پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه پیام نور          18 مهر 1391 - 09 October 2012




پرتال دانشگاهی کشور با همکاری موسسه آموزش عالی آزاد زبدگان برگزار می نماید .

دوره های فراگیر پیام نور کارشناسی و ارشد با معافیت تحصیلی

آیا می دانید تنها موسساتی مجاز به برگزاری دوره های فراگیر هستند که نامشان در سامانه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی ثبت شده باشد .
لذا داوطلبان در انتخاب موسسات برگزار کننده دوره های فراگیر دقت لازم را داشته باشند .




همه ساله تعداد بیشماری از خیل جمعیت میلیونی مشتاق ورود به تحصیلات دانشگاهی از این امکان بی‌بهره می‌مانند، که به نظر می‌آید دوره‌هایی نظیر علمی کاربردی، غیر حضوری، مجازی و فراگیر بدون کنکور راه حل‌های اساسی مشکل فوق باشند.
دانشگاه پیام نور جهت رفع معضل فوق، مبادرت به جذب دانشجو از طریق دوره‌های فراگیر بدون کنکور نموده است. در راستای هدف فوق این مرکز در جهت همگانی نمودن دسترسی آحاد جامعه به آموزش‌های فراگیر (بدون کنکور) خدمات آموزشي ويژه‌اي را تدارک دیده است. بطور خلاصه فرق اساسی این دوره‌ها با سایر دوره‌ها اینست که داوطلبان در مرحله اول تحت عنوان دانش‌پذیر دروس دانشگاهی ترم اول رشته انتخابي خود را تحصیل و پس از موفقیت در آزموني که در آن رتبه‌بندی کنکور و سقف ظرفیتی پذیرش وجود ندارد، از عنوان دانش‌پذیر به عنوان دانشجو تغییر وضعیت داده و وارد ترم دوم می‌شوندشما در این مرکز برای ترم اول (دانش‌پذیری) و ترم‌های بالاتر از خدمات آموزشی بهره‌مند مي‌شويد که جزئیات و شرایط آن در این دفترچه آمده است. از داوطلبان گرامی درخواست می‌گردد جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره حضوری، به مراکز ذکر شده در این دفترچه مراجعه نموده و یا تماس تلفنی حاصل نمایند.

پیشینه نظام آموزشی از راه دور :
یکی از ویژگی‌های دانشگاههای باز (Open University) در جهان، تکیه بر آمادگی و توانمندی‌های علمی داوطلبان ورود به آموزش عالی برای برنامه‌های تحصیلی ویژه رشته و گرایش تخصصی است که داوطلب، علاقمند به ادامه تحصیل در آن است. در این راستا شرکت در دوره‌های فراگیر برای هر رشته‌ای که داوطلب علاقه تحصیل آنرا داشته باشد بدون توجه به زمینه تحصیلی قبلی وی امکان پذیر می‌باشد و برای سنجش میزان توانمندی‌ها و آمادگی تحصیلی داوطلبان به آنان اجازه داده شده است که در رشته‌های مورد علاقه بعنوان دانش‌پذیر ثبت نام نمایند.

با توجه به ضرورت تحقق عدالت در توسعه آموزش عالی و ضرورت دسترسی همه داوطلبان واجد شرایط علمی به آموزش دانشگاهی ترتیبی اتخاذ گردیده که در آزمون‌های دوره دانش‌پذیری نوع آزمون به صورت رقابتی نباشند و دانشگاه خود را موظف می‌داند که برای کلیه دانش‌پذیرانی که ملاک‌های علمی و حدنصاب نمرات تعیین شده را کسب نمایند، ظرفیت لازم برای شکوفایی استعدادها و توانمندی تخصصی را از طریق آماده‌سازی شرایط ورود به دانشگاه صورت دانشجو فراهم نماید.
یکی از ویژگی‌های مهم این دانشگاه، علاوه بر طرح‌های نیمه حضوری، ایجاد طرح‌های غیر حضوری است. کلیه علاقمندان به آموزش عالی در هر جا بدون ضرورت حضور در محل دانشگاه، می‌توانند در طرح‌های غیر حضوری این دانشگاه شرکت نمایند. داوطلبان ساکن در روستاها و بخش‌ها و شهرهای فاقد واحد دانشگاهی و همچنین شاغلان در مشاغل آزاد و دولتی و افرادی که دوره خدمت نظام وظیفه را طی می‌نمایند، می‌توانند در برنامه‌های درسی این دوره‌ها شرکت نمایند.

تعریف اصطلاحات:

1.    دانش‌پذیر: داوطلبی است که شرایط ورود به دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام نور را دارد و در موعد مقرر در دوره‌های فراگیر ثبت نام کرده است.
2.    دانشجو: فردی است که پس از موفقیت در آزمون سراسری یا دوره دانش‌پذیری و احراز شرایط مندرج در این دفترچه پذیرفته شده باشد.
3.   کد رهگیری: شماره‌ای است که در پایان ثبت‌نام اینترنتی به داوطلب داده می‌شود و داوطلب موظف به حفظ آن تا روز آزمون می‌باشد.
ضوابط پذیرش در دوره‌های فراگیر در مقطع کارشناسی:


مدارک تحصیلی مورد پذیرش در مقطع کارشناسی:

1.    دارندگان مدرک متوسطه اعم از هنرستان و دانشسراهایی که مدت آموزش متوسطه آنها 4 سال بوده است.
2.    دارندگان مدارک کاردانی رسمی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزرات بهداشت و آموزش پزشکی
3.    دارندگان دیپلم متوسطه نظام قدیم و دارندگان مدرک پیش دانشگاهی نظام جدید در رشته ریاضی فیزیک، طبیعی یا علوم تجربی، علوم انسانی و هنر
تذکر: فارغ‌التحصيلان دوره سه ساله ديپلم در کليه رشته‌ها مي‌توانند، همزمان با گذراندن دوره پيش‌دانشگاهي تا 31/6/89 و اخذ مدرک پيش‌دانشگاهي در اين دوره‌ها نيز ثبت‌نام نمايند. (طرح ويژه)

ضوابط وظیفه عمومی:

داوطلبان مرد علاقمند به تحصیل در دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام نور، در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر مجاز به شرکت در دوره دانش‌پذیری می‌باشند.
1.    کارت پایان خدمت یا معافیت
2.    داشتن دفترچه اعزام به خدمت بدون مهر غیبت در مدت اعتبار
3.    مشمولان شاغل به خدمت با ارائه گواهی اشتغال به خدمت در صورت نداشتن مهر غیبت قبل از اعزام. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات قوانین نظام وظیفه به اداره وظیفه عمومی مراجعه فرمایید).
شرایط تبدیل وضعیت (قبولی در دوره‌های فراگیر):
داوطلب برای آنکه از دانش‌پذیر به دانشجو تغییر وضعیت دهد ضمن داشتن شرایط عمومی پذیرش و ثبت‌نام، باید تمامی شرایط زیر را احراز کند.
الف): دانش‌پذیر باید در پایان نیمسال دانش‌پذیری در آزمون تمامی درس‌های اختصاصی (6 تا 8 واحد مشخص شده در جدول دروس اختصاصی مقطع کارشناسی) و تمامی درس‌های عمومی (8 واحد) شرکت کند و حداقل نمره 10 در هر یک از موارد درسی را کسب نماید.
ب): حداقل میانگین دانش‌پذیری 12 از 20 را یا حداقل میانگین وزنی که با تأثیر مثبت معدل دیپلم سال سوم نظام جدید آموزش متوسطه ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی سال‌های 1384، 1385، 1386 و یا 1387 که امتحانات آنان بصورت کتبی و سراسری برگزار شده است و طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود کسب نماید.
میانگین دانش‌پذیری میانگین معدل کتبی دیپلم = میانگین وزنی

تذکر مهم: دانش‌پذیرانی که شرایط بندهای الف و ب را به طور همزمان تأمین کنند، قبول شناخته می‌شوند.
وضعیت مشروط: دانش‌پذیر زمانی مشروط شناخته می‌شود که:
1.    حائز شرایط ثبت‌نام در دوره کارشناسی بوده و شرط بند ب را احراز کرده ولی حداکثر در 1 تا 2 درس نمره کمتر از 10 کسب کرده باشد. چنین داوطلبی می‌تواند به عنوان دانشجوی مشروط کارشناسی ثبت‌نام نماید، ثبت‌نام وی تا اخذ نمره قبولی در درس یا دروس مردودی (حداکثر تا پایان نیمسال دوم تحصیلی) به صورت مشروط خواهد بود.
2.    حائز شرایط ثبت‌نام در دوره کارشناسی بوده و شرط بند الف را احراز کرده ولی میانگین دانش‌پذیری و میانگین وزنی حداقل 12 (بند ب) را کسب نکرده باشد، چنین داوطلبی می‌تواند به عنوان دانشجوی مشروط میانگین ثبت‌نام نماید اما ثبت‌نام وی تا احراز میانگین دانش‌پذیری حداقل 12 (حداکثر تا پایان نیمسال دوم تحصیلی) بصورت مشروط خواهد بود.
تذکر مهم: با توجه به اینکه در دوره دانش‌پذیری به منظور تسهیل ورود دانش‌پذیران به دوره دانشجویی تعدادی از دروس دانش‌پذیری مشمول‌ تراز خواهد شد و دانش‌پذیران بر اساس نمرات تراز شده قبول یا مشروط شناخته می‌شوند لذا طبق مصوبات دانشگاه دانشپذیران موظفند دروسی را که نمرات خام آنها کمتر از 10 می‌باشد پس از تبدیل وضعیت به دانشجویی با رعایت پیش‌نیاز بگذرانند.

ضوابط پذیرش در دوره‌های فراگیر در مقطع کارشناسی ارشد:

مدارک تحصیلی مورد پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد:
1.    دارندگان مدرک کارشناسی رسمی و بالاتر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته‌های تحصیلی علوم) شامل گروه‌های علوم پایه، علوم پزشکی، علوم دامپزشکی، علوم کشاورزی و علوم فنی و مهندسی) – علوم انسانی (شامل گروه‌های علوم انسانی و هنر)
2.    دارندگان مدارک کارشناسي ناپيوسته رسمي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکي در رشته‌هاي علوم (شامل گروه‌هاي علوم پايه،‌ علوم پزشکي،‌ علوم دامپزشکي، علوم کشاورزي و علوم فني مهندسي) علوم انساني (شامل گروه‌هاي علوم انساني و هنر)
3.    تبصره: دارندگان مدرک معادل مشروط به آن که مدرک مقطع قبلی آنها نیز معادل نباشد صرفاً مجاز به شرکت در آزمون دوره‌های فراگیر همان مقطع می‌باشند.
ضمناً دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی در صورتی که حداکثر تا 31/6/89 دانش آموخته شوند می‌توانند با ارائه گواهی از دانشگاه ذیربط مبنی بر دانش آموخته شدن در سال تحصیلی مربوطه، در آزمون دوره دانش‌پذیری شرکت کنند. این داوطلبان در صورت پذیرفته شدن در آزمون دوره دانش‌پذیری، هنگام ثبت نام باید گواهی دانش‌آموختگی خودشان را ارائه کنند.
براساس مصوبه شماره 368 مورخه 11/3/74 شورای عالی انقلاب فرهنگی، طلاب و فضلاء حوزه علمیه که براساس مدارک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم و مشهد دوره سطح دو را با موفقیت گذرانده‌اند. همانند دارندگان مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی گروه 1 می‌توانند ثبت نام نمایند
ضوابط وظیفه عمومی
با عنایت به اینکه در دوره دانش‌پذیری برای دانش‌پذیران برابر ضوابط معافیت تحصیلی صادر نمی‌شود داوطلبان ذکور در صورت دارا بودن یکی از شرایط زیر مجاز به شرکت در دوره دانش‌پذیری می‌باشند:


دوره فراگیر پیام نور


درخواست معافیت تحصیلی برای دانشجوی مشمول پذیرفته شده پس از قبولی در آزمون دانش‌پذیری (از زمان تبدیل وضعیت به دانشجویی) براساس قوانين امکان‌پذير است و سنوات تحصیل وی از این زمان (دانشجویی) محاسبه می‌گردد.
شرایط تبدیل وضعیت (قبولی در دوره‌های فراگیر):
تغییر وضعیت دانش‌پذیری به دانشجویی منوط به احراز شرایط زیر است.
1.    شرکت در آزمون‌های پایان نیمسال دانش‌پذیری مشتمل بر 8 تا 10 واحد درسی و کسب نمره 12 از 20
2.    کسب حداقل میانگین دانش‌پذیری 14 از 20
3.    نمره نهايي لازم براي قبولي بر اساس 80 درصدي ميانگين دروس حاصل از آزمون و تأثير 20 درصدي ميانگين معدل كارشناس مي‌باشد.
تذکر مهم: دانش‌پذیرانی که شرایط 1 و 2 را به طور همزمان تامین کنند قبول شناخته می‌شوند.

4.    وضعیت مشروط:


الف – دانش‌پذیرانی که حداکثر در دو درس نمره قبولی کسب نکرده باشند (موضوع بند 1)، چنانچه نمره قبولی را در سایر درس‌ها کسب کرده باشند و شرط بند 2 را احراز نموده باشند به عنوان دانشجوی مشروط شناخته شده و می‌بایست در نیمسال دوم درس مشروطی را اخذ و با نمره حداقل 12 بگذرانند در غیر اینصورت از ادامه تحصیل محروم خواهند شد.
ب – دانش‌پذیری که شرط بند 1 را احراز کرده و شرط بند 2 را احراز نکرده است، به عنوان دانش‌پذیر مشروط میانگین دانش‌پذیری شناخته می‌شود.

دانش پذیر مشروط میانگین دانش‌پذیری می‌تواند صرفاً یکبار برای احراز شرط بند 2 در آزمون حداکثر 2 درس که پایین‌ترین نمره را اخذ کرده شرکت کند. اگر نمرات پایین دانش‌پذیر بیش از 2 درس و یکسان باشد، درس قابل تکرار توسط دانشگاه تعیین می‌شود. نمره درس مشروطی جایگزین نمره قبلی در همان درس می‌شود.

تبصره: نمره مردودی درس مشروطی در صورت کسب نمره قبولی در میانگین مرحله دانش‌پذیری محاسبه نمی‌شود.

امتیازات و مزایای دوره‌های فراگیر پیام نور:

1.    مدرک تحصیلی دانشگاه پیام نور مستقیماً توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌گردد.
2.    امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر (دکترای تخصصی و P.H.D) در تمامی دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور وجود دارد.
3.    امکان تحصیل همزمان در دو رشته (یکی در دانشگاه پیام نور و دیگری در دانشگاه دیگر) با ضوابط خاصی مقدور است.
4.     صدور معافیت نظام وظیفه (پس از تبدیل وضعیت از دانش‌پذیری به دانشجویی) و تحصیل همراه با خدمت مقدس سربازی.
5.    دانشگاه پیام نور به هیچ عنوان مدرک معادل نمی‌دهد  و تمامی مدارک معادل مقاطع تحصیلی است.
6.    انتخاب آزادانه رشته دانشگاهی بدون توجه به نوع مدرک دیپلم نظام قدیم یا پیش‌دانشگاهی.
7.    غیر رقابتی بودن و نامحدود بودن ظرفیت.
8.    امکان ادامه تحصیل با حداقل شهریه.
9.     نداشتن محدودیت سنی.

تسهیلات آموزشی:
جهت تسهیل دسترسی به آموزشی عالی برای کلیه کارکنان اداری و آموزشی دانشگاه پیام نور و همسر و فرزندان آنان، کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همسر و فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به آن، کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی بالای 2 سال سابقه اشتغال در سازمانهای طرف قرارداد با دانشگاه و همچنین ایثارگران، جهادگران و رزمندگان طبق ضوابط مربوط، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

شهریه تحصیلی:
با توجه به تغییر سالانه تعرفه‌های شهریه دانشگاه پیام نور و با توجه به نوع رشته انتخابی و مقطع تحصيلي، شهريه تحصيل در دانشگاه پيام‌ نور، کمترين ميزان شهريه تحصيلي در بين دانشگاهها دولتي (شبانه) و آزاد مي‌باشد. اين شهريه براي مقطع کارشناسي به طور ميانگين براي هر ترم دانشجويي حدود سیصد هزار تومان و براي مقطع کارشناسي ارشد بطور ميانگين حدود پانصد هزار تومان مي‌باشد.

مدارک مورد نیاز:

1-    دو قطعه عکس 2- رونوشت شناسنامه 3- رونوشت آخرین مدرک تحصیلی
برخی از ضوابط ادامه تحصیل:
برای اطلاع آن دسته از دانش‌پذیرانی که در آزمون نیمسال دانش‌پذیری قبول می‌شوند و به دانشجو تبدیل وضعیت می‌دهند برخی از ضوابط ادامه تحصیل به شرح زیر اعلام می‌شود:
1.    دانشجو موظف است در اولین نیمسال تحصیلی از سازمان آموزش و پرورش تأییدیه تحصیلی خود را درخواست کند تا به مرکز یا واحد دانشگاهی ارسال شود.
2.    دانشجو موظف است در هر نیمسال تحصیلی در مهلت اعلام شده از سوی دانشگاه برای ثبت‌نام و انتخاب واحد درسی اقدام کند. عدم اقدام به موقع در نیمسال تحصیلی به منزله محرومیت از ادامه تحصیل درآن نیمسال تحصیلی خواهد بود. به علاوه در صورتی که دانشجو در طول همان نیمسال برای تعیین وضعیت تحصیلی خود مراجعه نکند منصرف از تحصیل شناخته خواهد شد.
• تعداد کل واحدهای قابل انتخاب در هر نیمسال تحصیلی (بجز در آخرین نیمسال تحصیلی) با توجه به میانگین نیمسال قبل دانشجو، حداقل 8 یا حداکثر 24 واحد بر طبق آئین‌نامه آموزشی دانشگاه است. دانشجویان آزمون محور و رادیو تلویزیونی و آموزش الکترونیکی (مجازی) بر اساس آئین‌نامه آموزشی ذیربط خود عمل خواهند نمود.

3.    نمره قبولی در هر درس 10 از 20 است و برای اخذ مدرک کارشناسی، داشتن میانگین کل حداقل 12 از 20 الزامی است.
4.    در صورتی که دانشجو بدون کسب موافقت دانشگاه بیش از دو نیمسال تحصیلی ترک تحصیل کند از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.
5.    برای اخذ مدرک تحصیلی، ارائه اصل دیپلم نظام قدیم یا پیش‌دانشگاهی نظام جدید ضروری است.
6.    ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات به دانش‌آموختگان در هر زمان منوط به تسویه حساب با دانشگاه است.
7.    دانشجوی مشمول خدمت سربازی با رعایت مقررات وظیفه عمومی به شرط آنکه غیبت سربازی نداشته باشد می‌تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند.
8.    تحصیل همزمان با خدمت وظیفه عمومی به شرط موافقت محل خدمت از نظر دانشگاه با سایر مقررات بلامانع است. ولی گواهی اشتغال به تحصیل تا قبل از ارائه کارت پایان خدمت برای او صادر نمی‌شود.
9.     در صورت تبدیل وضعیت، مسئولیت تهیه مواد آموزشی به عهده دانشجو خواهد بود. تعدادی از درس‌ها در دوره دانشجویی به صورت خود خوان ارائه می‌شود و جلسه‌های رفع اشکال گروهی یا فردی در صورت ضرورت به تشخیص دانشگاه برای تعدادی از درس‌ها بجز در رشته‌های آزمون محور (رادیو تلویزیونی) و آموزش الکترونیکی (مجازی) تشکیل می‌شود.
10.     دانشجو می‌تواند در صورت تمایل از ادامه تحصیل انصراف دهد این درخواست باید به صورت کتبی به مرکز مربوطه ارائه شود.
عناوین رشته ها و نحوه برگزاری کلاسها و شهریه دوره ها:




دانشگاه پیام نور

مزایای شرکت در دوره های فراگیر ما :

1- دارای مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فناوری جهت برگزاری دوره های فراگیر
2- قیمت رقابتی و مناسب نسبت به دیگر موسسات
3- شهریه اقساطی
4- تعهد استخدام نفرات برتر در موسسات زیرمجموعه پرتال دانشگاهی کشور
5- دسترسی آسان به مراکز برگزاری کلاس ها




متقاضیان شرکت در دوره های فراگیر فوق می بایست فرم ثبت نام زیر را تکمیل نمایند .





تگ ها دوره های فراگیر پیام نور کارشناسی ارشد معافیت تحصیلی

پر بازدیدترین دانشگاه پیام نور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی