پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          22 آبان 1391 - 12 November 2012



بحران مالی در دانشگاه‌های اروپای شرقی و مرکزی

بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، در پی بحران اقتصادی سال 2008 و عواقب آن، بودجه آموزشی خود را کاهش داده‌اند، این در حالی است که لیتوانی و لهستان در حال کنترل و یافتن راه‌حل گذر از این بحران هستند.

به گزارش  پرتال دانشگاهی کشور به نقل از ایسنا، به دنبال پیوستن کشورهای اروپای شرقی و اروپای مرکزی به اتحادیه اروپا در سال 2004، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و مبادلات این کشورها با اتحادیه اروپا رونق یافت. این عضویت برای قشر جوان نیز درهای ورود به ایفای همکاری‌های آموزشی میان دانشگاه‌های اروپایی را گشود.

این فرصت‌ها بسیار گسترده بودند تا اینکه دوره فروپاشی جهانی مالی و عواقب آن فرا رسید و بحران مالی و بدهی سیستم‌های بانکی گریبان اروپا را گرفت. در این بین دو کشور تازه وارد اتحادیه اروپا در پی حمایت‌های مالی صندوق جهانی پول، جهت نجات سیستم بانکی خود از ورشکستگی و کاهش فشارهای ناشی از کمبود بودجه خود بویژه در بحث آموزش هستند.

به گزارش نشریه «نیویورک تایمز»، در پی این گزارش که از سوی «اتحادیه دانشگاه‌های اروپا» منتشر شده است، بودجه دولتی تحصیلات تکمیلی در طی دو سال اخیر در کشورهای جمهوری چک، مجارستان و لیتوانی به میزان 10 درصد کاهش یافته است.

به گفته رییس هیات آموزشی اروپا، این مشکلات همچنین آموزگاران و استادان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در کشورهای بلغارستان، لیتوانی و رومانی، آموزگاران مقطع متوسطه در نخستین سال تدریس خود حدود 6000 یورو معادل 7765 دلار حقوق دریافت می‌کنند که این مبلغ اشتیاق ورود به این حرفه را کاهش داده است.

شایان ذکر است کشورهای لهستان و لیتوانی دارای مشکلات مشترکی نظیر بالا رفتن سن آموزگاران و نظام پرداخت حقوق ضعیف هستند.

«فدروویژ» مدیر «موسسه تحقیقات علمی لهستان» در ورشو می‌گوید: ما شدیدا در معرض بحران اروپا قرار داریم و بیش از هر کشوری با آن در جدال هستیم.

وی همچنین می‌افزاید: کشور لهستان در سال 1989 نسبت به اصلاح بنیادین نظام آموزشی خود اقدام نمود و در سال 1999 نیز نظام مدارس این کشور را بازسازی نمود. ضمن اینکه این کشور در سال 2009 یک برنامه آموزشی جدید را ارائه کرده است.

شایان ذکر است بودجه آموزشی دولت لهستان در حال حاضر حدود 5.7 درصد بودجه ناخالص ملی در مقایسه با بودجه سایر کشورهای اروپایی در حال افزایش است.

به گفته «فدروویژ» در حال حاضر در اروپا تعداد ریاضیدانان،‌ دانشمندان و مهندسان در حال کاهش است که کشور لهستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در اروپا و کشور لهستان هنوز میزان فارغ‌التحصیلان در رشته‌های علمی و فنی در مقابل نیازهای شغلی این رشته‌ها بسیار اندک می‌باشد.

دولت کشور همسایه لهستان یعنی لیتوانی در حال حمایت از نظام آموزشی در مقابل فشارهای ناشی از کمبود بودجه ناشی از بحران اقتصادی می‌باشد. به گفته یکی از مقامات وزارت علوم این کشور، آموزش در دولت لیتوانی از اولویت بسیار بالایی برخوردار است.

تگ ها بحران مالی دانشگاه‌های اروپای شرقی

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی