پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          06 اسفند 1391 - 24 February 2013







گرامیداشت  روزخواجه نصرالدین طوسی ومهندسی در تاجیکستان



مراسم بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی با حضور جمع زیادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای تاجیکستان، ‌ایرانیان مقیم و کارکنان سفارت ایران در شهر دوشنبه برگزار شد.



پرتال دانشگاهی به نقل از  گزارش ایرنا، سفیر ایران در تاجیکستان روز شنبه در این مراسم، ایران را سرزمین بزرگان و برخوردار از افتخارات علمی در طول اعصار و قرون متمادی عنوان کرد و گفت:‌ ما افتخار داریم که با وجود یک چنین افتخارات بی نظیر، ایران را سرزمین علم، شعر و شهید بخوانیم.

علی اصغر شعردوست افزود:‌ ما نه تنها به حافظ و سعدی و مولوی افتخار می کنیم بلکه به خواجه نصیرالدین طوسی که امروز بعد از گذشت 754 سال از وفاتش هنوز آثار وی محل رجوع جمع زیادی از اندیشمندان در سراسر جهان است نیز افتخار می کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نقش برجسته ایران و مردمان غیور و خودباورش را در طول تاریخ انکار ناپذیر خواند و اظهار داشت: اگر دنیا بخواهد سهم علم، دانش، اخلاق و ادب و هنر ایران و ایرانیان در تمدن جهان و نقش سازنده آن را نادیده بگیرد، از تمدن جهان چیز قابل توجهی باقی نخواهد ماند.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز پنجم اسفند به عنوان روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی نامگذاری شده است.

خواجه نصیرالدین طوسی یکی از سرشناس‌ترین و متنفذترین شخصیت‌های تاریخ جریان‌های فکری اسلامی‌ است. علوم دینی و عقلی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد دایی‌اش آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت.

وی در زمان حمله مغول به ایران در پیش ناصرالدین، محتشم قهستان، به کارهای علمی خویش مشغول شد. در همین زمان اخلاق ناصری را نوشت. پس از مدتی به نزد اسماعیلیان در دژ الموت نقل مکان کرد، اما پس از حمله هولاکوی مغول و پایان یافتن فرمانروایی اسماعیلیان هولاکو نصیرالدین را مشاور و وزیر خود ساخت، تا جایی که هولاکو را به تازش به بغداد و سرنگونی عباسیان یاری نمود.

وی سنت فلسفه مشایی را که پس از ابن سینا در ایران رو به افول گذاشته بود، بار دیگر احیا و مجموعه آرا و دیدگاه‌های کلامی شیعه را در کتاب تجرید الاعتقاد گرد آورد.

او در مراغه رصدخانه‌ای ساخت و کتابخانه‌ای بوجود آورد که حدود چهل هزار جلد کتاب در آن بوده ‌است.

او با پرورش شاگردانی (همچون قطب الدین شیرازی) و گردآوری دانشمندان ایرانی عامل انتقال تمدن و دانش‌های ایران پیش از مغول به آیندگان شد.

وی یکی از توسعه دهندگان علم مثلثات است که در قرن ۱۶ میلادی کتاب‌های مثلثات او به زبان فرانسه ترجمه شد.






تگ ها گرامیداشت دانشگاه خواجه نصیر دانشگاه تاجیکستان

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی