پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          05 شهریور 1392 - 27 August 2013


معرفی نظام آموزش عالی قبرس



امروزه از قبرس به عنوان یکی از بهترین ارائه‌دهندگان تحصیلات عالی در جهان یاد می‌شود که این مسئله در کنار بهره‌مندی از طبیعت زیبای مدیترانه‌ای، این کشور را در زمره مقصدهای محبوب دانشجویان جهان قرار داده است.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آموزش عالی در قبرس معمولا با یک دوره چهار ساله کارشناسی آغاز می‌شود و مراحل بعدی آن دوره کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

در این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی «هایر اجوکیشن» به معرفی نظام آموزش عالی در قبرس می‌پردازیم.

آموزش در قبرس به طور کلی به دوره‌های پیش‌دبستانی (از سن سه الی شش سال)، ابتدایی (از سن شش الی 12 سال)، متوسطه (از سن 12 الی 18 سال) و دانشگاهی (از 18 سال به بعد) تقسیم می‌شود که تحصیل تمام وقت برای تمام افراد پنج الی 15 سال اجباری است. در حال حاضر در قبرس، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در کنار هم مشغول به فعالیت هستند که به شرح جزئیات آنها می‌پردازیم.

- دانشگاه‌های دولتی و خصوصی قبرس

دانشگاه‌های دولتی قبرس شامل دانشگاه قبرس، دانشگاه غیرحضوری قبرس و دانشگاه فن‌آوری قبرس هستند. همچنین دانشگاه‌های خصوصی این کشور شامل دانشگاه اروپایی قبرس، دانشگاه «فردریک» قبرس، دانشگاه «نیاپولیس» قبرس، دانشگاه «نیکوزیای» قبرس و دانشگاه «لانکاشایر مرکزی» قبرس هستند.

- آموزش عالی دولتی در قبرس

آموزش عالی در قبرس همچنین از سوی تعدادی از موسسات آموزش عالی دولتی و حتی شمار بسیاری دیگر از موسسات آموزش عالی خصوصی که هیچ یک از آنها حائز عنوان دانشگاه نیستند، ارائه می‌شود. موسسات دولتی آموزش عالی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی را طی یک دوره تحصیلی یک الی سه ساله ارائه می‌دهند که این دوره‌ها امکان دسترسی به مرحله دوم آموزش را فراهم نمی‌کنند و برای راهیابی به دوره‌های تحصیلی موسسات آموزش عالی دولتی نیاز به یک مدرک معادل است و داوطلبان برای ورود به یک رشته خاص بر اساس نمره و رتبه دریافتی در آزمون ورودی دانشگاه‌های این کشور موسوم به Pancyprian طبقه‌بندی می‌شوند.

- موسسات خصوصی آموزش عالی در قبرس

در حال حاضر در قبرس 25 موسسه آموزش عالی خصوصی از سوی وزارت فرهنگ و علوم این کشور به ثبت رسیده که برخی از آنها علاوه بر نیکوزیا در سایر شهرهای قبرس نیز واحد دانشگاهی دارند. موسسات آموزش عالی خصوصی در قبرس رتبه دانشگاهی ندارند اما با این حال رشته‌های علمی و حرفه‌ای و شغلی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند.

- اعتبار مدارک علمی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های قبرس

مرجع ذیصلاح سنجش تضمین کیفیت و سنجش اعتبار رشته‌های دانشگاهی قبرس که از سوی موسسات آموزش عالی خصوصی ارائه می‌شوند، «شورای ارزیابی اعتبار آموزشی» (SEKAP) و در واقع از اعضای اتحادیه اروپایی تضمین کیفیت آموزش عالی (ENQA) است.

در حال حاضر تعداد دوره‌های دانشگاهی قابل ارائه از سوی موسسات آموزش عالی خصوصی در این کشور از سوی شورای ارزیابی اعتبار آموزشی (SEKAP) ارزیابی و تعیین اعتبار می‌شوند که این دوره‌ها در تقسیم‌بندی‌های ذیل قرار می‌گیرند:

1- دوره‌های علمی و حرفه‌ای که فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها مدارک گواهینامه (یک سال)، دیپلم (دو سال) و فوق دیپلم (سه سال) دریافت می‌کنند. برای ورود به این دوره‌های تحصیلی داشتن مدرک معادل آن ضروری است.

2- مرحله اول دوره آموزشی (چهار سال) که منتهی به اخذ مدرک کارشناسی می‌شود، برای ورود به این دوره نیز داشتن مدرک تحصیلی معادل آن ضروری است.

3- مرحله دوم دوره آموزشی (یک الی دو سال) که منتهی به اخذ مدرک کارشناسی ارشد می‌شود. پیش زمینه ورود به این دوره داشتن مدرک ptychio، کارشناسی یا معادل آن است.

- به رسمیت‌شناسی مدارک تحصیلی آموزش عالی

مرجع ملی ذیصلاح برای تشخیص اعتبار آموزش عالی در قبرس، شورای تشخیص رتبه (KYSATS) است. این شورا مسئول تایید و تشخیص مدارک معادل یا تطبیق و معادل‌سازی مرحله اول یا چرخه دوم و سوم آموزشی است. KYSATS همچنین نسبت به تایید اعتبار دوره‌های مشترک نیز اقدام می‌کند.

- اداره تضمین کیفیت آموزش عالی

تاسیس این اداره با تایید مجلس نمایندگان جمهوری قبرس صورت گرفت. هدف این اداره بهبود کیفیت آموزشی در موسسات آموزش عالی خصوصی و دولتی از طریق سنجش معیارهای مختلف است که شامل تعیین اعتبار خارجی و فرهنگ توسعه کیفیت داخلی است. این تلاش‌ها هم سو با «ابلاغ برلین» و استانداردها و خط مشی‌های ENQA‌ در بحث تضمین کیفیت صورت می‌گیرند و این دستورالعمل‌ها نیز به نوبه خود به تایید «ابلاغ برگن» و «توافقات تضمین کیفیت در اتحادیه اروپا» رسیده‌اند.

تگ ها معرفی دانشگاه های خارجی معرفی نظام آموزش عالی قبرس معرفی نظام آموزشی دانشگاه های خارجی معرفی دانشگاه قبرس

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی