اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی 29 آبان 1392 - 20 November 2013
رشد آموزش عالی در آفریقا از طریق همکاریهای بینالمللی این قاره
نظام آموزش عالی در آفریقا برای ارتقای کیفیت خود به دنبال بهبود وجهه تحقیقات در دانشگاههای این قاره از راه همکاریهای بینالمللی است.
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان آموزش عالی معتقدند کیفیت آموزشی تنها زمانی تحقق مییابد که جنبه تحقیقاتی در دانشگاهها بهبود یافته و رشد کند اما سوال مهم این است که تحصیلات تکمیلی چگونه میتواند به عنوان پیشزمینه تحقیقات در قاره آفریقا تقویت شود؟
دو کارشناس به نامهای «هان آرتس» و «هینز گریجن» از دانشگاه «ماستریخت» در هلند در کتابی تحت عنوان «آموزش عالی و جهانیسازی؛ چالشها، تهدیدها و فرصتها برای آفریقا» به وضوح درباره اتصال آموزش عالی و تحقیقات دانشگاهی از طریق شبکههای علمی بینالمللی در حالی که نیازهای محلی نیز تامین شوند، بحث کردهاند اما سوال اصلی این است که چگونه آموزش عالی را در این مسیر هدایت کنیم تا آموختههای بینالمللی نیز بتوانند سهم خود را در رفع نیازهای داخلی ایفا کنند؟
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتیورلدنیوز، این کارشناسان تاکید دارند که دانشگاهها باید توانایی تبدیل به «موتور توسعه و پیشرفت» را داشته باشند اما جایگاه دانشگاههای آفریقا در نقش توسعهای که از آنها انتظار میرود کجاست؟
در ابتدا نخستین مسئلهای که باید در نظر گرفت تنوع فراوان و وسعت قاره آفریقا است. علاوه بر این چشمانداز علمی در این منطقه نیز بسیار متفاوت است.
برخی دانشگاههای آفریقای جنوبی نظیر دانشگاههای «کیپ تاون» یا «اشتنباخ» به خوبی خود را با جوامع علمی بینالمللی در آمیختهاند. با این حال در سوی دیگر کشورهای دیگری هستند که حتی در ساختن یک موسسه آموزش عالی با دشواریهای بسیاری مواجهاند و در این بین نیز کشورهایی نظیر کامرون، غنا و کنیا قرار دارند که نظام آموزش عالی نسبتا متعادلی دارند.
موضوع مهم دیگر در بحث آموزش در این قاره مسئله ظرفیت و حجم سختافزاری و ساختمانی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی این منطقه است که توجه به آن برای رشد همکاریهای تحقیقاتی دانشگاههای آفریقایی در عرصه بینالمللی ضروری است.