پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran

کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 95 نتایج ارشد 95 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 95 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 95 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
مجموعه  اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه پیام نورارسال شده در   25 آبان 1392 - 16 November 2013


اولویت‌ها و مشکلات دانشگاه پیام نور از منظر دانشجویان این دانشگاه


در گوشه و کنار دانشگاه پیام‌نور چه می‌گذرد؟

دانشگاه پیام‌نور با هدف ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه در سال 1367 با جمعیت دانشجویی حدود 5000 نفر فعالیت خود را آغاز کرد و امروز با گذشت دو دهه، شمار دانشجویان این دانشگاه به بیش از یک میلیون و 200 هزار دانشجو افزایش یافته است، دانشجویانی که هم‌اکنون در 520 مرکز و واحد مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری ایران (ایسنا)، پارامترهایی چون پذیرش بومی، امکان حضور کمتر دانشجویان در کلاس‌های درسی به ویژه برای دانشجویان شاغل باعث شده که دانشگاه پیام‌نور در سال‌های اخیر مورد توجه افراد مختلف جامعه قرار بگیرد، به گونه‌ای که در حال حاضر یک سوم جمعیت آموزش عالی کشور مربوط به دانشجویان دانشگاه پیام‌نور است.

در این میان اگر چه گسترش کمی دانشگاه پیام‌نور امکان ادامه تحصیل بسیاری از جوانان را در جامعه فراهم کرده است، اما جاماندن توسعه کیفی از قدم‌های سریع گسترش کمی دانشگاه منجر به بروز مشکلات و انتقاداتی در دانشجویان این دانشگاه شده است که طرح این مشکلات و دغدغه‌ها به معنای نادیده گرفتن تلاش و خدمات مسئولان این دانشگاه نیست.

جمعی از دانشجویان پیام‌نوری، به بررسی اولویت‌ها و مشکلات این دانشگاه از منظر دانشجویان پرداخته است.

یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته mba (مدیریت اجرایی) مرکز تهران با انتقاد نسبت به عدم تسلط کافی برخی از اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه پیام‌نور بر دروس ، می‌گوید: اگر چه سیاست دانشگاه پیام‌ نور کتاب محوریست، اما با این وجود اساتید دانشگاه باید حداقل در حد رفع اشکال و پاسخگویی به سوالات دانشجویان از تسلط علمی کافی برخوردار باشند که متاسفانه این تسلط در برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دروس مهم و محوری برخی رشته‌های دانشگاه پیام‌نور به صورت خودخوان ارائه می‌شود، اظهار می‌کند: با وجود اینکه دانشگاه پیام‌نور کتاب محور است، اما دانشجویان در برخی دروس مهم و محوری خود به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت انجام کارهای تحقیقاتی و تفهیم بیشتر دروس خود نیازمند کلاس و استاد هستند و این در حالیست که گاها این درس‌های مهم در برخی رشته‌ها به صورت خودخوان ارائه می‌شود.

این دانشجو با اشاره به ایجاد برخی رشته‌های مهندسی در دانشگاه پیام نور و نبود امکانات مناسب برای این رشته‌ها، تصریح می‌کند: این دروس بیشتر جنبه کاربرد عملی دارند و دانشجویان این رشته‌ها بیشتر از دانشجویان سایر رشته‌ها نیازمند کلاس و آزمایشگاه هستند، در حالی که به نظر می‌رسد این رشته‌ها با سیاست‌های دانشگاه پیام نور مبنی بر سیستم نیمه‌حضوری و کتاب محوری متناسب نیست و در واقع دانشگاه پیام نور تا زمانی که امکانات مناسب را فراهم نکرده است، نباید در رشته‌هایی که بیشتر جنبه کاربردی دارد دانشجو بپذیرد.

دانشجوی دیگری در رشته زبان انگلیسی با انتقاد نسبت به قدیمی بودن متون برخی کتب دانشگاه پیام نور، بیان می‌کند: این مساله تا حدیست که اساتیدی که برای رفع اشکال در کلاس‌ها حضور می‌یابند به جای آن مباحث کتاب‌ها، مطالب دیگری را تدریس می‌کنند. در این میان اگر چه بحث مطرح شده از سوی استاد مهمتر است، اما به هر حال دانشجویان باید هنگام امتحان به این کتاب‌ها استناد کنند. تقریبا برای هیچ یک از کتب انگلیسی منابع زبانشناسی شامل زبان تخصصی، واج شناسی، نحو، معنی شناسی و ساخت واژه که کتب آنها به زبان انگلیسی است، محتوا تعریف نشده است.

بسیاری از کتب درسی این دانشگاه کمیاب است

دانشجوی دیگری نسبت به کمیاب بودن کتب دانشگاه پیام نور انتقاد کرد و گفت: با توجه به هزینه‌هایی که دانشجویان هر ترم پرداخت می‌کنند، انتظار بی‌جایی نیست که به این درخواست‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به برگزاری برخی امتحانات دانشگاه به صورت تشریحی، می‌گوید: زمانی که سوالات امتحانات به صورت تشریحی طرح می‌شوند، نباید از دانشجو انتظار داشت که همه مباحث را جزء به جزء و کلمه به کلمه حفظ کند و براساس آن نمره داده شود.

همچنین یکی دیگر از دانشجویان رشته حقوق مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز تهران نیز با انتقاد نسبت به لحاظ نمره منفی در امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور، می‌گوید: با وجود اینکه امتحانات پایان ترم دانشگاه حالت رقابتی ندارند، اما دراین امتحانات نمره منفی لحاظ می‌شود، در صورتی که هیچ دلیلی برای قائل شدن نمره منفی در امتحانات پایان نیمسال تحصیلی دانشجویان وجود ندارد.

از سویی دیگر دبیر انجمن علوم‌اجتماعی دانشگاه پیام‌نور مشهد با بیان اینکه حمایت بیشتر مسوولان از دانشجویان این دانشگاه زمینه فعالیت بیشتری را برای این قشر فراهم می‌کند، می‌گوید: این امر موجب آینده خوب و روشن در این دانشگاه خواهد بود.

سیده بهار سیدی با بیان این‌که عدم حمایت مسوولان دانشگاه دانشجویان را آزرده‌خاطر کرده است، می‌افزاید: عدم حمایت مسوولان از فعالیت‌های دانشجویان و بودجه محدود در برگزاری همایش‌ها موجب شده که فعالیت دانشجویان بسیار کمرنگ شود.

به گفته وی، اگر دانشجویان بخواهند همایشی را در دانشگاه برگزار کنند، بودجه آن بسیار محدود و هزینه برگزاری چنین مراسمی برعهده خود آنان است، همچنین به نشریاتی که در سطح کشور توزیع می‌شوند، کمک هزینه‌ تعلق می گیرد در صورتی که نشریاتی که در سطح استان توزیع می‌شوند، کمک هزینه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

سیدی سطح علمی اساتید این دانشگاه را نسبت به سال‌های گذشته بهتر می‌داند و می‌گوید: سطح علمی اساتید این دانشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است که در این راستا اساتید و مسوولان دانشگاه باید سطح حمایتشان را از دانشجویان بیشتر کنند تا دانشجویان با انگیزه بیشتری به فعالیت بپردازند.

تگ ها دانشگاه پیام نور مشکلات دانشگاه پیام نور مشکلات دانشجویان دانشگاه پیام نور

پر بازدیدترین دانشگاه پیام نور

اخبار روزنامه ها

خبرنامه - شبکه های اجتماعی

آمار سایت