پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          28 فروردین 1390 - 17 April 2011

معاون آموزشي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري اعلام کرد : اعضاي هيات علمي، عامل اصلي ارتقا کيفي دانشگاه ها هستند .
به گزارش سرويس صنفي آموزشي ايسنا، دکتر حسين نادري منش در سومين سفر استاني هيات دولت به سيستان و بلوچستان در نشست اعضاي هيات علمي اين استان، افزود:‌ انقلاب اسلامي ايران در دهه اول شکل گيري خود درگير جنگ تحميلي بود و دهه دوم انقلاب نيز با بازسازي مناطق آسيب‌ديده همراه بود، بنابراين بخش عمده رشد علمي در كشورمان در 15 سال گذشته شكل گرفته است.
وي با اشاره به اينكه به صورت عام رشد خوبي در آموزش عالي كشور داشته و به رشد 20 برابري رسيده‌ايم، افزود: ايران اسلامي علم، دانش و اقتدار علمي را مهمترين عامل رشد خود مي‌داند، بنابراين با اين نگاه سفرهاي استاني دولت شكل گرفت كه مسئولان امر از نزديك در شهرهاي مختلف كشور حضور پيدا كنند و با مشكلات مردم در صحنه آشنا شوند.
معاون آموزشي وزير علوم در ادامه تأكيد كرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تنها 450 مقاله بين‌المللي از سوي اساتيد و دانشجويان كشورمان منتشر مي‌شد؛ اما در سال گذشته 18 هزار مقاله علمي منتشر شده و بنده معتقدم اين اقدامات بر اساس همگرايي، توانايي و همت مسئولان، دانشجويان، اساتيد و زيرساخت‌هاي نظام اسلامي شكل گرفته است.
وي با اشاره به اينكه با وجود تمامي تحريم‌هاي صورت گرفته عليه کشورمان اكنون به رشد بالاي علمي دست يافته‌ايم، اظهاركرد: در حال حاضر زيرساخت‌هاي علمي در کشور شكل گرفته و بايد به زيرساخت‌هاي فناوري نيز منجر شود و نقشه جامع علمي كشور و برنامه پنجم توسعه كشور نيز بر اساس اين اهداف و شركت‌هاي دانش‌بنيان رقم مي‌خورد.
نادري منش افزود: يكي از تصميمات جدي و منطقي كه طي دهه‌هاي دوم و سوم انقلاب اسلامي گرفته شد، حركت بر اساس برنامه مدون و چشم‌انداز بود که بر اساس آن در سال 83 سند چشم‌انداز 20 ساله نظام طراحي و مقرر شد بر اساس اين سند در افقي 20 ساله (تا سال 1404 ) ايران در منطقه سرآمد باشد و يكي از شاخص‌هاي اين سرآمدي رشد در بحث علم و فناوري، رشد پرشتاب اقتصادي، ايجاد اشتغال بهينه و توليد سرمايه يا درآمد است.
سال گذشته 4 ميليون ظرفيت پذيرش دانشجو داشتيم
معاون آموزشي وزير علوم با اشاره به اينكه در سال گذشته 4 ميليون ظرفيت پذيرش دانشجو داشتيم و 200 هزار ظرفيت دانشجو نيز خالي مانده بود و بايد به سوي رشد كيفي در بحث آموزش عالي كشور حركت كنيم، ادامه داد: در راستاي توسعه علمي، نيروي انساني متخصص نيز تربيت مي‌شود؛ چرا كه در هزاره سوم، به نيروهايي متخصص و ماهرگفته مي شود كه حرف اول را در توسعه كشور مي‌زنند و در اين فرآيند، توليد علم و تربيت نيروي انساني ماهر بايد در اولويت فعاليت‌هاي ما باشد.
نادري‌منش در ادامه گفت: در زير ساخت‌هاي فن‌آوري دانشگاه‌ها علاوه بر تربيت نيروي انساني، بايد به دانش فني، ثبت اختراعات و رفع نيازها و حل مشکلات کشور نيز توجه ‌شود و اكنون پارك‌هاي علمي فناوري بر اين اساس در استان‌ها شكل گرفته است.
ايران 1404 يك ايران دانش‌بنيان خواهد بود
وي با اشاره به اينكه ايران 1404 يك ايران دانش‌بنيان خواهد بود، گفت: با توجه به اينكه زيرساخت‌هاي كشور بر اساس دانش رقم زده شده است پس بايد ساير فعاليت‌ها نيز با دانش خود را منطبق كنند.
معاون آموزشي وزيرعلوم خاطرنشان كرد: يكي از حركت‌هاي جدي دانشگاه‌ها بايد حركت در راستاي ورود به فاز دانش و فناوري باشد و چون هسته اوليه اين دو فاز شكل گرفته است فاز سوم يعني شتاب اقتصادي اكنون مطرح شده و به همين دليل مقام معظم رهبري امسال را به عنوان سال جهاد اقتصادي نامگذاري كرده‌اند.
مهمترين اقدام هر كشوري اقتدار علمي آن كشور است
نادري منش با بيان اينكه امروز مهمترين اقدام هر كشوري اقتدار علمي آن كشور است، تأكيد كرد: آنچه كه ما را از حوادث و حملات دشمنان نجات مي‌دهد اقتدار علمي و اتحاد است و با توجه به اين امر نقش دانشگاه‌ها و همچنين اعضاي هيات علمي برجسته تر مي شود.
وي افزود:‌ دانشگاه‌هاي كشور ما بايد به گونه‌اي شكل گيرد كه يك جوان 18 ساله پس از ورود به دانشگاه و گذراندن دوره‌هاي دانشگاهي به يك نيروي مفيد، ماهر و توانمند براي نظام اسلامي تربيت شود.
معاون وزير علوم در ادامه گفت: آيين‌نامه ارتقاء اساتيد توسط وزارت علوم اصلاح شد و در فصل اول آن فعاليت‌هاي فرهنگي مطرح شده و علاوه بر نوشتن مقالات علمي، فعاليت‌هاي بديع و فن‌آورانه نيز مي‌تواند امتيازهاي خوبي براي ارتقاء محسوب شود.
دانشجويان ممتاز دانشگاه‌هاي مناطق دوردست وارد دانشگاه‌هاي تراز اول مي‌شوند
معاون آموزشي وزارت علوم خاطرنشان كرد: براي دانشجويان ممتاز نيز آيين‌نامه استعدادهاي درخشان را بازنگري مي‌كنيم تا دانشجويان ممتاز دانشگاه‌هاي مناطق دوردست بتوانند به دانشگاه‌هاي تراز اول كشور ورود پيدا كنند و در اين خصوص اعلام شده كه دانشگاه‌هاي برتر كشور مي‌توانند بدون كنكور 20 درصد ظرفيت خود دانشجو جذب كنند به شرط آنكه 10 درصد جذب از ساير دانشگاه‌ها باشد.
وي افزود: در حال حاضر دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتراي پيوسته را بررسي مي کنيم كه آيين نامه آن بزودي ابلاغ مي‌شود و همچنين براي پاسخ به نيازهاي كلان كشور دوره‌هاي دكتراي پژوهش محور را نيز مورد تصويب قرار داده‌ايم.
دانشگاه‌ها را در 3 سطح فراملي، ملي و استاني - منطقه‌اي رتبه‌بندي مي‌كنيم
نادري منش خاطرنشان كرد: مجموعه تصويب اين آيين‌نامه‌ها در جهت رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه كشور، نقشه جامع علمي و سند چشم‌انداز 20 ساله نظام اسلامي است.
وي تصريح كرد: سعي داريم دانشگاه‌ها را در 3 سطح فراملي، ملي و استاني - منطقه‌اي رتبه‌بندي كنيم كه بر اساس اين رتبه‌بندي شرايطي ايجاد مي‌شود كه هر 2 سال يك‌بار وضعيت دانشگاه‌ها بررسي شده و دانشگاه‌هاي كشور در اين رتبه‌بندي ارتقاء مي‌يابند و يا نزول پيدا مي‌كنند.
معاون آموزشي وزير علوم اظهاركرد: در بحث تحول در دروس و محتواي آنها مهرماه سال گذشته ابلاغيه‌اي صادر شد كه تمام سرفصل‌هاي دروسي که از زمان تصويب آن بيش از 5 سال مي گذرد، بايد به روز شود، بنابراين اعلام كرديم كه هر كس يک كتاب علوم انساني را براساس تعاريفي كه به دانشگاه‌ها ارسال كرديم، تهيه كند و هزينه توليد و چاپ اين كتاب‌ها را مي‌پردازيم.
وي با اشاره به اينكه آنچه كه وظايف وزارت علوم بود انجام شده و اكنون بايد اساتيد در بحث جهادگونه علم پرشتاب حركت كنند، گفت‌: در حال حاضر كه در تحريم به سر مي‌بريم مجبوريم بسياري از دستگاه‌ها را بسازيم و تهديدها را به فرصت ها تبديل کنيم، بنابراين بايد امكانات موجود خود را در اختيار يكديگر قرار دهيم و شبكه‌اي عمل كنيم.
نادري منش با اشاره به اينكه تاكنون سعي داشته‌ايم مكانيزم پويا و پاسخگو را شكل دهيم، خاطرنشان كرد: اگر اين فرآيندها حفظ شود پيش از رسيدن به سال 1404 در منطقه اول خواهيم بود که البته هم اکنون نيز در برخي از شاخص‌هاي علمي در منطقه اول هستيم.
معاون آموزشي وزير علوم با تأكيد بر اينكه بدون شك ايران پايگاه تربيت نيروي انساني در منطقه خواهد بود، تصريح كرد: ما در حال حاضر مراحل سخت را گذرانده‌ايم و بايد به آينده فكر كنيم.
وي افزود:‌ در حال حاضر ظرفيت علمي در استان سيستان و بلوچستان پس از استان سمنان مقام دوم را به خود اختصاص داده و در بعد آموزش عالي رشد بسيار بالايي داشته است.
نادري منش گفت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تنها 300 دانشجو در رشته‌هاي تربيت معلم و فني و مهندسي در دانشگاه سيستان و بلوچستان تحصيل مي‌كردند؛ اما اكنون دانشگاه‌هاي اين استان ظرفيت 83 هزار دانشجو را دارا مي باشند.
تعداد دانشجويان خارجي از 5هزارنفر فعلي تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد به 25 هزار نفر برسد
معاون آموزشي وزير علوم خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر 5 هزار دانشجوي خارجي در دانشگاه‌هاي كشورمان در حال تحصيل هستند كه در پايان برنامه پنجم توسعه كشور تعداد اين دانشجويان خارجي بايد به 25 هزار نفر برسند.
نادري‌منش افزود: دو كشور بزرگ همسايه ايران در مجاورت استان سيستان و بلوچستان قرار دارند و اين استان مي‌تواند با توجه به اين امر دانشجويان خارجي با ظرفيت بالا پذيرش كند.

تگ ها ابلاغ آيين نامه دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی