پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          20 فروردین 1391 - 08 April 2012



مشهورترین دانشگاه‌های جهان را بشناسید




بر اساس اعلام نظام رتبه بندي تايمز در شاخص اشتهار و معروفيت، دانشگاه های هاروارد، انستيتو تکنولوژی ماساچوست(MIT)، کمبريج، استنفورد، برکلی و آکسفورد شش دانشگاه اول معروف دنيا هستند.

دكتر جعفر مهراد، سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه نظام رتبه بندی تايمز يکی از نظام هايي است که سالانه دانشگاه های جهان را ارزيابی و رتبه بندی می كند، گفت: در بين معيارها و شاخص هايي که اين نظام استفاده می کند و تا حدودی با معيارها و شاخص های ساير نظام های رتبه بندی متفاوت است، شاخص اشتهار يا معروفيت دانشگاه است.

وي افزود: مجموع شاخص های مورد استفاده در نظام رتبه بندی تايمز 13 شاخص است و شاخص اشتهار از مجموع 100 امتياز، در حوزه آموزش و پژوهش به ترتيب 15 و 19.5 درصد را به خود اختصاص داده است.

مهراد با اشاره به اعلام رتبه بندی دانشگاه های ممتاز جهان را بر حسب شهرت و اعتبار در نظام رتبه بندي تايمز در ماه مارس سال 2012 ميلادی تصريح كرد: شش دانشگاه تراز اول از نظر شهرت و معروفيـت به ترتيب دانشگاه های هاروارد، انستيتو تکنولوژی ماساچوست، کمبريج، استنفورد، برکلی و آکسفورد هستند و بدين ترتيب از مجموع شش دانشگاهي که امتيازی بين 100 (رتبه اول) و 71.2 (رتبه 6) را کسب کرده اند، چهار دانشگاه مربوط به ايالات متحده و دو دانشگاه مربوط به کشور انگلستان است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تاكيد كرد: بعد از رتبه شش که مربوط به دانشگاه آکسفورد با امتياز 71.2 می باشد، يکباره امتياز دانشگاه های بسيار معتبر جهان که همواره آنها را در صدر جداول رتبه بندی می بينيم، افت پيدا كرده و در محدوده امتياز بين 37.9 تا 29.6 قرار می گيرند. اين دانشگاه ها شامل پرينستون (رتبه 7)، توکيو (رتبه 8)، دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس (يو.سی.ال.اي) (رتبه 9)، ييل (رتبه 10) و انستيتو فناوری کاليفرنيا با رتبه 11 هستند.

به گفته مهراد بدين ترتيب در بين 11 دانشگاه معتبر جهان که امتيازی بين 100 تا 29.6 کسب کرده اند، تنها يک دانشگاه از قاره آسيا وجود دارد که آن نيز دانشگاه توکيو با امتياز 35.6 است.

وي تصريح كرد: پس از رتبه 11، مجددا امتياز تعدادی از دانشگاه های معتبر ديگر سقوط می کند، به طوري که اين دانشگاه ها با رتبه های 12 تا 16 در دامنه امتيازی بين 23.2 تا 20 قرار می گيرند. دانشگاه های ميشيگان، امپريال کالج لندن، شيکاگو، کلمبيا، کرنل و تورنتو رتبه های 12 تا 16 را بدست آورده اند.

مهراد با بيان اينكه در فاصله بين رتبه های 18 تا 20، دانشگاه جانز هاپکينز با امتياز 17.8 ، پنسيلوانيا با امتياز 16.3 و دانشگاه کيوتو در ژاپن با امتياز 15.9 مشاهده می شوند،خاطرنشان كرد: البته بعد از رتبه 20، نام بسياری از دانشگاه های معتبر جهان وجود دارد که عموم اين دانشگاه ها از نظر علمی جايگاه ممتازی در جهان دارند. اما، آنچه مهم است و به خاطر آن اسامی دانشگاه های معتبر بر شمرده شد، صرفا شهرت و اعتبار دانشگاه است که از منظر آموزشی و پژوهشی و بدون پرداختن به تعداد مقالات، استنادها، برندگان جوايز ملی و بين المللی، تعداد دانشجويان و اعضای هيات علمی بين المللی، نسبت استاد و دانشجو و ... مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تصريح كرد: اندک بودن امتياز اين دانشگاه ها از اعتبار آن ها نمی کاهد و اين دانشگاه ها هم چنان از جهات مختلف در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. در بين 50 دانشگاهی که از نظر شهرت و معروفيت مشخص شده است، تنها هفت دانشگاه مربوط به قاره آسيا و اقيانوسيه است که اين دانشگاه ها شامل دانشگاه کيوتو و توکيو در ژاپن، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه شينگ هوا و پکن در چين، دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه سيدنی در استراليا هستند.



تگ ها مشهورترین دانشگاه‌های جهان

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی