اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی 05 شهریور 1392 - 27 August 2013
مخالفت وزیر آموزش دانمارک با ازدیاد رشتههای دانشگاهی این کشور
اظهارنظر «مورتن اوسترگارد»، وزیر آموزش عالی دانمارک مبنی بر این که تعداد رشتههای دانشگاهی برای ایجاد هماهنگی با بازار کار باید کاهش یابد با انتقاد شدید دانشگاههای این کشور روبرو شد.
به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از : سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اوسترگارد به تازگی اعلام کرد: در دانشگاههای این کشور رشتههای بسیاری وجود دارند که تعداد قابل توجهی از آنها را میتوان حذف کرد. علاوه بر این چالشهای فراوانی نیز پیشروی نظام تامین اعتبار دانشگاهها وجود دارند.
از سال 1990 میلادی تاکنون، دانمارک شاهد افزایش چهار برابری تعداد رشتههای مقطع کارشناسی بوده که از سوی دانشگاههای این کشور ارائه میشوند.
اوسترگارد در مصاحبهای اعلام کرد: در این کشور 1500 رشته دانشگاهی از جمله در مقاطع کارشناسی ارشد وجود دارد که این امر سبب شده انتخاب رشته مناسب برای جوانان تقریبا غیرممکن شده و کارفرمایانی که قصد جذب آنها را دارند با یک وضعیت پیچیده برای ارزشیابی و تشخیص تفاوتهای علمی دانشآموختگان روبرو شوند. این مشکلات باعث شده تا به این نتیجه برسیم که امروزه مدارک علمی زیادی از سوی دانشگاهها ارائه میشوند که با نیازهای ما همخوانی ندارند. بنابراین از این پس روی موضوع چگونگی ارائه رشتههای باکیفیت متمرکز خواهیم شد.
اوسترگارد افزود: بنابراین میان خروجی دانشگاهها که دارای تحصیلات عالی هستند و همچنین نیاز به این تخصصها در بازار کار، شاهد یک عدم تطابق هستیم چرا که تمامی تلاشها در بخش دانشگاهی و علمی متمرکز شده در حالی که «تولید» در پایینترین حد خود قرار دارد.
اما واکنشها به این سخنان وزیر آموزش عالی دانمارک بسیار شدید بود. چند تن از روسای دانشگاههای این کشور ضمن حمایت از نظام تخصیص اعتبارات فعلی تاکید کردند که برنامهریزی آموزشی شش ساله برای تربیت نیروی کار، یک فعالیت اقتصادی با ریسک بالا است.
«نیس اودرشید»، دبیرکل کنفرانس روسای دانشگاههای دانمارک دراینباره گفت: در صورتی که اختصاص بودجه برای دانشگاهها را به یافتن شغل دانشجویان پس از فارغالتحصیلی منوط کنیم، پیشبینی درآمد دانشگاهها دشوار خواهد شد.
وی همچنین این ادعا را که دانشگاهها برای جذب بودجه بیشتر اقدام به ازدیاد رشتههای تحصیلی میکنند، رد کرد. وی تصریح کرد که از سال 2007 تا 2013 میلادی 41 رشته جدید تدوین شده که تنها یکی از آنها در شاخه علوم انسانی بوده است.