقات روبوکاپ اشاره و افزود: ایران اسلامی همگام با این دانش توانسته از این دانش نوین بهره برده، به آن بیاندیشد و همچنین توانسته آن را در کشور بومی‌سازی کند.

موسی‌خانی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور توانسته‌اند همگام با دیگر دانشگاه‌های جهان در این مسابقات شرکت کنند و این امر سبب حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات بین‌المللی شده است که می‌توانیم از آن بهره‌برداری مناسبی در کشور داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران عنوان کرد: با برگزاری چنین مسابقاتی، تیم‌های شرکت کننده می‌توانند دانش روباتیک خود را در این میدان علمی و رقابتی از لحاظ تئوری و فنی محک زده و باعث پیشرفت در زمینه علم روباتیک و بومی‌سازی آن شوند.

وی اذعان کرد: محققان جوان روبوکاپ در ایران توانسته‌اند به پیشرفت‌هایی در زمینه نرم‌افزار و طراحی سخت‌افزار دست یابند که در مسابقات بین‌المللی و جهانی در رویارویی با دانشگاه های بزرگ جهان نظیر دانشگاه جورجیاتک و استنفورد به رتبه‌های خوبی برسند و در راستای رسیدن به این دانش و بهره‌برداری از آن کمک شایانی داشته باشند.

موسی‌خانی اضافه کرد: تلاشمان در واقع این است که در بخش دانش‌آموزی، دانش‌آموزان کشورمان را به سمت تفکر در این عرصه سوق دهیم و در بخش نمایش روبات‌ها، خلاقیت خوبی که از این دانش‌آموزان در مسابقات صورت گرفته در اکیپ امدادی ساخت شده توسط آنها نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: این گروه ترکیبی از روبات‌های هوایی، آتش‌نشان، دیوار رو، آواربردار، کاوشگری که داخل لوله‌ها 4 تا 8 اینچ حرکت می‌کند، است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: در این سال‌ها دانش‌آموزان با تفکر خلاقی که داشتند، توانسته‌اند با فکر کردن، آشنا شدن با دانش رباتیک و پیاده سازی ایده‌هایشان در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی به متخصصانی حرفه‌ای مبدل شده که صرفا دانش تئوری را نیاموخته‌اند بلکه آن را در عمل هم نشان داده‌اند.

وی افزود: وقتی این مسابقات در این سطح در کشور برگزار می‌شود و همچنین مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، باعث می‌شود تا صاحبان صنایع این نمایشگاه را مورد بازدید قرار دهند و توجه داشته باشند که جوانان و متخصصان و اساتید ایران اسلامی به این سطح از تولید دانش رسیده‌اند که آن را در صنایع خود به تولید انبوه برسانند.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران عنوان کرد: تعامل خوبی بین دانشگاه و صنعت صورت گرفته است و این به تحقق یافتن منویات مقام معظم رهبری در سال جدید کمک می‌کند.

وی ادامه داد: صنعت ما روبات فوتبالیست نمی‌خواهد، اما روبات متحرکی می‌خواهد که مثل یک روبات متحرک کنترل، یادگیری و تصمیم‌گیری داشته باشد و بتواند با نصب یک بازو برای صنعت، کاری را انجام دهد، به‌عنوان مثال روباتی که کار نصب و بهره‌برداری از دکل‌های نفتی در اعماق اقیانوس‌ها را انجام داده و یا روبات پرنده که در ارتفاعات بالا روی دکل‌های برق به کار شناسایی، نقشه‌برداری بپردازد.

موسی‌خانی توضیح داد: در لیگ روبات خانگی، روباتی موجود است که می‌تواند یک سری خواسته‌های بیمار را به صورت شفاهی از او دریافت کرده و در خدمت بیمار باشد که البته در آینده انتظار می‌رود تا روباتی طراحی شود که اگر در خانه شخص بیمار کسی حضور نداشت این روبات بتواند به حرکت و جا‌به‌جایی بیمار کمک کند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمودند جنگ همیشه برای ملت ما نعمت بوده و مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان بارها فرمودند که تحریم‌ها برای ملت ما نعمت هست و در نتیجه این تحریم‌ها، متخصصان ما به این نتیجه رسیدند که به دانش و توانمندی‌های خودمان تکیه و اکثر نیاز کشور را در داخل تأمین کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در ساخت روبات پرنده توانست تمامی قطعات اعم از بردهای الکترونیکی، موتورهای الکتریکی و دیگر قطعاتش را از داخل کشور تأمین کند و در دیگر روبات‌ها نیز 90 درصد نیاز خود، اعم از تولید نرم‌افزارها و طراحی بردهای الکترونیکی را از داخل کشور تهیه کند، فقط یک سری قطعات معمولی مانند موتورهای DC را از خارج خریداری کرده است و با وجود شرکت‌هایی که اخیرا این‌گونه قطعات را تولید می‌کنند، در آینده نیاز به خریداری از بیگانگان نیست و 100 درصد قطعات روبات را می‌توانیم از داخل کشور تهیه کنیم.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری و دولت صورت گرفته است در سال 87 قانونی با عنوان واردات و صادرات تصویب شد که طبق ماده 38 این قانون مراکز تحقیقاتی در ورود قطعات مشمول قوانین ثبت سفارش نیست.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که روند برگزاری مسابقات بین‌المللی آزاد ایران در سال‌های آینده نیز استمرار پیدا کند و نسل آینده، دانش‌آموزان و دانشجویان با بازدید از این مسابقات، انگیزه پیدا کنند و ما نیز از این مزیت هوش و استعدادهای سرشار جوانان ایرانی برای تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

رئیس هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران اذعان کرد: علت اصلی اینکه مسابقات در قزوین برگزار نشده، معضل اسکان است که مسابقه‌ای با این سطح نیاز به 2 هزار تخت هتل برای اسکان شرکت‌کنندگان است که در قزوین این امکان مهیا نیست.

وی اضافه کرد: بهترین مطلبی که می‌شود در راستای شعار امسال مقام معظم رهبری که با نامگذاری امسال به‌عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در کشور مطرح شد، انجام شود، این است که تولیدات در کشور با کیفیت و ارزان شود تا ایران بتواند در سطح بازارهای داخلی کشور که تنها نیم درصد از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده عرضه گردد و به سمت ارائه تولیدات ایرانی در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی حرکت کند و این مهم دست یافتنی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: ایران اسلامی هم از حیث منابع و موقعیت‌های استراتژیک در دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و هم از نظر دانش و هوش و استعداد خوبی که در جوانان وجود دارد، اگر صنعت از این دانش و منابع بهره کافی را ببرند، خواهیم توانست تولیداتی باکیفیت و ارزان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که به این سمت حرکت کنیم مردم ما تمایل نمی‌یابند کالای خارجی تهیه و استفاده کنند و همچنین مردم سراسر جهان به سمت خریداری از محصولات ایرانی گام بر می‌دارند.

موسی‌خانی در خاتمه تأکید کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در راستای تحقق فرمایش مقام عظمای ولایت آنچه که در راستای تولید علم و ارتقای دانش در به کارگیری صنعت مؤثر است را انجام دهیم.



تگ ها برگزاری مسابقات روبوکاپ هدف ساخت روبات‌ پایه متحرک

پر بازدیدترین مسابقات المپياد

خبرنامه - شبکه های اجتماعی