پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه پیام نور          05 اردیبهشت 1393 - 25 April 2014


نهادینه شدن فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها





 آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح پنج شنبه در دیدار با رئیس دانشگاه پیام نور کشور با بیان اینکه شکی نیست که دانشگاه‌ها نقش اساسی را در اداره کشور دارند بیان کرد: امروز و آینده کشور به مقدار زیادی وابسته به دانشگاه‌ها و حوزه علمیه است و با این اوصاف هرگونه اصلاح در دانشگاه به اصلاح کل کشور منجر می‌شود و هرگونه ناهنجاری نیز سبب ناهنجاری در کل جامعه کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه سرمایه گذاری برای دانشگاه‌ها کاری به موقع و به جا است، ابراز داشت: دانشگاه‌ها باید از لحاظ علمی تقویت شوند و حتی به طراز دانشگاه‌های سطح یک دنیا برسند و البته تا رسیدن به آن حد راه قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که نیازمند عزم راسخ و تلاش مستمر است.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: اما نکته‌ای که باید بدان توجه ویژه شود بالا بردن سطح اخلاق و فرهنگ اسلامی در دانشجویان است که به هرمیزان سطح علمی بالا‌تر رفت سطح اخلاق نیز بالا‌تر برود.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به واسطه اینکه تنها به بعد علمی توجه شده بسیاری از نخبگان آنان اگر در مکانی به عنوان مثال تولید دارو باشد اما دلار کمتری بدهند و یا در محلی ساخت سلاح هسته‌ای با دلار بیشتر باشد به سمت محل تولید سلاح هسته‌ای می‌روند که این موضوع به علت دوری از اخلاق است.

تحصیلکرده فاقد اخلاق و ایمان مضر است

وی با تاکید بر اینکه تحصیلکرده فاقد اخلاق و ایمان مضر است، بیان داشت: باید تلاش کرد نه فقط برای آخرت بلکه برای اصلاح دنیا هم که باشد به موازات پیشرفت علمی پیشرفت فرهنگی نیز در دانشگاه‌ها صورت بگیرد.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به این مطلب که در گذشته علم در اختیار مسلمانان بود و سپس به غرب رفت، عنوان کرد: اما به دلیل اتفاقات رخ داده آن‌ها علم را از ما گرفتند و با ساختن دانشگاه‌ها به علم آموزی پرداختند و به این واسطه دانشگاه‌ها ابتدا در غرب تاسیس شدند و یه همین دلیل دارای تار و پود غربی است.

وی بیان کرد: ما وظیفه داریم که در حکومت اسلامی بتوانیم دانشگاه را از فرهنگ فاسد غربی جدا کنیم و باید دانشگا‌ها را با فرهنگ اسلامی عجین کرد.

آیت الله مکارم ادامه داد: دانشجویان دانشگاه‌ها در شرایط سنی حساسی قرار دارند که کنترل اخلاقی آن‌ها کار ساده‌ای نیست و باید برای آنان برنامه ریزی دقیقی در زمینه آموزش مسائل دینی و فرهنگ اسلامی در نظر گرفت.

وی در ادامه به توجه به افراد مستعد و نخبه نیز تأکید و بیان کرد: باید افرادی که از لحاظ مالی توانائی تحصیل را ندارند اما استعدادهای فراوانی را دارا می‌باشند کمک کرد تا بتوانند این افراد نیز از لحاظ علمی مدارج بالا را طی کنند تا به جرم نداشتن پول استعداد آن‌ها به هدر نرود.

توجه به برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه بر توجه به برنامه‌های قرآنی در دانشگاه‌ها نیز تأکید و بیان کرد: برنامه‌های قرآنی نیز باید آمیخته به معانی و مفاهیم باشد و تنها به شکل اکتفا نشود.

در ابتدای این دیدار آیت الله مکارم شیرازی پس از شنیدن گزارش رئیس دانشگاه پیام نور به طرح چند سئوال از رئیس دانشگاه پیام نور پرداخت.

آیت الله مکارم شیرازی در ابتدا از میزان شهریه‌های این دانشگاه سئوال کرد که ابوالفضل فراهانی در این باره گفت: شهریه‌های دانشگاه در مقطع کار‌شناسی میانگین 350 هزار تومان، کار‌شناسی ارشد 650 هزار تومان و مقطع دکتری 2 تا 2.5 میلیون تومان است.

این مرجع تقلید شیعیان در ادامه درباره افراد با استعدادی که به علت عدم توانائی مالی قادر به ادامه تحصیل نیستند و برنامه این دانشگاه برای این افراد سئوال کرد که رئیس دانشگاه پیام نور کشور بیان داشت: افرادی که از استعداد‌های بر‌تر در مقطع کار‌شناسی باشند برای کار‌شناسی ارشد و دکتری پذیرش می‌شوند.

آیت الله مکارم همچنین درباره دولتی و یا مستقل بودن این دانشگاه نیز سئوال کرد که فراهانی پاسخ داد: دانشگاه پیام نور زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کند از لحاظ مقررات 100 درصد دولتی است اما از لحاظ بودجه تنها یک پنجم بودجه این دانشگاه توسط دولت و مابقی از شهریه دانشجویان تامین می‌شود.
منبع: خبرگزاری مهر


پر بازدیدترین دانشگاه پیام نور

خبرنامه - شبکه های اجتماعی